Jump to content

Bravo, utveksling ut fra serienummer?

colabrus

Recommended Posts

Enten er drevet i gir eller ikke.. Vanskelig å hjelpe med dette bare ved å skrive her. Du får dra med deg noen som har litt peiling på drev på en liten tur.. Mener bestemt at der ikke er noe som skal kunne slure i giret. Du får stille spørsmålet på på denne siden Så får du kansje svar..

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Her er innterisant lesing. På engelsk da men det klarer du vel..

Increased RPM With Slower Forward Movement

Many of the emails we receive are related to increased engine RPM and slower forward boat movement. The most cause of this on MerCruiser Pre-Alpha, Alpha One, Generation II and sometimes on Bravo outdrives are as follows :

1st - A spun hub inside of the propeller.

Sometimes the hub will slip inside of the propeller at higher rpm's. The quickest way to check a bad hub is to try another propeller to see if it slips at the same rpm's or you can try putting a dab of paint on the hub and a dab on the prop and try it to see if the 2 marks still lineup after a trial run. If the hub has spun, you will have to take it to a prop shop for a hub replacement. This can cost between $50.00 to $75.00 and some prop shops will not guarantee the new hub to hold.

2nd - The incorrect propeller thrust washer.

The propeller thrust washer must match the type of propeller being using. To thick of a washer on a Black Max Prop will not allow the propeller to go deep enough to seal the escaping exhaust gas. The gasses will come out around the propeller instead of going thru the prop causing cavitation. The engines revs up at a certain rpm and slips just like a spun prop hub. Make sure the propeller enters the lower gear housing by at lease a 1/4 of an inch after being torqued down to 50 foot pounds.

3rd - A worn outdrive housing rear inside diameter or outside prop diameter.

If the prop is going a 1/4 of an inch into the lower housing and you still have the same problem, it could be the inside diameter of the lower outdrive housing or outside diameter of the propeller has worn due to getting an anchor rope or something wedged in between the 2 diameters.

A new housing is 4.400 dia. and a new prop is 4.350 dia. which means there is suppose to be only .025 clearance on each side of the 2 diameters. If this clearance gets to be to great, again the exhaust gasses will come out around the propeller causing slippage.

Try another propeller with a larger diameter to see if it slips at exactly the same rpm.

4th - A spun engine coupler.

If the propeller appears to be ok and your still having the same problem, it could be the coupler at the back of the engine. Generally speaking, if the rubber hub inside of the engine coupler slips, you should be able to smell burning rubber at the rear of the boat. If the boat is in the water and you have someone with you, you can have them look behind the engine to see if the driveshaft coming out of the coupler going to the outdrive has the same rpm when the slippage occurs. If the engine rpm increase but they see the driveshaft rpm decrease, the coupler is bad. Sometimes the engine will even start to overheat because the water pump in the outdrive is not turning fast enough to cool the engine.

To replace an engine coupler, the outdrive must be removed and the engine has to be lifted high enough to turn it around inside of the boat to replace the coupler.

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Sjekk om det er propellen først . Merk på propellen som beskrevet i wellcrafts innlegg for å se om propellen spinner. Hvis det ikke er dette vill jeg tatt av drevet og fått sjekket clutchen i øvre girhus osv....... siden der er ulyd

Maxum 4100 scb, Chenette III

Jeg vurderer og ta båten på land igjen og demontere øvre gearhus for å se om jeg finner noe der...

Men etter som en kar sa på Båt og Motor Service (forhandler av Mercruiser), så slurer ikke clutchen, den bare ryker helt...??

Er det noen som har vært inne gearhuset her før? er det vaskelig og demontere clutch og tannhjul?

Colabrus

har en adresse til en autorisert og dyktig fagmann på alle merc drev og motorer.

du kan jo forsøke å ringe ham.

regner med at han kan gi deg en ganske sikker diagnose over telefonen og holder du til i østlandsområdet kan du få rask og effektiv hjelp.

Tusen takk for hjelpen The Scrutinizer, jeg skal prøve å ringe han.

Har tenkt mye, og det er vel bare clutchen som kan slure inni eit drev? Jeg vet at det ikke er koblingen på svinghjulet, og ikke propellen..

Jaja, tusen takk alle sammen! :cheers:

Hilsen

Colabrus

men, om det mangler ei tann eller to et sted,... :-(

Da skulle det vel ikke gå i det heletatt :sad: ville låst seg etter noen få omdreininger .

Sluring på propellen ville vel helst bare blitt værre etterhvert , og da kunne kjennes med at "bittet" til propellen plutselig slapp .

Jeg ville ha sjekket opp clutchen, men har 0 peiling på drev :smiley: .

