vikers Startet 12.Mai.2006 Del på Facebook Startet 12.Mai.2006 Når jeg koblet noen ledninger til tenningslåsen så kom jeg for langt i vridningen og vred nøkkelen til startposisjon. Dette skulle jeg egentlig ikke da jeg ikke vil forsøke å starte opp før jeg har alt på plass. Men..... når jeg "startet" på nøkkelen så sa det bare "klikk" i starteren...det dro ikke rundt? Betyr dette at min starter er defekt? Jeg har koblet ledning fra switchboks (feeder) inn og en fra tenningslås som gir strøm med nøkkel i startposisjon på det lille punktet ved siden av der strømmen fra batteriet kobles til. Har ellers koblet til fordeler til coil og den lille dingsen på fordeleren til minus på coil. Strøm på tenning til pluss på coil (altså gir det strøm med tenningen på her). Bør ikke dette være riktig koblinger, eller har jeg glemt noe her? Når det "klikker" så er det bkanskje tegn på at et eller annet må byttes 8har hørt om "innslagsgreier??". Noen som vet? Sitér dette innlegget Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!! Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand. Link to post
Slagskibet Svart 12.Mai.2006 Del på Facebook Svart 12.Mai.2006 Prøv et kakk med hammer rett på starteren. Sitér dette innlegget Link to post
Frivakten Svart 12.Mai.2006 Del på Facebook Svart 12.Mai.2006 Kanskje du har lite strøm? Nok til at starteren slår inn, men ikke nok til å drive motor/svinghjul? Eller det kan være at starterinnslaget har satt seg litt; et lite kakk eller kan du bevege svinghjulet v.h.a. propellen? Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post
"Mathilde" Svart 12.Mai.2006 Del på Facebook Svart 12.Mai.2006 Det kan faktisk være nok at ledingene til batteripolene ikke er skikkelig skrudd til. Så enkelt kan det faktisk være Har selv erfart det. Sitér dette innlegget Link to post
enter4u Svart 12.Mai.2006 Del på Facebook Svart 12.Mai.2006 Kanskje du har lite strøm? Nok til at starteren slår inn, men ikke nok til å drive motor/svinghjul? Eller det kan være at starterinnslaget har satt seg litt; et lite kakk eller kan du bevege svinghjulet v.h.a. propellen? Denne teorien er i hvertfall den jeg ville sjekket opp. Sitér dette innlegget Link to post
slettet Svart 12.Mai.2006 Del på Facebook Svart 12.Mai.2006 ofte er feilene forekommende i denne rekkefølge: for lite strøm på batteriet. (mest vanlig) dårlig kontakt på innslaget i starter - "styretrøm/innslagvikling" ok - hovedstrømkontakter i starter korrordert/brent Sitér dette innlegget Link to post
Draco17 Svart 12.Mai.2006 Del på Facebook Svart 12.Mai.2006 Håndslegge og et lite kakk på starter er et godt tips. Av og til har innslaget satt seg litt, og da vil dette gjøre jobben. Sjekk også at det er nok strøm på batteri, som en annen sa over her. Har du nok strøm på batteriet, kan du også legge en kraftig skrutrekker, med godt isolert håndtak, over + og - polene på starteren. Får du til start da, er det muligens dårlig kontakt på en kabel et sted.. Sitér dette innlegget Link to post
slettet Svart 12.Mai.2006 Del på Facebook Svart 12.Mai.2006 glemte å nevne det mest selvfølgelige: korroderte batteripoler og eller dårlige/korroderte kontakter på kabel fra batteri til starter. kakk på starter er bra og virker av og til men jeg ville ikke lagt ut med en slik starter. hvis dette trikset virker bør den tas ut og sjekkes - i hvertfall ved første anledning. Sitér dette innlegget Link to post
klikk Svart 12.Mai.2006 Del på Facebook Svart 12.Mai.2006 Jeg har ikke rørt den! Sitér dette innlegget Link to post
slettet Svart 12.Mai.2006 Del på Facebook Svart 12.Mai.2006 (redigert) det sier dere alle Redigert 12.Mai.2006 av The Scrutinizer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bryant Svart 12.Mai.2006 Del på Facebook Svart 12.Mai.2006 Dårlig kontakt til batteripolene. Hadde samme problemet i båten selv, men løste seg ved å avmontere og skru på kontaktene på nytt - skikkelig! På gammel Nissan Cherry jeg eide for mange år siden måtte jeg bytte jordingskabelen da den var korrodert og langsomt hadde blitt redusert i omkrets. Sitér dette innlegget Link to post
