Jump to content

Bravo, utveksling ut fra serienummer?

colabrus

Recommended Posts

Det blir snakket om smørenippler her. Da er det en liten ting eg vil minne dere på. Der er også smørenipler inne i båten. Engine coupler heter delen som MÅ smøres for å unngå totalhavari. Er det mangen som har smørt her??

Masse støy kan komme fra coupleren uten smøring.

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

• 1 måned senere...

når det gjelder ulyden i drevet ditt så er et vanlig problem på bravodrev at aksel på drev klaprer i dempeplata på svinghjulet, spesiellt dersom akterspeilet ditt er tykt. da kommer denne akselen ikke langt nok inn, mener det er maks 51mm. dersom dette er ditt problem så skal ulyden forsvinne når du setter den i gir.

Den er heller ikke uvanlig at kryssene i drevet lager endel bråk. da skal lyden forsterkes når du tilter eller svinger. ikke kjenn på disse med hendene og tro at de er bra fordi om de virker faste, de kan være slitt likevel.

Okej, jeg har startet motorene mine og har en ulyd på begge drevene. Lyden er en slags "klakk klakk" lyd som gjentas for hver omdreining motorene gjør. Har tiltet drevene ned så langt jeg kan men har altså lyden der fortsatt. Jeg har ikke hatt noen eksperter tilstede. Spørsmålet er hvor mye av denne lyden som er normalt. Lyden er tilstede i gir og i nøytral. For meg høres det ut som at den stammer fra huset hvor knuten sitter. En kan føle "klakkene" når en holder hånden hvor som helst på drevene.

Lager i transom er byttet, motorer er nye, har brukt en slik tolk for å justere inn motorene og så ble drevene montert.

Noen som kan si meg om en slik lyd skal være tilstede? :rolleyes:

det bør være et bra tegn at lyden er lik på begge systemer.

det er ikke uvanlig at motorer "honker" litt på sylinder 1 på tomgang - som om den trekker pusten litt fra siste til første sylinder i tenningsrekken.

det er nok i orden men anbefaler at du får en fagmann til å sjekke dette før du sjøsetter den.

nei, men det er nok motorene som forårsaker det som en kombinasjon av nødvendig klaring i drevet og et litet sukk fra motoren for 2 hver omdreining - som tidligere nevnt.

hadde regelrett rakling på mitt nye b2 drev når det var varmt som postet tidligere.

litt klaring i drevet skal det jo være.

[uPDATE]

tst: start den uten propeller - sett den i gir og brems propellakslen med pussepapir + hansker el.l for å se om lyden blir borte/endrer seg.

Redigert av The Scrutinizer (see edit history)

tst: start den uten propeller - sett den i gir og brems propellakslen med pussepapir + hansker el.l for å se om lyden blir borte/endrer seg.

Kunne jo prøvd det ja, har ikke propellene på enda. Men er det normalt at det kommer en sånn kaklelyd i nøytral da?

Men er det normalt at det kommer en sånn kaklelyd i nøytral da?

Min gamle hadde raklelyd i fri, men forsvant så snart jeg giret( no problem). Sving på drevet når det går. Blir det værre når du svinger er det et tegn på problem med knuten...

Maxum 4100 scb, Chenette III

Blir det værre når du svinger er det et tegn på problem med knuten...

Hadde drevet nede så langt jeg klarte å grave på ene siden. Var vel bare 6-7 cm som var ut av trimsylinderen, merket ikke noe forskjell på lyden fra drevet da...

1) prøv "bremsetesten" jeg anbefalte

den burde gi svar-

dieseler rakler mer enn bensinmotorer på tomgang av naturlige årsaker.

Kunne prøv det ja, er på vei ut av landet hvert øyeblikk så det blir ikke før på mandag isåfall, at lyden kommer fra to flett nye steyr motorer nekter jeg å tro, lyden ble lokalisert til u-joint huset. Om det er selve kryssene som forårsaker lyden (en slags banking) aner jeg ikke.

2) bruker du original (ganske tykk) merc drev olje?

Jeg har fyllt på Quicksilver sin drevolje, den er mørkegrønn og kommer i 10 liter, den som var på før var sort som kull og luktet verre enn :rolleyes: noe...
  • 15 år senere...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...