Jump to content

Bravo, utveksling ut fra serienummer?


colabrus

Recommended Posts

Det blir snakket om smørenippler her. Da er det en liten ting eg vil minne dere på. Der er også smørenipler inne i båten. Engine coupler heter delen som MÅ smøres for å unngå totalhavari. Er det mangen som har smørt her??

 

Masse støy kan komme fra coupleren uten smøring.

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
  • 1 måned senere...

når det gjelder ulyden i drevet ditt så er et vanlig problem på bravodrev at aksel på drev klaprer i dempeplata på svinghjulet, spesiellt dersom akterspeilet ditt er tykt. da kommer denne akselen ikke langt nok inn, mener det er maks 51mm. dersom dette er ditt problem så skal ulyden forsvinne når du setter den i gir.

Den er heller ikke uvanlig at kryssene i drevet lager endel bråk. da skal lyden forsterkes når du tilter eller svinger. ikke kjenn på disse med hendene og tro at de er bra fordi om de virker faste, de kan være slitt likevel.

Okej, jeg har startet motorene mine og har en ulyd på begge drevene. Lyden er en slags "klakk klakk" lyd som gjentas for hver omdreining motorene gjør. Har tiltet drevene ned så langt jeg kan men har altså lyden der fortsatt. Jeg har ikke hatt noen eksperter tilstede. Spørsmålet er hvor mye av denne lyden som er normalt. Lyden er tilstede i gir og i nøytral. For meg høres det ut som at den stammer fra huset hvor knuten sitter. En kan føle "klakkene" når en holder hånden hvor som helst på drevene.

Lager i transom er byttet, motorer er nye, har brukt en slik tolk for å justere inn motorene og så ble drevene montert.

Noen som kan si meg om en slik lyd skal være tilstede? :rolleyes:

Link to post

nei, men det er nok motorene som forårsaker det som en kombinasjon av nødvendig klaring i drevet og et litet sukk fra motoren for 2 hver omdreining - som tidligere nevnt.

 

hadde regelrett rakling på mitt nye b2 drev når det var varmt som postet tidligere.

litt klaring i drevet skal det jo være.

 

[uPDATE]

tst: start den uten propeller - sett den i gir og brems propellakslen med pussepapir + hansker el.l for å se om lyden blir borte/endrer seg.

Redigert av The Scrutinizer (see edit history)
Link to post

1) prøv "bremsetesten" jeg anbefalte

den burde gi svar-

dieseler rakler mer enn bensinmotorer på tomgang av naturlige årsaker.

Kunne prøv det ja, er på vei ut av landet hvert øyeblikk så det blir ikke før på mandag isåfall, at lyden kommer fra to flett nye steyr motorer nekter jeg å tro, lyden ble lokalisert til u-joint huset. Om det er selve kryssene som forårsaker lyden (en slags banking) aner jeg ikke.

2) bruker du original (ganske tykk) merc drev olje?

Jeg har fyllt på Quicksilver sin drevolje, den er mørkegrønn og kommer i 10 liter, den som var på før var sort som kull og luktet verre enn :rolleyes: noe...
Link to post
  • 15 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...