Jump to content

Hvor kjøper man maritime gardiner?


Anabelle

Recommended Posts

  • 1 år senere...

Hei,

 

Har kjøpt Gardiner på Stoff og Stil, og et par andre billigkjeder. Billig er det og dårlig er det. På Princess er det dyrere og her ba jeg om de dysreste fineste mest UV bestandige og farge ekte gardinene. De var litt bedre...

Men de har skikkelig kvalitetstoff hos SeaSea som er et kombinert pute og gardinstoff. De hadde det bare i et pår mørkeblå ensfargede farger og i to tykkelser. Dette blir pent og det holder bra. Ser ingen endring av stoffet etter 2 sesonger.

Det som også kan være en god ide er å ta kontakt med leverandøren av båten og få oppgitt hvor de kjøper gardinstoffet. Men dette er som regel veldig dyrt.

Link to post
Share on other sites

Hva er "maritimt"? Er det som JRK sier UV-bestandig og fargeekte, eller er du på utkikk etter anker/gullbord/fisketegninger o.l.?

 

Det går mest på som JRK sier at det skal være av god kvalitet og ikke blekne så lett i solen.

Putene er trekt om i stoffet du ser på bildet her (Putestoffet).

Det er det nederste blå stoffet som ligger i bunn.

 

Det må ikke være for maritimt med masse broderier. Det enkle er ofte det beste.

Samtidig kan det godt være litt lysere for at det ikke skal bli for mørkt nede i kabinen og bryter litt av stoffet i alle puter og ryggstøtter.

 

Vi pusser opp hele båten. Nye puter ute, i akterkabin og forkabin, nye stoler, ny skottbekledning, alt treverk er mahogny beiset og oljet x antall lag. Da blir gardinene siste hånd på verket, og da må vi finne det "rette".

Redigert av 2mas (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det går mest på som JRK sier at det skal være av god kvalitet og ikke blekne så lett i solen.

Putene er trekt om i stoffet du ser på bildet her (Putestoffet).

Det er det nederste blå stoffet som ligger i bunn.

 

Er selv på jakt etter både gardin- og putestoff med god kvalitet - og ikke minst tepper. Hvor kjøpte du dette putestofet? Pris?

BONITA I

Link to post
Share on other sites

Kjetu: Det stoffet du ser på bildet ble kjøpt i Arendal. Der er det en forretning som heter Industrisøm (Webside Industrisøm).

Der kjøpte vi stoff til alle inneputer og vi syr putene selv. Det ble vi ferdige med nå i helgen. Bare noen små pynteputer igjen. Husker dessverre ikke pris, men det kan jeg sjekke med "økonomiansvarlig". Hun husker sikker det, ellers kan du jo ringe butikken.

 

I samme butikk leverte vi inn uteputer til omtrekking, bestilte nye stoler og fikk kalesjen renset.

Ikke fått tilbake uteputene enda, men når vi var nede og leverte så vi puter som var omtrekt. Det så bra ut.

Redigert av 2mas (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei!

Dette er kona til "2mas":

Vi kjøpte stoffet i butikken som er nevnt i innlegget over. Vi ga 250 kr pr meter, og det er ikke dyrt!!!!! :smiley:

Etter å ha undersøkt i alle tenkelige butikker falt vi for dette stoffet. Det er veldig tykt og godt, enkelt å klippe og greit å sy.

Stoffet er "passe" mørkt. Jeg har sprettet opp alle de gamle putene og brukt dette som mønster.

 

Lykke til! :flag:

 

 

PS:

Med maritimt mener jeg ett gardinstoff som består av polyester. Polyester falmer ikke slik som andre materialer.

Noen som har en link eller tips?

Link to post
Share on other sites

Hei!

Dette er kona til "2mas":

Vi kjøpte stoffet i butikken som er nevnt i innlegget over. Vi ga 250 kr pr meter, og det er ikke dyrt!!!!! :smiley:

Etter å ha undersøkt i alle tenkelige butikker falt vi for dette stoffet. Det er veldig tykt og godt, enkelt å klippe og greit å sy.

Stoffet er "passe" mørkt. Jeg har sprettet opp alle de gamle putene og brukt dette som mønster.

 

Lykke til! :flag:

Takker for info. Hva med slitestyrke ? Prisen var egentlig "hyggelig" ellers.

Når det gjelder gardinstoff kan du prøve denne linken

http://www.omtrekk.as/crescendo.htm

de sendte meg stoffprøver på dagen etter forespørsel, og prisene virker ok.

Lykke til :smiley:

BONITA I

Link to post
Share on other sites

Da er vårt valg gjort på gardinfronten.

 

For å unngå at gardinene falmer i solen er gardiner av polyester absolutt det beste,

men etter å ha sjekket mange butikker er utvalget i 100% polyester ikke så stort (hvert fall i forhold til hva som falt i smak).

Dessuten ble meterprisen ganske høy.

 

Valget falt til slutt på en litt billigere løsning. Vi bestilte stoff fra Stoff og Stil. Det bestod av polyester og bomull.

Da får de holde noen år og deretter sy nye. Det blir billigere enn å kjøpe dyrt stoff. Kan bytte noen ganger før det faller dyrere enn de gardine vi fant av 100% polyester.

 

Så lenge madammen ønsker å sy er jo det greit, og da kan man få litt nytt mønster etter et par år og dermed litt variasjon:)

Redigert av 2mas (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tror dere gjorde et smart valg. Jeg sydde selv nye gardiner til Amica for 2 år siden, jeg valgte et stoff jeg fant på salg hos Jysk. Jeg betalt 5 kr pr. meter for et stoff jeg jeg likte godt. Selv om gardinene ser like fine ut nå som da de var nye, kunne jeg godt tenke meg nye gardiner snart. Det er moro å fornye seg litt, og det kan en gjøre med god samvittighet, dersom det ikke koster for mye.

 

mvh

Ella

"Ja ha, ho e blank no, Folda;berre helgedagen. Men du skal få sjå henne ein dag når ho snakkar alvor. Da er ho eit vaksemenneske." (Olav Duun)
Amicas blogg
Jøa kystlag

Link to post
Share on other sites

Vi har bestilt nye fra Nauticat. Det koster selvsagt noen "lapper", men her får man kvalitet og det er viktig. gardiner skal jo helst vare i minst 10 år, så deler man på antall år så blir det ikke så mye.

Og ikke minst - da får man en kone som er veldig fornøyd- gardiner er tross alt førsteinntrykket :flag:

Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...