Jump to content

Montere brakett til hjelpemotor - gjennomgående skruer?


ynroenn

Recommended Posts

Da er 6 hk 4-takts suzuki innkjøpt, og skal benyttes som hjelpemotor/dorgemotor på min kmv 2000dc. Har også kjøpt inn en brakett av typen man kan heve/senke. I den forbindelse melder følgende problemstilling seg. Braketten skal festes med fire skruer, og ideelt sett ville jeg brukt gjennomgående skruer + sika. Nå er det bare det at tilgjengligheten for å komme til på innsiden av skroget er veldig dårlig. For det første må vanntank, vannpumpe og oljetank/pumpe fjernes, og til og med da vil det være et akrobatisk c-moment å komme til for å stramme muttere. Ser at badestigen, som sitter på andre siden er festet med kraftige skruer som ikke er gjennomgående. SPørsmålet er derfor - vil det være en fullgod løsning å bruke vanlige skruer istedenfor gjennomgående bolter?

Link to post
Share on other sites

Korrekt.

 

Husk at i motsetninge til badetrappa di, så vibrerer en motor ganske kraftig. Motorbrakett montert med ikke-gjennomgående bolter, har jeg null tro på..

 

Suzuki

Og jeg som trodde at SUZUKI motorer ikke vibrerte?!? :lol: Nei, jeg får nok bite i det sure eplet..... Uansett, takk for kjapp respons!

Link to post
Share on other sites

Alt går ann sies det. Du har jo andre muligheter, men hva som er enklest blir din vurdering. Jeg hadde vurdert å skaffe en 30 mm vannfast kryssfinerplate som er noe større enn beslaget til påhengsfesetet. Bor hullene og forsenk hullene til beslaget. Sett skruene i med hodet(sekskant) i forsenking og støp disse fast med epoxy. Nå kan du skru fast denne platen med x antall solide karosseriskruer og når du i tillegg limer platen til skroget med epoxy bør du ha en solid forbindelse. Nå kan du tre braketten din på skruene som stikker ut av platen. Jeg ville selvsagt malt platen med skrogfargen.

 

Æh, var dette forståelig mon tro?

Link to post
Share on other sites

En tommelfingerregel sier at man kan bore og gjenge i laminat med samme tykkelse skrue som laminatet er tykt. Altså, ved 10 mm. laminat, kan det bores og gjenges til en 10 mm. skrue.

Inneholder laminatet ved, kan dette ikke gjøres.

 

En fullgod metode for et slikt feste er også å lime på, med limsparkel, en 20 mm. plate Divinycell der festet skal være, felle ned, og lime med limsparkel, 5 mm. strips med syrefast der det skal boltes, pusse til fasong, prime og laminere over.

Nå borer og gjenger du, setter pinnebolter i litt epoxylim, og setter på braketten.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...