Jump to content

Båtførerprøve vs Dayskipper coastal


loffern

Recommended Posts

Sitter her å funderer litt. Hvis jeg tar båtførerprøven får jeg visst rabatt på forsikringen. Det har jeg ingen planer om å ta, men jeg har derimot en ukes seilkurs som har gitt meg kompetansen Dayskipper Coastal som bla kreves for å leie seilbåt mange steder. Burde ikke den vært sidestilt med båtførerprøven. Og hva med myndighetenes planer om innførelse av et obligatorisk "båtførerkort", vil da de som har båtførerprøven slippe unna mens de som har et langt seilkurs med både praktisk navigasjon, nattseiling og boathandling må ta et nytt kurs?

Noen andre som har stilt seg samme spørsmål eller har andre betraktninger angående dette....

Link to post
Share on other sites

Sitter her å funderer litt. Hvis jeg tar båtførerprøven får jeg visst rabatt på forsikringen.

På spørsmål fra forsikringsselskapet så svarer jeg alltid: "eller tilsvarende realkompetanse etter å ha vært aktiv båtbruker i mange år". Det er nok for selskapet til å gi meg rabatt!

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Dayskipper Coastal er ikke er sertifikat eller båtførerbevis i samme forstand som båtførerbeviset hvor det er krav til et gitt pensum og eksamen. Dayskipper Coastal utstedes av båtforeninger og forteller egentlig bare at innehaveren av beviset gjennom praksis har vist at vedkommende kan håndtere en bestemt type båt.

Link to post
Share on other sites

Dayskipper Coastal er ikke er sertifikat eller båtførerbevis i samme forstand som båtførerbeviset hvor det er krav til et gitt pensum og eksamen.

hvis du søker "dayskipper coastal" på google vil du finne at det kreves både teori og praksis for å få dette diplomet. Nå er ikke båtførerprøven noe sertifikat heller, og ikke noe bevis på at man kan føre en båt. Jeg mener at har man gått på en ukes kurs, tatt eksamen og fått dayskipper coastal har man bedre forutsetninger for å føre båt enn båtførerprøven.

Link to post
Share on other sites

Dayskipper Coastal er ikke er sertifikat eller båtførerbevis i samme forstand som båtførerbeviset hvor det er krav til et gitt pensum og eksamen. Dayskipper Coastal utstedes av båtforeninger[...]

hvis du søker "dayskipper coastal" på google vil du finne at det kreves både teori og praksis for å få dette diplomet. [...]

Tja, jeg sier både ja og nei her, jeg. Dayskipper Coastal to engelske ord med maritim klang og det er ingen beskyttet tittel. Den britiske båtforeningen RYA har derimot et større kursopplegg hvor de godkjenner skoler og instruktører, og et av kursnivåene deres heter Dayskipper Coastal. Britiske myndigheter har så vidt jeg vet godkjent dette som et ICC båtførersertifikat, men det er der og ikke her.

 

Merk at noen seilskoler sier i reklamen at kursene deres følger RYA-modellen. Det må de gjerne gjøre, men det betyr ikke at skole eller instruktører er godkjent av RYA.

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har Dayskipper Coastal jeg også, og får rabatt på forsikringen på dette!

på den uka kombi trin 1-2-3 så lærte vi både teoretisk og praksis.

må også avlegge prøve etter ent kurs!

 

synes dette er bedre kompetanse en båtførerprøven som du bare klikker deg runt på pc for og få :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Hvis Dayskipper Coastal er utstedt av et RYA godkjent treningssenter, s[ er dette internasjonalt anerkjent, og kan muligens gi forsikkringsrdeduksjon.

 

Men..... dett finnes ikke RYA godkjente treningssenter som utsteder disse diplomene med likelydende tittler.

 

For mer informasjon, se www.rya.org.uk

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Båtførerprøven har i de siste årene blitt veldig bra, men noe sertifikat er det ikke. Tidligere var det så som så med innholdet i et slikt kurs. og praksis i båt slik som bl.a. Poseidon tilbyr var heller uvanlig. Da er nok Dayskipper Coastal et mye bedre kurs. Hvis forsikringsselskapet krangler på dette ville jeg bedt om å få snakke med en som vet hva en båt er.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

...... Hvis forsikringsselskapet krangler på dette ville jeg bedt om å få snakke med en som vet hva en båt er......

Det er nok nettopp der problemet ligger :headbang:

 

Jeg kjenner tilfeller hvor sjøkapteiner med alle sine sertifikater har blitt nektet rabatt i forsikringsselskapet med den begrunnelse at de ikke hadde båtførerprøven - men det viser bare at vi ikke skal godta alt som blir sagt.

 

Selv de fleste sjefer har en sjef som man kan snakke fornuft med :wink:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Selv de fleste sjefer har en sjef som man kan snakke fornuft med :wink:

Tja.... vet ikke om jeg er enig der... det er ikke alltid like lett å snakke fornuft med bestyrerinnen.. :rolleyes: Redigert av sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...