Omc hadde vel et av de få drevene som kunne slure( elektrisk cluch ), men de ble vel ikke laget etter 1976, har samme patenten på min 90hk :smiley: / :sad: .

Arne Kjetil

Jeg vurderer og ta båten på land igjen og demontere øvre gearhus for å se om jeg finner noe der...

Men etter som en kar sa på Båt og Motor Service (forhandler av Mercruiser), så slurer ikke clutchen, den bare ryker helt...??

Er det noen som har vært inne gearhuset her før? er det vaskelig og demontere clutch og tannhjul?

Colabrus

Hei

når det gjelder ulyden i drevet ditt så er et vanlig problem på bravodrev at aksel på drev klaprer i dempeplata på svinghjulet, spesiellt dersom akterspeilet ditt er tykt. da kommer denne akselen ikke langt nok inn, mener det er maks 51mm. dersom dette er ditt problem så skal ulyden forsvinne når du setter den i gir.

Den er heller ikke uvanlig at kryssene i drevet lager endel bråk. da skal lyden forsterkes når du tilter eller svinger. ikke kjenn på disse med hendene og tro at de er bra fordi om de virker faste, de kan være slitt likevel.

Ellers er det vanskelig å komme med muligheter uten å se/høre.

for å sjekke om giret er feil stilt så kobler du av girwire fra kontrollboks og står nede i motorrommet og girer direkte på wiren til drevet for å sjekke eller utelukke dette

når det gjelder clutchen så er denne rillete for at oljen skal presses ut slik at den tar tak. rillene blir slitt, oljen blir ikke umiddelbart presset ut og giret kan slure. dette er også et kjent problem. du kan få denne til å gå en stund til ved å rubbe den opp med et sandpapir.

hadde problem med clutshen på drevet mitt og det oppførte seg slik: når jeg satt den i gir så sluret den i et sekund eller to, deretter la den seg pent i gir. ga jeg gass så gikk den i gir med et smell. ikke lett å legge til da......

Det er ikke vanskelig å demontere giret, men det er veldig greit å ha verkstedhåndbok når du gjør dette, det er bla noen merker på drevene som skal stå i en bestemt posisjon.

lykke til

Hei

når det gjelder ulyden i drevet ditt så er et vanlig problem på bravodrev at aksel på drev klaprer i dempeplata på svinghjulet, spesiellt dersom akterspeilet ditt er tykt. da kommer denne akselen ikke langt nok inn, mener det er maks 51mm. dersom dette er ditt problem så skal ulyden forsvinne når du setter den i gir.

Akkurat som på mitt Bravo 2 :yesnod::yesnod:

Maxum 4100 scb, Chenette III

Ulyden er der når jeg har den i gir og gir den belastning også.

Er det noen som har en skikkelig stor propell til bravo2 liggende? 19 3/4*21 eller noe slikt..

Kunne tenkt meg eit siste propell bytte forsøk for å se om den kommer på plan.

Jeg har kommet frem til at lyden må komme fra lager i transom selv om selger påstår at dette er nytt.

Når det gjelder farten har jeg begynt å lure på om jeg virkelig har det turtallet turtelleren min sier.

Hvor får man kjøpt en slik "manuel" turteller som man kan holde på veiven?

Tror jeg må sjekke dette selv om det høres ut som jeg har eit svært høyt turtall. Ruset den i fri, og da viste det 3800 rpm. så da kan det jo stemme med 3400 rpm under belastning.

hmmm...

Jeg har kommet frem til at lyden må komme fra lager i transom selv om selger påstår at dette er nytt.

hmmm...

kjøpte ny bravo transom i fjor og der var banne-mej lagret tørt selv om jeg ga det et par slag med fettpressa før sjøsetting.

begynte snart å låte som fugleskrik.

hoppet til sjøs og ga det tilstrekkelig mange slag med fettpressa at det holdt kljeft og litt til.

sikker på at det ikke var smurt fra fabrikken selv om leverandøren sa at det kom ferdig smurt.

ville blitt kjekt havari det der.

Når det gjelder farten har jeg begynt å lure på om jeg virkelig har det turtallet turtelleren min sier.

Hvor får man kjøpt en slik "manuel" turteller som man kan holde på veiven?

Tror jeg må sjekke dette selv om det høres ut som jeg har eit svært høyt turtall. Ruset den i fri, og da viste det 3800 rpm. så da kan det jo stemme med 3400 rpm under belastning.

hmmm...

hva slags diesel? motor har du?

min bensin er godt over 5000 i 35 knuter og marsjer i 25 på 3800 med 2.2:1 drev og 23 x 20 propell,

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...