Jump to content

Scand Baltic bunnsmøring


terisa

Recommended Posts

Skal bunnsmøre min 1 års gamle Scand Baltic.

Er det noen Scand eiere som kan si hvor mye bunnstoff som går til av typen Hempel, båten ble levert ferdig behandlet av Scand Boats.

Skal også skifte anoder, er det noe som vet hvilke type som brukes, har baug og akter trøster. :confused:

Link to post
Share on other sites

I følge en katalog jeg har foran meg så dekker en liter ca. 10-15 kvadratmeter, litt avhengig av hvilken type Hempel bunnstoff du bruker. Spiller nok også en viss rolle om temperaturen på bunn/bunstoff er høy eller lav, om du bruker pensel eller rulle osv.

Skulle du kjøpe litt for mye så gjør vel ikke det noe, råtner jo ikke akkurat som som Gilde-produktene! :lol:

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Skulle du kjøpe litt for mye så gjør vel ikke det noe, råtner jo ikke akkurat som som Gilde-produktene!

nei - men bunnstoff er påstått å være ferskvare som forringes - og de tåler normalt heller ikke frost. :rolleyes: Jeg var ikke klar over det, men valgte å kaste noe som hadde overvintret i kulde gjennom vinteren

Link to post
Share on other sites

nei - men bunnstoff er påstått å være ferskvare som forringes - og de tåler normalt heller ikke frost. :rolleyes: Jeg var ikke klar over det, men valgte å kaste noe som hadde overvintret i kulde gjennom vinteren

Har også hørt at det ikke tåler frost, men hvorfor står det ikke noe om dette på boksen, hverken på Non stop fra Jotun eller Mille White fra Hempel? Og hvorfor virker de fortsatt helt utmerket etter flere års lagring i garasjen som ikke er oppvarmet? Står heller ikke noe om holdbarhet eller "best innen...."? Er dette myter eller fakta? :rolleyes:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder spørsmål om anoder på SB:

 

1. Propellene på sidepropellene er av plast og tæringen på anodene her er svært liten. Når du inspiserer tæringen vil du nok konkludere at disse ikke trenger å skiftes i år.

 

2. Du har trolig ikke egg-formet anode på propellakslingen. Jeg anbefaler å sette på slik, du får kjøpt denne på biltema for under 100 kr.

 

3. Du har trolig anode på propellakselmutteren. Denne må du helt sikkert skifte. Noen ganer kan du få den fra Biltema, du får den alltid fra Maritim, og garantert fra Sleipner Motor. Denne du skifte.

 

4. Du har trolig en anode nær stevnelageret. Denne tæres lite på att år. Denne trenger du sikkert ikke å skifte.

 

5. Dersom du har trimplan er anodene på disse trolig helt tæret bort. Det er en diskusjon hvorvidt disse bør erstattes. Kjøpt fra biltema er denne sinken billig, og jeg anbefaler å sette anoder på trimplanene dine - om du har det.

 

6. Det viktigste er anodene på selve motoren. Vet ikke hvilken motor du har. SB har i de senere år instaler mange Yanmar-motorer. Disse har stort sett 5 stav-anoder, 2 på varmeveksler for kjølevann, 2 på varmeveksler for oljekjøler og en stor nær oljefilteret. Disse du skifte hvert år. De er kostbare - og kan kjøpes atskillig billigere fra USA (særlig nå når dollarkurs er lav).

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...