OMC 5,8 Startet 12.Mai.2006 Del på Facebook Startet 12.Mai.2006 (redigert) Er det noen her som vet hvor mye olje og vilken type det skal på et VP280 drev, evt. en web adresse med litt opplysninger om drevet ?? Redigert 12.Mai.2006 av OMC 5,8 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
r-edholm Svart 12.Mai.2006 Del på Facebook Svart 12.Mai.2006 Drevet skal ha motorolje. Ta en tur innom en VP forhandler så får du kjøpt en spesiallaget trakt til fylling av olje. Sitér dette innlegget Link to post
OMC 5,8 Svart 12.Mai.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Mai.2006 OK drevet er ikke montert enda så det er ikke noe problem med trakt, men hvor mye olje skal det være? Påfyllingspluggen sitter jo helt øverst, det skal vel ikke være fullt? Sitér dette innlegget Link to post
fredriksen Svart 12.Mai.2006 Del på Facebook Svart 12.Mai.2006 På drevet har du en avtapningsskrue nederst og en peilepinne / påfyllingsskrue øverst. Begge disse har en o-ring som tetning som du bør bytte samtidig med oljeskiftet. Oljen skal være en motorolje med viskositet SAE 10W-30 og det går med 2,2 liter (sånn cirka..) Jeg er ikke helt sikker, men på mitt 290-drev er det en egen påfyllingsplugg som gjør det vesentlig enklere å fylle på olja. Den sitter bak på drevet under dekslet over girvelgermekanismen (der hvor du fester girviren). Denne har også en pakningen som du bør bytte ved oljeskift. Det er godt mulig at 280-drevet har samme påfyllingsplugg. Hvis ikke må du fylle på via peilepinnehullet på toppen. Kjøper du olje hos Volvo får du den i flasker med en "fylletut" som du trekker ut. Den er tynn og lang og gjør hele prosessen litt enklere. Det er godt mulig at du får samme opplegg på andre oljeleverandører, men det vet jeg ikke. Og for å svare på spørsmålet ditt: Du skal ikke fylle det fullt, men til det er midt på måleflata nederst på peilepinnen. :-) steinar Sitér dette innlegget Link to post
OMC 5,8 Svart 12.Mai.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Mai.2006 Peilepinne ? må nok studere litt nermere Sitér dette innlegget Link to post
Jorg-1 Svart 12.Mai.2006 Del på Facebook Svart 12.Mai.2006 Peilepinne på øverste skrue. Om du ikke har stor påfyllingsskrue under deksel (v/gearsjalter) bør du vurdere og bruke "påhengsmotor" trikset. Åpne oppe og nede for så å pumpe inn olje fra bunnplugg....ellers vil det ta omtrent to timer å få fyllt det ovenfra. Fyllmengde på et 280 drev mener jeg å huske er 2,7 liter og det er vanlig motorolje her..... f.eks 10/30 Lykke til. Sitér dette innlegget Dracosiden til Jørgen Link to post
OMC 5,8 Svart 13.Mai.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Mai.2006 Jeg har ikke sett noe mer på det enda men jeg skrudde ut tappepluggen under, fant ikke noe som lignet på nivåplugg men fant en påfylling helt øverst under lokket til girsjaltermekanismen med 3/8" unbrako Båten står på padda så jeg kan gå innom der når jeg skal montere det snur det evt. på hue hvis det er enklere å fylle ifra bunn Sitér dette innlegget Link to post
Jorg-1 Svart 13.Mai.2006 Del på Facebook Svart 13.Mai.2006 (redigert) Monter drevet. Skru ut tappeplugg i bunn. Skru ut topplugg med peilepinne.(Sitter helt på toppen av drevet.) Skru også ut denne 3/8 tommern . La det renne helt tomt med drevet i nedre stilling. Sett i bunnplugg. (Gjerne med ny o-ring.) Ta en 20-40 cm med vanlig hageslange og tred denne inn i påfylling. Sett en trakt i enden. Hell på 2,5-2,6 liter med motorolje. Peil med skruen på toppen som har peilestav. Juster oljen opp til øverste merke på pinnen ved å fylle på gjennom slangen/trakten. Skru inn 3/8 tommern (Ny filtpakning) Skru inn toppluggen.(Ny o-ring) Sjøsett båten. God sommer. Nivåplugg finnes ikke på disse drevene. Redigert 13.Mai.2006 av Jorg-1 (see edit history) Sitér dette innlegget Dracosiden til Jørgen Link to post
Jorg-1 Svart 14.Mai.2006 Del på Facebook Svart 14.Mai.2006 Har fyllt mange VP drev etterhvert men må si at Mercruiser har et snedig system på Alpha (Sikkert Bravo også) med tanke på oljeskift på drev. Kjøpte ei lita pumpe (hos forhandler) til 125,- som var å skru ned på litersflaske med olje. Pumpen var utstyrt med en liten nippel og slange som man skrur inn i bunnpluggen (etter å ha tappet gammel olje). Pump til olje pipler ut av øverste hull. Skru så inn øverste skrue først for å skape et vakuum det øyeblikket man fjerner nippel i nederste hull. Skru inn nederste skrue. Fyll på i gearolje beholder i motorrom til maks streken. Start opp og kontroller nivå. Søla ikke ei dråpe. Kjempesystem!!!!!! Sitér dette innlegget Dracosiden til Jørgen Link to post
CB. Svart 14.Mai.2006 Del på Facebook Svart 14.Mai.2006 Husk at peilepinnen ikke skal skrues ned ved peiling og at oljen IKKE overstiger max merke. Flate enden. Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
OMC 5,8 Svart 15.Mai.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Mai.2006 Fant jo denne peilepinnen til slutt, ikke så lett når den sitter på toppen der og nesten lyser mot deg!! Drevet er på plass med nye zinkanoder og gummibelger fyller olje i morgen samtidig med sjekk på motoren, og så er det ut på havet til torsdag Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.