vanntrivsel Svart 12.Mai.2006 Del på Facebook Svart 12.Mai.2006 Mål syrevekta på batteriene. Rens batteripolene. . Forsøk å start opp. Hvis forsatt problemer ligger feil i starter eller tenninglås. Forsøk en ,,nødstart,,. Ta et skrujern fra + hovedkabelen på starteren og bort på kabelskoen fra tenningslåsen. Innslaget skal nå slå inn og startmotoren skal gå. Virker den heller ikke nå er det feil på startmotoren. Skru ut innslaget og sjekk at det er iorden og at det går lett. Sjekk også at bendiksdrevet er lett å skyve fram med armen til innslaget. Det er ofte rust i starterene som gjør at beveglige deler sitter fast. En mulig årsak. Sitér dette innlegget Link to post
stsoleil Svart 12.Mai.2006 Del på Facebook Svart 12.Mai.2006 Hadde akkurat det samme på den ene TAMD61 motoren min for et par år siden. Lette lenge og vel før jeg fant feilen, som var noe så enkelt som at start-releet (som på mine motorer er montert langt unna starteren) var litt løst. Dyttet det på plass, og alt i skjønneste orden... Sitér dette innlegget Link to post
vikers Svart 12.Mai.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Mai.2006 Sier det igjen...Baatplassen.no er enorm på slike små problemer. Plenty av enkle små grep som kan tas i morgen når hoved-dysen på forgasser har kommet i posten. Sjekker i nevnte rekkefølge: Batteripoler (batterier er full-ladet og syrevekt sier topp kvalitet) Switchboks sjekkes ved uttak for starter. Gir starter et lite "kakk" med hammeren som egentlig har som jobb å slå inn kiler på svaberg. Sjekker styrestrømmen fra tenningslås. Om dette ikke fungerer skrur jeg ut starteren igjen, åpner og ser om noe ser rustet fast ut. Tar med til verksted/butikk og sier: " Båten skriker etter en liten tur...gi meg en slik som fungerer!!!" Tusen takk alle - håper noen av disse forslagene virker for jeg har virkelig lyst på båttur i morgen. Sitér dette innlegget Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!! Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand. Link to post
ajokl Svart 12.Mai.2006 Del på Facebook Svart 12.Mai.2006 Hadde samme problem for noen år siden. Problemet var da at det ble for stort spenningsfall fra batteri-tenningslås-startinnslag. Innslaget fikk ikke nok spenning til å slå inn kraftig nok slik at "hovedkontaktene" kom i inngrep. Dette ble løst ved å montere et relè nær startmotor. Da går bare styrestrømmen til dette relèet via tenningsnøkkelen. Et slikt relè trekker mindre strøm enn startinnslaget. Derved blir det mindre spenningsfall i styrestrømkretsen og dette relèet fungerer fint uten å måtte skifte ledninger. Sitér dette innlegget Link to post
vikers Svart 12.Mai.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Mai.2006 Hva slags relè? Dette skal bare kobles inn på ledningen fra tenningslås -> starter? Uten andre ledninger involvert? ....jada..vet jeg er helt blank. :) Sitér dette innlegget Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!! Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand. Link to post
havørnen Svart 12.Mai.2006 Del på Facebook Svart 12.Mai.2006 Det går også fint å dunke i startern med en gummi hammer. Pleier å hjelpe. Sitér dette innlegget Link to post
Whistler Svart 12.Mai.2006 Del på Facebook Svart 12.Mai.2006 Denne linken forteller deg hvordan du feilsøker startkretsen. Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
Brum Svart 12.Mai.2006 Del på Facebook Svart 12.Mai.2006 Dette kan jeg lite om, men har hatt samme problemet. Skiftet først starter, men nå er diagnosen at coil'en var 9v. Er bygget om til 12v nå og alt er vidunderlig.... Sitér dette innlegget Link to post
vikers Svart 13.Mai.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Mai.2006 (redigert) Jeg hadde ikke coilen til denne motoren, men fikk et råd om å kjøpe den blå coilen på Biltema. Var det et godt nok råd? Tror dysen jeg mangler kommer i posten i dag, så jeg skal i båten etterpå i dag. Skal da forsøke de råd jeg har fått, men om jeg har feil coil så hjelper jo ikke det stort.. Redigert 13.Mai.2006 av vikers (see edit history) Sitér dette innlegget Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!! Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand. Link to post
index Svart 13.Mai.2006 Del på Facebook Svart 13.Mai.2006 Coilen fra Biltema burde være helt OK den. Og den har uansett ingen betydning for startmotorens funksjon. Så pare puss rene det som finnes av kontakter, og prøv igjen. Hvis den fortsat ikke vil, gi innslaget et kakk med hammeren for å se om det løsner. Har du forresten husket å legge opp skikkelig jording fra batteriet til motorblokka? God kontakt er like viktig her som på plussiden.. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.