Jump to content

trimming av mercury 10hk.


enis

Recommended Posts

Tror du har mere å hente på å jobbe litt med oppsette på motoren , høyde, tilt og propell + være sikker på at motoren går 100% .

 

På noen motoren kan det hjelpe å bytte enkelte deler ,slik som forgasser og reed ventiler eventuelt fjerne plomber ( hvis det er noen ) .

Du kan prøve å finne ut forsellene imellom din 10 hk og de større modellene her ( du trenger serienummeret på motoren).

Det med at motoren ikke vil yte 15 men 13,5 hk kan vel tyde på at 15hk modelen bruker ei anna blokk , enten med mere kubikk eller bare med annen porting .

Den "trimminga " består vel av å sette på en større forgasser ??

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

jeg har en mercury 10hk 2006 mod, er det noe annet jeg kan gjøre med den enn å ta ut plomba? og vet noen om den er en nedjustert 15hk?

Båter: Yamarin 4410/ Yamaha 40hk, Gplast 700SE/yanmar 120hk, Andunge/seil, Aquaquick MS 300/5hk tohatsu

 

Enda en med båt lappen!

Link to post
Share on other sites

2 eller 4-takt? Veit ikke hvordan det er med din motor men det er ofte samme motor på 10 og 15 hk versjonene. Det er bare å finne ut hva som er hk begrensingen og gjøre noe med det. Yter 15 hesteren bare 13 hk orginalt? Utover dette er det demontering av motor og porting og evt bytte av forgasser som kan gi noen hester til...

Ser på fler bla tohatsu som tidligere var identisk med mercury også har et høyere turtall på 15 hk og om dette er elektronisk begrenset kan dette være årsak til 13,5 hk på trimmede versjoner av 10 eller9,9 9,8 er en helt annen mindre :rolleyes: motor

Redigert av Selco18 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

fant ut at 10hesteren til mercury er den samme som 15hk. Noen som vet hva jeg må gjøre for å trimme motoren til 15 hester,

 

 

gjesteboken er ødelagt!

Båter: Yamarin 4410/ Yamaha 40hk, Gplast 700SE/yanmar 120hk, Andunge/seil, Aquaquick MS 300/5hk tohatsu

 

Enda en med båt lappen!

Link to post
Share on other sites

For C-Marine som har en såpass ny motor skal dette som allerede nevnt her være KUN å fjerne strypeplaten mellom forgasser og motorblokk for å ha en "ekte" 15 Hk men uten 15 Hk på motordekslet. Dette er en helt grei jobb der 3 muttere som holder forgasser må skrus av samt noen stag/vire må løsnes. Strypeplaten tas bort og det hele monteres sammen igjen i motsatt rekkefølge.

 

For enis er det kanskje ikke så enkelt da Mercury etter det jeg har hørt sånn rundt midten av 90-tallet (94?) begynte med den typen motor der det benyttes en strypeplate for å gjøre om 15 hestere til 10. På en 1988 modell 10 Hk kan det i verste fall være nødvendig med bytte av komponenter (forgasser? eksos?) for å trimme opp motoren til 15 hk (uten at jeg kjenner til dette).

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...