Trophy Svart 25.Mai.2006 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2006 Det er en på høyre side og en midt på sett bakfra hvis jeg ikke husker feil, men mitt Bravo drev var fra 90. Den på høyre side er til Gimbal bearing og viktig å smøre !!! Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Birchwood 320 Svart 25.Mai.2006 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2006 Det blir snakket om smørenippler her. Da er det en liten ting eg vil minne dere på. Der er også smørenipler inne i båten. Engine coupler heter delen som MÅ smøres for å unngå totalhavari. Er det mangen som har smørt her?? Masse støy kan komme fra coupleren uten smøring. Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
Trophy Svart 25.Mai.2006 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2006 Jeg hadde ikke mercruiser sin coupler, så der var ingen smørenippel. Brukte rikelig med grease på aksling hver gang drevet var av. Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Frøken Fryd Svart 24.Juli.2006 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2006 ss skrev: når det gjelder ulyden i drevet ditt så er et vanlig problem på bravodrev at aksel på drev klaprer i dempeplata på svinghjulet, spesiellt dersom akterspeilet ditt er tykt. da kommer denne akselen ikke langt nok inn, mener det er maks 51mm. dersom dette er ditt problem så skal ulyden forsvinne når du setter den i gir. Den er heller ikke uvanlig at kryssene i drevet lager endel bråk. da skal lyden forsterkes når du tilter eller svinger. ikke kjenn på disse med hendene og tro at de er bra fordi om de virker faste, de kan være slitt likevel. Okej, jeg har startet motorene mine og har en ulyd på begge drevene. Lyden er en slags "klakk klakk" lyd som gjentas for hver omdreining motorene gjør. Har tiltet drevene ned så langt jeg kan men har altså lyden der fortsatt. Jeg har ikke hatt noen eksperter tilstede. Spørsmålet er hvor mye av denne lyden som er normalt. Lyden er tilstede i gir og i nøytral. For meg høres det ut som at den stammer fra huset hvor knuten sitter. En kan føle "klakkene" når en holder hånden hvor som helst på drevene.Lager i transom er byttet, motorer er nye, har brukt en slik tolk for å justere inn motorene og så ble drevene montert. Noen som kan si meg om en slik lyd skal være tilstede? Sitér dette innlegget Link to post
slettet Svart 25.Juli.2006 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2006 det bør være et bra tegn at lyden er lik på begge systemer. det er ikke uvanlig at motorer "honker" litt på sylinder 1 på tomgang - som om den trekker pusten litt fra siste til første sylinder i tenningsrekken. det er nok i orden men anbefaler at du får en fagmann til å sjekke dette før du sjøsetter den. Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 25.Juli.2006 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2006 (redigert) Det er nok ikke fra motorene lyden kommer fra, det må være fra knuten/lager i drevet eller noe i nærheten, har riktig nok ikke hatt igang motorene før drevet kom på plass da. Spørsmålet er hvilken lyd som er normalt fra ett bravo drev... Redigert 25.Juli.2006 av Bayliner 3258 1996 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
slettet Svart 25.Juli.2006 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2006 (redigert) nei, men det er nok motorene som forårsaker det som en kombinasjon av nødvendig klaring i drevet og et litet sukk fra motoren for 2 hver omdreining - som tidligere nevnt. hadde regelrett rakling på mitt nye b2 drev når det var varmt som postet tidligere. litt klaring i drevet skal det jo være. [uPDATE] tst: start den uten propeller - sett den i gir og brems propellakslen med pussepapir + hansker el.l for å se om lyden blir borte/endrer seg. Redigert 25.Juli.2006 av The Scrutinizer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 25.Juli.2006 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2006 The Scrutinizer skrev: tst: start den uten propeller - sett den i gir og brems propellakslen med pussepapir + hansker el.l for å se om lyden blir borte/endrer seg.Kunne jo prøvd det ja, har ikke propellene på enda. Men er det normalt at det kommer en sånn kaklelyd i nøytral da? Sitér dette innlegget Link to post
Whistler Svart 25.Juli.2006 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2006 Jeg kjører motor og drev på land om høsten ifm konservering/oljeskift, og på våren for å sjekke at alt funker når jeg settes ut. Har aldri hørt antydning til banke/klakkelyder fra motor eller drev. Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
Frøken Fryd Svart 25.Juli.2006 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2006 Noen forslag på hva jeg bør gjøre, ut med drevene igjen? Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 25.Juli.2006 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2006 Har pratet med mercruiser verksted, de mener det ka være kryssene i drevene om er slitt... (de har derimot ikke hørt lydene selv da) Sitér dette innlegget Link to post
Trophy Svart 25.Juli.2006 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2006 Bayliner 3258 1996 skrev: Men er det normalt at det kommer en sånn kaklelyd i nøytral da? Min gamle hadde raklelyd i fri, men forsvant så snart jeg giret( no problem). Sving på drevet når det går. Blir det værre når du svinger er det et tegn på problem med knuten... Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Frøken Fryd Svart 25.Juli.2006 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2006 Trophy skrev: Blir det værre når du svinger er det et tegn på problem med knuten...Hadde drevet nede så langt jeg klarte å grave på ene siden. Var vel bare 6-7 cm som var ut av trimsylinderen, merket ikke noe forskjell på lyden fra drevet da... Sitér dette innlegget Link to post
slettet Svart 25.Juli.2006 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2006 1) prøv "bremsetesten" jeg anbefalte den burde gi svar- dieseler rakler mer enn bensinmotorer på tomgang av naturlige årsaker. 2) bruker du original (ganske tykk) merc drev olje? Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 25.Juli.2006 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2006 The Scrutinizer skrev: 1) prøv "bremsetesten" jeg anbefalte den burde gi svar- dieseler rakler mer enn bensinmotorer på tomgang av naturlige årsaker. Kunne prøv det ja, er på vei ut av landet hvert øyeblikk så det blir ikke før på mandag isåfall, at lyden kommer fra to flett nye steyr motorer nekter jeg å tro, lyden ble lokalisert til u-joint huset. Om det er selve kryssene som forårsaker lyden (en slags banking) aner jeg ikke. The Scrutinizer skrev: 2) bruker du original (ganske tykk) merc drev olje?Jeg har fyllt på Quicksilver sin drevolje, den er mørkegrønn og kommer i 10 liter, den som var på før var sort som kull og luktet verre enn noe... Sitér dette innlegget Link to post
slettet Svart 25.Juli.2006 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2006 er ikke noe galt med steyrmotorene som sådan men diesler går ganske hardt på lav tomgang og disse "oscillasjonene" kan gi slike utslag i drevene. Sitér dette innlegget Link to post
Bernt Svart 15.Desember.2021 Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2021 Noen som kan si noe om dette bravo 2 drevet ? bernt Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.