Jump to content

Finnes gratis kartplotter-simulator el.l. på nett?


Ronald

Recommended Posts

Svigerfar (76 år!) og en nesten like gammel kamerat av ham har kjøpt sjark i Mehamn, og seiler nå i retning Kristiansund. De satser på mer eller mindre døgnkontiuerlig marjs, og håper å rekke fram innen 17. mai (reisetid 5 døgn). De har ingen kartplotter ombord, men har GPS. Jeg snakker regelmessig med dem, og får GPS-koordinater. Det kunne vært artig å føkge dem litt mer i detalj, og også hjelpe dem med gjennomsnittsfart, gjenværende avstand osv. Imidlertid har jeg ingen kart her hjemme hvor jeg kan nyttiggjøre meg disse GPS-koordinatene.

 

Derfor: Vet noen om et interkativ kart el.l. for fri bruk på nettet (a-la de vi kjenner for å søke fram gateadresser), men hvor lengde- og breddegrader er input? Eller enda bedre, en fullverdi kartplottersimulator - eller noe sånt...?

 

Ronald

 

PS! Snakket med gutta i går kveld (lørdag). Da rapporterte de nordvest kuling og peroidevis svært tett snødrev. Fytterakkern...brrrr.....vi snakker midten av mai...

Redigert av Ronald (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hadde vært kjekt om du skrev litt om hvordan det gikk med disse utvokste karene.... Artig å følge med på slike lange reiser, spesielt i "ny" båt....

Virker alt det tekniske ok, farten de holder, været, holder de varmen ombord, hvor lange økter har de, tilgangen på disel underveis etc. etc. er nok detaljer vi vil ha mer av.....

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

o.b.lix - takk for tipset. Det var langt på vei akkurat noe slikt jeg lette etter.

 

Gudrun spør om litt mer detaljer om oppleget og reisen - jeg skal se hva jeg kan få tid til underveis, men tør ikke love så alt for mye (litt travel i disse dager). Men her følger i alle fall noen stikkord så langt:

 

Disse to karene satte seg på fly fra Kristiansund 6:30 fredag morgen, og etter en reise via Oslo og med langt opphold på flyplassen i Kirkenes (tror jeg det var), ankom de Mehamn sent fredag ettermiddag. Sjarken de har kjøpt er en Grimsøy på 29 fot med en Cummins firesyndlret diesel "på noen-og-åtti" hestekrefter. Etter diverse papirarbeid ifb. med kjøpet så forlot de Gamvik en gang på fredag kveld.

 

Siste jeg snakket med de var i dag (søndag) kl. 11:30. De har så langt kjørt non-stop, og sover på tur. De har surret litt med retningnen noe nord for Hammerfest, og havnet alt for langt øst og måtte snu. Det var da svært tett snødriv, og radaren falt ut. Som sagt ingen kartplotter, og antakelig litt for lite forberedt på at de skulle miste radarkontakt med land - derfor denne feilnavigeringen. De anslår at de tapte "en del timer" på dette.

 

I går (lørdag) kveld var de i Sørøysundet sør-vest for Hammerfest, og på god vei mot Trømsø. Imidlertid har det vært veldig mye vind i natt, så de har måttet kjøre med veldig redusert fart. Nå kl. 11:30 har de derfor bare såvidt passert Lopphavet. Her omtrent var de på dette tidspunkt. (Jeg bruker her annet kart enn Kystverket sitt, fordi jeg da enkelt får med riktig posisjon). Posisjonen er den som vises med rød nål. Utgangspunktet for reisen vises i kartet som det blå flyplass-symbolet øverst til høyre på bildet.

 

De melder om noe bedre vær nå i formiddag, og ganske snart er de også innaskjærs for en lengre periode.

 

De er fastmontert ovn i lugaren - har inntrykk av at de ikke har problemer med å holde varmen (men dassen er i stykker, så jeg tipper den type aktivitet over rekka er en kald fornøyelse :rolleyes: )

 

Forøvrig er de begge båtvante. Svigefar med et helt liv på sjøen som fisker på Nordmøre, kameraten også mange år som mannskap på båt (ikke fiske).

 

En ting har de forbanna seg på - at de ikke monterte kartplotter før reisen. Ikke nødvendig selvsagt, men de påstår at det hele ville vært mye enklere - og ikke minst vill mange timer vært spart da de rota litt med kursen...

 

Ronald

Redigert av Ronald (see edit history)
Link to post
Share on other sites

En ting har de forbanna seg på - at de ikke monterte kartplotter før reisen.

Dette er helt rett - kartplotter gjør navigering mye enklere, og det er mulig å både styre, navigere og slappe noenlunde av for en person.

 

Hadde en tur fra Bergen til Farsund og tilbake i løpet av en helg (med kutteren), med forferdelig drittvær. Da var det en som styrte og en som navigerte - det gikk veldig greit, for vi hadde ikke kartplotter. Skulle samme mann både styrt og navigert uten plotter, hadde man vorten så "stressa" at det hadde vært "drepen"...

Link to post
Share on other sites

PS! Snakket med gutta i går kveld (lørdag). Da rapporterte de nordvest kuling og peroidevis svært tett snødrev. Fytterakkern...brrrr.....vi snakker midten av mai...

 

Må nok skuffe deg ang. været. Det er slikt som er vanlig hær i Nord Norge på denne tiden. :sailing:

:puke:

 

Du kan trøste guttene med att meldingen sier, lettere vær fra Mandag/Tirsdag. :flag:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...