Jump to content

Hva er forskjellen mellom Bravo og Vp drev?


Ketil M

Recommended Posts

De siste to båtenemine har hatt VP drev, og jeg har nesten rukket å bli skikkelig godt kjent med de. Men i tilfelle jeg skulle bytte båt og denne hadde Bravo-drev, så lurer jeg litt på "pro & con's" eller for og imot om du vil.

Hva er forskjellen? Egentlig??

 

Det som er viktig for meg er:

Tilgjengelighet/pris på reservedeler i Norge, kompetanse på verksteder evt andre momenter.

 

Ketil.

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Har selv bare hatt VP (280, 290 DP) og har bare positive meninger. Har hørt at Mercruiser drev generelt er av dårligere kvalitet uten å ha denne erfaringen selv. Synes også bytte av belger ol. er vesentlig mer arbeid på Mercruiser en VP. Men et bravo drev er mer robust enn et alpha drev og sikker ikke noe forferdelige greier, men som sagt, litt mer arbeid å vedlikeholde de.

 

Tilgjengeliget på deler ol. er ikke noe problem. 50/50 Mercruiser/VP. Kan nevne en rekke i østfold for deg om interessert. Pris, tror Mercruiser er noe dyrere på vedlikeholdsdeler (eks. anodesats koster 1000,- mens for VP koster vel den rundt 600,- for komplett).

Link to post
Share on other sites

De som har Volvo Penta synes det er best og vise versa :lol: Det er mer arbeid med å skifte belger o.l. på VP siden de må skiftes annen hvert år mens med Mercruiser kan du kjøre 5 år(orginaldeler !!!)

Betalte 700,- for min anodepakke hos Mercruiser forhandler.....

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

For begge så gjelder: Jo nyere jo bedre. Kvalitetsmessig er de begge på høyde. Mercruiser er mer kompakt imens volvo virker mer traust og solid. Utgiftene blir omtrent det samme. Merc. er enklere mht demont. montering. Bortsett fra når belgen skal byttes etter 5-7år på merc'en da...

 

Jeg vil gå så langt som å likestille Merc. Bravo drev med VP's drev. De gearer med samme prinsipp/mekanisme (kon) og tåler omtrent like mye mht HK. Nye drev skal tåle opp til ca 600HK.

 

Mercruisers Alpha drev er noe utenom med sine fordeler og ulemper

Vannpumpe i drevet er genialt. alltid våt impeller som "aldri" går tørr. Hvor ofte bytter de på påhengere? Ulempen er at balja må på land for å bytte (den ene gangen i året)

De gearer stygt pga clutchdog i undrevannshus tilsvarende påhengere og ikke ved hjelp av kon som gir en mykere gearing.

Mye tull med disse dreve pga dårlig vedlikeholdt gearwire og justering. Tenningen skal kutte for å få drevet i fri. Hvis/når dette ikke funger stopper motoren når du minst vil. Gearing er upresis og du ønsker deg ett volvo drev.....

Hadde alle Alpha eiere brukt merkeverksted hadde det kanskje sett litt anderledes ut.

 

Uansett: Jeg mener prisen blir den samme vedlikeholdsmessig. Idag virker det som volvo ligger ett hestehode foran mht utvikling og servicevennlighet.

Bravo II og III (duoprop) drevene til Mercruiser er meget kompakte og bra.

 

 

Min konklusjon: Uansett hva du velger blir du nok fornøyd men styr unna Merc. Alpha-drev på større motorer.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...