Jump to content

Starter sier "Klikk" ?


vikers

Recommended Posts

Når jeg koblet noen ledninger til tenningslåsen så kom jeg for langt i vridningen og vred nøkkelen til startposisjon. Dette skulle jeg egentlig ikke da jeg ikke vil forsøke å starte opp før jeg har alt på plass.

 

Men..... når jeg "startet" på nøkkelen så sa det bare "klikk" i starteren...det dro ikke rundt? :confused:

Betyr dette at min starter er defekt? Jeg har koblet ledning fra switchboks (feeder) inn og en fra tenningslås som gir strøm med nøkkel i startposisjon på det lille punktet ved siden av der strømmen fra batteriet kobles til.

Har ellers koblet til fordeler til coil og den lille dingsen på fordeleren til minus på coil. Strøm på tenning til pluss på coil (altså gir det strøm med tenningen på her).

 

Bør ikke dette være riktig koblinger, eller har jeg glemt noe her?

Når det "klikker" så er det bkanskje tegn på at et eller annet må byttes 8har hørt om "innslagsgreier??".

 

Noen som vet?

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Kanskje du har lite strøm? Nok til at starteren slår inn, men ikke nok til å drive motor/svinghjul?

 

Eller det kan være at starterinnslaget har satt seg litt; et lite kakk eller kan du bevege svinghjulet v.h.a. propellen?

Denne teorien er i hvertfall den jeg ville sjekket opp.

Link to post
Share on other sites

Håndslegge og et lite kakk på starter er et godt tips. Av og til har innslaget satt seg litt, og da vil dette gjøre jobben. Sjekk også at det er nok strøm på batteri, som en annen sa over her.

Har du nok strøm på batteriet, kan du også legge en kraftig skrutrekker, med godt isolert håndtak, over + og - polene på starteren. Får du til start da, er det muligens dårlig kontakt på en kabel et sted..

Link to post
Share on other sites

glemte å nevne det mest selvfølgelige:

 

korroderte batteripoler og eller dårlige/korroderte kontakter på kabel fra batteri til starter.

 

kakk på starter er bra og virker av og til men jeg ville ikke lagt ut med en slik starter.

 

hvis dette trikset virker bør den tas ut og sjekkes - i hvertfall ved første anledning.

Link to post
Share on other sites

Dårlig kontakt til batteripolene. Hadde samme problemet i båten selv, men løste seg ved å avmontere og skru på kontaktene på nytt - skikkelig! På gammel Nissan Cherry jeg eide for mange år siden måtte jeg bytte jordingskabelen da den var korrodert og langsomt hadde blitt redusert i omkrets.

Link to post
Share on other sites

Mål syrevekta på batteriene. Rens batteripolene. . Forsøk å start opp.

 

Hvis forsatt problemer ligger feil i starter eller tenninglås. Forsøk en ,,nødstart,,. Ta et skrujern fra + hovedkabelen på starteren og bort på kabelskoen fra tenningslåsen. Innslaget skal nå slå inn og startmotoren skal gå. Virker den heller ikke nå er det feil på startmotoren. Skru ut innslaget og sjekk at det er iorden og at det går lett. Sjekk også at bendiksdrevet er lett å skyve fram med armen til innslaget. Det er ofte rust i starterene som gjør at beveglige deler sitter fast.

En mulig årsak.

Link to post
Share on other sites

Hadde akkurat det samme på den ene TAMD61 motoren

min for et par år siden. Lette lenge og vel før jeg fant feilen,

som var noe så enkelt som at start-releet (som på mine

motorer er montert langt unna starteren) var litt løst.

Dyttet det på plass, og alt i skjønneste orden...

Link to post
Share on other sites

Sier det igjen...Baatplassen.no er enorm på slike små problemer. Plenty av enkle små grep som kan tas i morgen når hoved-dysen på forgasser har kommet i posten.

 

Sjekker i nevnte rekkefølge:

Batteripoler (batterier er full-ladet og syrevekt sier topp kvalitet)

Switchboks sjekkes ved uttak for starter.

Gir starter et lite "kakk" med hammeren som egentlig har som jobb å slå inn kiler på svaberg.

Sjekker styrestrømmen fra tenningslås.

 

Om dette ikke fungerer skrur jeg ut starteren igjen, åpner og ser om noe ser rustet fast ut.

Tar med til verksted/butikk og sier: " Båten skriker etter en liten tur...gi meg en slik som fungerer!!!"

 

Tusen takk alle - håper noen av disse forslagene virker for jeg har virkelig lyst på båttur i morgen.

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Hadde samme problem for noen år siden. Problemet var da at det ble for stort spenningsfall fra batteri-tenningslås-startinnslag. Innslaget fikk ikke nok spenning til å slå inn kraftig nok slik at "hovedkontaktene" kom i inngrep.

Dette ble løst ved å montere et relè nær startmotor. Da går bare styrestrømmen til dette relèet via tenningsnøkkelen. Et slikt relè trekker mindre strøm enn startinnslaget. Derved blir det mindre spenningsfall i styrestrømkretsen og dette relèet fungerer fint uten å måtte skifte ledninger.

Link to post
Share on other sites

Hva slags relè?

Dette skal bare kobles inn på ledningen fra tenningslås -> starter? Uten andre ledninger involvert?

 

....jada..vet jeg er helt blank. :)

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Jeg hadde ikke coilen til denne motoren, men fikk et råd om å kjøpe den blå coilen på Biltema. Var det et godt nok råd?

 

Tror dysen jeg mangler kommer i posten i dag, så jeg skal i båten etterpå i dag. Skal da forsøke de råd jeg har fått, men om jeg har feil coil så hjelper jo ikke det stort..

Redigert av vikers (see edit history)

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Coilen fra Biltema burde være helt OK den. Og den har uansett ingen betydning for startmotorens funksjon. Så pare puss rene det som finnes av kontakter, og prøv igjen. Hvis den fortsat ikke vil, gi innslaget et kakk med hammeren for å se om det løsner. Har du forresten husket å legge opp skikkelig jording fra batteriet til motorblokka? God kontakt er like viktig her som på plussiden..

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...