Lomvi Startet 14.Mai.2006 Del på Facebook Startet 14.Mai.2006 Har en 50HK Johnson, 1990-modell påhengsmotor som jeg gjerne skulle fått til å yte litt mer - den mangler "det lille ekstra". Er det noen som har erfaring med å trimme disse eller gjøre andre modifikasjoner slik at jeg for en billig penge kan få litt ekstra kraft? Sitér dette innlegget Link to post
VO`n Svart 14.Mai.2006 Del på Facebook Svart 14.Mai.2006 Større propell vil kanskje hjelpe noen knop.... Men skal du begynne å trimme koster det kroner. Da er det nok bedre å selge motoren og legge i mellom noen kroner til større motor. Hvis du skal trimme vil det si stort inngrep av motor og det vil også bli et stort inngrep i lommebok :) Videre vil 2. håndsverdien ikke øke da heller folk kjøper en orginal motor fremfor trimma motor.... Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 14.Mai.2006 Del på Facebook Svart 14.Mai.2006 Tror ikke det er så mye å hente desverre , men det hadde vært greit å vite hvordan motoren går i dag ?? Hva er max turtall ved WOT ? ( wide open thottle ) , bør ligge på 5000 . Hva slags propell har du ? Type båt ?,vekt på båt ?,tilstand på motor ? Hvis du har en lett båt og ønske mere toppfart kan du muligens frese ned toppen noe ( har ikke noen data ) , for å øke motorens kompresson . Bytte ut motoren reed ventiler med en "effekt" type , slik som disse ifra Boyesen . Hvis du vi gå litt dypere inn i motoren kan du kansje tenke på litt lett porting ( igjen har ingen data ), det vil si øke arealet på de forsellige portene ( kan sammelignes med å bytte en kamaksel på bilen ). Videre kan du også vekt ballangsere alle interne bevegelige deler ( alle like deler veier det samme ), lette begge stemplene + rådene ( gir litt lavere slitasje når du kjører motoren på høye turtall ) . Svinghjulet kan lettes ( må avballangseres ettrpå ) , vil gi en raskere aksellerasjon/deaksellerasjon + lavere slitasje på bærelager + noe dårligere tomgang (ugjevn ). Er ikke sikke på om tennings modulen på din motor har noen turtallsperre , hvis så kan den selvsagt byttes . Kan muligens også finne noen større forgassere , men her bør du sjekke litt mere først da feil forgasser kan gi feil ressultat , hadde heller vurdert å sette inn litt større dyser . Hvis du er heldig og alt fungere som tenkt "kan" du nå ha en 55 hk motor . Motoren kan sikkert leve godt på litt høyere turtal hvis den får jobbe lett og optimalt . Hvis du har gjort alt dette ......kunne du sikkert ha kjøpt en større motor for samme pris . Det enkleste du kan gjøre er å : Frese ned toppen noen 0,1 mm , for å øke komp ( må ha ny topp pakning ) Montere Boysen reeds ( krever ofte at du monterer litt større dyser ) Finner en propell som gir den en WOT på 5500 > 6000 ( TAR IKKE NOE ANSVAR FOR HAVARI ) Heve motoren litt , eventuelt også tett igjen de 2 >3 øverste hullene på vanninntaket , lag de resterende litt større ( skaff deg en vanntrykk måler ) Brukt litt fetere oljeblanding hvis øker WOT turtallet . Du kan prøve det samme spørsmålet over på S&F ( Scream and fly ) sitt forum , men da bør du ta med litt mere info om du nåværene oppsett . Lykke til Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.