Jump to content

Oljetype på VP280 drev


OMC 5,8

Recommended Posts

På drevet har du en avtapningsskrue nederst og en peilepinne / påfyllingsskrue øverst. Begge disse har en o-ring som tetning som du bør bytte samtidig med oljeskiftet.

 

Oljen skal være en motorolje med viskositet SAE 10W-30 og det går med 2,2 liter (sånn cirka..)

 

Jeg er ikke helt sikker, men på mitt 290-drev er det en egen påfyllingsplugg som gjør det vesentlig enklere å fylle på olja. Den sitter bak på drevet under dekslet over girvelgermekanismen (der hvor du fester girviren). Denne har også en pakningen som du bør bytte ved oljeskift. Det er godt mulig at 280-drevet har samme påfyllingsplugg. Hvis ikke må du fylle på via peilepinnehullet på toppen.

 

Kjøper du olje hos Volvo får du den i flasker med en "fylletut" som du trekker ut. Den er tynn og lang og gjør hele prosessen litt enklere. Det er godt mulig at du får samme opplegg på andre oljeleverandører, men det vet jeg ikke.

 

Og for å svare på spørsmålet ditt: Du skal ikke fylle det fullt, men til det er midt på måleflata nederst på peilepinnen.

 

:-) steinar

Link to post

Peilepinne på øverste skrue.

Om du ikke har stor påfyllingsskrue under deksel (v/gearsjalter) bør du vurdere og bruke "påhengsmotor" trikset. Åpne oppe og nede for så å pumpe inn olje fra bunnplugg....ellers vil det ta omtrent to timer å få fyllt det ovenfra. Fyllmengde på et 280 drev mener jeg å huske er 2,7 liter og det er vanlig motorolje her..... f.eks 10/30

 

Lykke til.

Link to post

Jeg har ikke sett noe mer på det enda men jeg skrudde ut tappepluggen under,

fant ikke noe som lignet på nivåplugg men fant en påfylling helt øverst under lokket

til girsjaltermekanismen med 3/8" unbrako

Båten står på padda så jeg kan gå innom der når jeg skal montere det

snur det evt. på hue hvis det er enklere å fylle ifra bunn

Link to post

Monter drevet.

Skru ut tappeplugg i bunn.

Skru ut topplugg med peilepinne.(Sitter helt på toppen av drevet.)

Skru også ut denne 3/8 tommern .

La det renne helt tomt med drevet i nedre stilling.

Sett i bunnplugg. (Gjerne med ny o-ring.)

Ta en 20-40 cm med vanlig hageslange og tred denne inn i påfylling. Sett en trakt i enden.

Hell på 2,5-2,6 liter med motorolje.

Peil med skruen på toppen som har peilestav.

Juster oljen opp til øverste merke på pinnen ved å fylle på gjennom slangen/trakten.

Skru inn 3/8 tommern (Ny filtpakning)

Skru inn toppluggen.(Ny o-ring)

 

Sjøsett båten.

 

God sommer.

 

Nivåplugg finnes ikke på disse drevene.

Redigert av Jorg-1 (see edit history)
Link to post

Har fyllt mange VP drev etterhvert men må si at Mercruiser har et snedig system på Alpha (Sikkert Bravo også) med tanke på oljeskift på drev.

 

Kjøpte ei lita pumpe (hos forhandler) til 125,- som var å skru ned på litersflaske med olje. Pumpen var utstyrt med en liten nippel og slange som man skrur inn i bunnpluggen (etter å ha tappet gammel olje).

Pump til olje pipler ut av øverste hull. Skru så inn øverste skrue først for å skape et vakuum det øyeblikket man fjerner nippel i nederste hull. Skru inn nederste skrue. Fyll på i gearolje beholder i motorrom til maks streken. Start opp og kontroller nivå.

 

Søla ikke ei dråpe. Kjempesystem!!!!!!

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...