Jump to content

Johnson 50 HK/90-modell - kan den gi mer?


Lomvi

Recommended Posts

Større propell vil kanskje hjelpe noen knop....

Men skal du begynne å trimme koster det kroner.

Da er det nok bedre å selge motoren og legge i mellom noen kroner til større motor.

 

Hvis du skal trimme vil det si stort inngrep av motor og det vil også bli et stort inngrep i lommebok :)

 

Videre vil 2. håndsverdien ikke øke da heller folk kjøper en orginal motor fremfor trimma motor....

Link to post

Tror ikke det er så mye å hente desverre :nonod: , men det hadde vært greit å vite hvordan motoren går i dag ??

Hva er max turtall ved WOT ? ( wide open thottle ) , bør ligge på 5000 .

Hva slags propell har du ?

Type båt ?,vekt på båt ?,tilstand på motor ?

 

Hvis du har en lett båt og ønske mere toppfart kan du muligens frese ned toppen noe ( har ikke noen data ) , for å øke motorens kompresson .

Bytte ut motoren reed ventiler med en "effekt" type , slik som disse ifra Boyesen .

Hvis du vi gå litt dypere inn i motoren kan du kansje tenke på litt lett porting ( igjen har ingen data ), det vil si øke arealet på de forsellige portene ( kan sammelignes med å bytte en kamaksel på bilen ).

Videre kan du også vekt ballangsere alle interne bevegelige deler ( alle like deler veier det samme ), lette begge stemplene + rådene ( gir litt lavere slitasje når du kjører motoren på høye turtall ) .

Svinghjulet kan lettes ( må avballangseres ettrpå ) , vil gi en raskere aksellerasjon/deaksellerasjon + lavere slitasje på bærelager + noe dårligere tomgang (ugjevn ).

Er ikke sikke på om tennings modulen på din motor har noen turtallsperre , hvis så kan den selvsagt byttes .

 

Kan muligens også finne noen større forgassere , men her bør du sjekke litt mere først da feil forgasser kan gi feil ressultat , hadde heller vurdert å sette inn litt større dyser .

 

Hvis du er heldig og alt fungere som tenkt "kan" du nå ha en 55 hk motor :wink: .

Motoren kan sikkert leve godt på litt høyere turtal hvis den får jobbe lett og optimalt .

 

Hvis du har gjort alt dette ......kunne du sikkert ha kjøpt en større motor for samme pris :wink: .

Det enkleste du kan gjøre er å :

  • Frese ned toppen noen 0,1 mm , for å øke komp ( må ha ny topp pakning )
  • Montere Boysen reeds ( krever ofte at du monterer litt større dyser )
  • Finner en propell som gir den en WOT på 5500 > 6000 ( TAR IKKE NOE ANSVAR FOR HAVARI )
  • Heve motoren litt , eventuelt også tett igjen de 2 >3 øverste hullene på vanninntaket , lag de resterende litt større ( skaff deg en vanntrykk måler )
  • Brukt litt fetere oljeblanding hvis øker WOT turtallet .
Du kan prøve det samme spørsmålet over på S&F ( Scream and fly ) sitt forum , men da bør du ta med litt mere info om du nåværene oppsett .

 

Lykke til

Arne Kjetil

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...