Jump to content

V8 - vann i eksosmanifoil kan være normalt men ikke riktig:


slettet

Recommended Posts

i forbindelse med posten om det spesifikke problemet om vann i eksosmanifoil kom jeg over denne som er viktig og interessant.

problemet er uavhengig av lekkase i pakninger mellom riser/bend osv of forekommer selv om alt dette er i orden.

 

kort fortalt er riser/bend for både mercruiser og volvo sine v8 bilmotorbaserte bend/risere feilkonstruert opp til nylig men nå vistnok modfisert.

artikkelen er fra 2003.

problemet er at riserene/bendene ikke fører kjølevannet inn i eksosen langt nok ned i eksoskanalen etter toppen på bendet.

dette medfører at vann/dråper kan suges tilbake over bend kanten og ned i selve eksosmanifoilen der hvor eksosporten kommer ut på grunn av "valve overlap" kam timingen.

 

årsaken er at noen v8ere som er rene mariniserte bilmotorer feks 7.4 literen har en "valve overlap" kam timing.

på tomgangskjøring kan dette medføre at vanndråper suges tilbake inn i manifoilen - jo lengre tomgangskjøringen foregår jo mer vann.

overlappingen i ventilstyringen medfører at eksosstøtene "pulserer" litt ut og inn / frem og tilbake i i manifoilen på tomgang.

når punktet for vanninnsprøytning i eksos er for nære toppen på riser/ben medfører dette at vann faller tilbake ned i selve eksosmanifoilen.

 

dette betyr at noe vann/dråper/rust kan forekome om man kikker ned i manifoilen - "normalt" inntil nye typer bend monteres.

 

ikke bra men det tyder på at mye tomgangskjøring bør unngås med gamle risere/bend.

 

nye manifoiler skal være modifisert så dette ikke skjer.

 

kort fortalt.

 

 

 

http://my.boatus.com/consumer/EngineBlocks.asp

Link to post
Share on other sites

Det er nok riktig som beskrevet av deg.

 

For å overkomme en del av denne pulseringen, skal man ha "crossover" mellom eksosrørene.

 

Bilde

 

Her er en av måtene å gjøre det på. Jeg hadde sakene fra hverandre for et par uker siden, ikke tegn til saltavleiringer eller inntrenging av vann i manifoldene.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Fantastisk alt dere kan.

Da er jeg overbevist om hvordan vannet har kommet inn i min manifoild.

Har lagt merke til at enkelte ganger når jeg starter motoren, så står den og jager litt.

Tror at det da er kommet litt vann inn. Dette skjer noen ganger når jeg tar den fort ned av plan og slår av motoren hurtig etterpå. Det skjer IKKE når den bare ligger ved kai og går på tomgang.

 

Inne i riser, mellomstykke og manifoild var det ikke videre synlige rustmerker. Tror derfor ikke problemet har utviklet seg veldig. Skal ta en slik kompresjonstest senere i sommer for å finne ut om det har skjedd noen nevneverdig skade.

Link to post
Share on other sites

den der ser rimelig kjent ut.

 

med andre ord.

 

med disse bendene bør egentlig ikke disse motorene gå lenge på tomgang og burde egentlig vært ruset på tørr eksos - som gamle båt-bensinmotorer - før den stanses.

 

Da blir det vel seende sånn ut.

 

Bilde

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...