Jump to content

Hva er forventet forbruk innenbords bensin motor?

Netthandel

Recommended Posts

Jeg leter etter ny båt (som nevnt i annen tråd), og mange av de aktuelle båtene har bensin/ drev kombinasjon. Så er spørsmålet:

Hva bruker en båt med innenbords bensin motor?

Jeg er selvfølgelig klar over at det er forskjell på snekker og hurtiggående (i dag kan jo det være det samme, men jeg tenker eldre båter...)

Eks. Ancas Queen og tilsvarende hurtiggående båter med B18 / B20 motorer og liknende...

Har hørt at de bruker mindre drivstoff enn påhengere av 2-taktsversjonen..

Vel dette har vi vel diskutert et seted tidligere, så da er det sikkert noen som husker hvor...Men jeg erfarer at min båt som er 23 fot "halvplaner" med BB115 bruker ca 10liter i timen ved 10 knop

og ca 6 ltr/t ved 6 knop osv.

Men siden skrogeret mitt ikke er glad i hastigheter over 14-15 så vil forbruket på det ligge opp mot 30ltr/timen skulle jeg tro...

En tommerfinger regel er vel: bensinmotor av gammel 4 takt type bruker ca 0,3ltr/t pr. hk... ved full åpning.

Erik

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Har hørt at de bruker mindre drivstoff enn påhengere av 2-taktsversjonen..

Det er egentlig mye likt, men en påhenger vil som oftest gi samme fart ved mindre mindre motor, dette fordi de er lettere, men bruke omtrent det samme ved samme fart. Dvs at en 100 hk påhengfer bruker sånn ca like mye som en 140 hk innenbords, og farten er også den samme. Jeg liker best innenbords likevel grunnet mer robuste motorer og lettere å støyisolere bl.a.

Husker jeg hadde en 19 fot daycruiser med 130 hk bensin (mercruiser) som klarte 35 knop. Jeg brukte like mye (eller lite) bensin som farfar i sin snekke med 24 marna pr nautisk mil :lol: (gikk på en fjerdedel av tida, hehe)

Marsjfart var 29-30 knop og forbruk ca 22-25 liter. Brukte sikker 40 liter på full hammer.

Redigert av o.b.lix (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...