Bryant Startet 14.Mai.2006 Del på Facebook Startet 14.Mai.2006 Ved påfylling av 5.7 liter syntetisk motorolje av merke Volvo Penta 15-W50 var jeg uheldig og blandet i ca 1.5 dl med syntetisk transmisjonsolje sae 75-w90. Flaskene var så forbaska like. Og nå lurer jeg på om denne skvetten med transmisjonsolje vil endre eller ødelegge egenskapene på motoroljen signifikant, slik at jeg burde bytte den igjen før bruk? Har lite lyst til å bytte denne motoroljen også, for den må vel nesten være verdens dyreste? Seks liter hos Volvo-Penta forhandleren kostet meg kr. 1558.- Motorolje til 260,- pr liter! Tror neppe jeg kjøper olje hos Volvo igjen. Sitér dette innlegget Link to post
krl Svart 14.Mai.2006 Del på Facebook Svart 14.Mai.2006 Oljer med forskjellige egenskaper kan ødelegge oljen. Vil tro at disse oljene har ganske forskjellige egenskaper, og at det er et sjansespill å kjøre med dette. Litt surt dette, men uansett billigere (og mindre irriterende) enn å overhale motoren lenge før det er nødvendig. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 14.Mai.2006 Del på Facebook Svart 14.Mai.2006 Jeg ville ikke ha blunket et øyeblikk; det er bare til å se sesongen lyst i møte med denne blandingen - og ta lærdom av saken til neste gang Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Bryant Svart 14.Mai.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Mai.2006 (redigert) Men jeg rakk altså bare å fylle 1.5 desiliter av gearoljen. Det utgjør jo bare 2.6% av hele oljevolumet på motoren. Kan en slik mengde gjøre noen skade? Redigert: Takk Poseidon! Redigert 14.Mai.2006 av Anesthesis (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gas Svart 14.Mai.2006 Del på Facebook Svart 14.Mai.2006 Dette går sikkert helt bra med så liten mengde,fortvil ikke................... Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 14.Mai.2006 Del på Facebook Svart 14.Mai.2006 Enig med Poseidon og Gas. På Sitrona hellte jeg bremsevæske på motoren i desperasjon er mørk natt. Motoren går enda den. Når bruker den så mye olje at jeg ikke skifter olje på den. Sjekker bare bensin og fyller olje. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 14.Mai.2006 Del på Facebook Svart 14.Mai.2006 Jeg reagerte på oljeprisen,260- pr liter. Er det mulig? Jeg vil ha tatt en prat med Forbrukerrådet, Volvo Penta er til tider helt hemningsløs på priser - noe jeg kjenner godt til etter mange år med en elendig VP- smådiesel. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 14.Mai.2006 Del på Facebook Svart 14.Mai.2006 Jeg reagerte på oljeprisen,260- pr liter. Er det mulig? Jeg vil ha tatt en prat med Forbrukerrådet, Volvo Penta er til tider helt hemningsløs på priser - noe jeg kjenner godt til etter mange år med en elendig VP- smådiesel.Det er nok som forventet dette.. Volvo kjøper jo inn oljen fra en oljeprodusent, ganger prisen med 2 i Sverige og sender den til Volvo Norge, som ganger med 2, og sender den til forhandleren som også ganger med 2... så prisen er nok som den skal være den... ikke noe å si på det... Alternativt er jo å kjøpe selv fra 1. ledd.... da slipper en jo rimeligere unna... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Bryant Svart 14.Mai.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Mai.2006 Enig med Poseidon og Gas. På Sitrona hellte jeg bremsevæske på motoren i desperasjon er mørk natt. Motoren går enda den. Når bruker den så mye olje at jeg ikke skifter olje på den. Sjekker bare bensin og fyller olje. Leste en artikkel om noen som reiste jorda rundt i en 2CV. I Afrika råket de opp for motorolje og kjørte resten av etappen på olje fra kokte bananer.... Hadde tidligere Sitron BX GTI og to Xantia. Både BX`n og den ene Xantian brant olje like fort som bensin. Leste ett sted at en del PSA motorer hadde problemer med dårlig kvalitet i ventiltetningene. Jeg skiftet disse i forbindelse med registerreimskifte på et peugeotverksted. Ikke ukjent problem for Peugeotfolka, men helt ukjent for Citroen! Merkelig da begge bilmerker benyttet samme motor. Etter skifte av disse tetningene ble oljeforbruket null. Ett tips til thor kanskje? Men jeg tenker jo på garanti og slikt. I manualen er det ganske strengt uthevet å benytte syntetisk olje med riktig kvalitet osv... Men jeg tar sjansen! Ikke har jeg lyst til å kaste så mye penger på miljøstasjonen. Sitér dette innlegget Link to post
Ben Svart 14.Mai.2006 Del på Facebook Svart 14.Mai.2006 Dette kan du ta helt med ro. Den lille mengden med gearolje, med omtrent samme viskositet, iblandet i "tykk" motorolje, betyr ingen ting. Prisen du betaler for "gammelmotor" olje virker forøvrig ganske hårreisende. Høyst sannsynlig kan du f.eks bruke Ursa(Reginol) 15W -40 til 4. part av prisen. Og er det sånn at motoren din trenger 50olje, Har både Hydrotexaco, Statoil, Shell og de andre denne oljen på lager. mvh Ben Sitér dette innlegget Link to post
balugo Svart 14.Mai.2006 Del på Facebook Svart 14.Mai.2006 Dette kan du ta helt med ro. Den lille mengden med gearolje, med omtrent samme viskositet, iblandet i "tykk" motorolje, betyr ingen ting. Prisen du betaler for "gammelmotor" olje virker forøvrig ganske hårreisende. Høyst sannsynlig kan du f.eks bruke Ursa(Reginol) 15W -40 til 4. part av prisen. Og er det sånn at motoren din trenger 50olje, Har både Hydrotexaco, Statoil, Shell og de andre denne oljen på lager. mvh Ben Har vært i markedet etter 50 olje i lang tid, men har ikke funnet noe hos de produsenter som du refererer til. Kan du si mer om betegnelse på disse oljene. Eller er jeg helt enig med de fleste av dere; Han som var uheldig og fikk en skvett gearolje nedpå må selvfølgelig bare kjøre videre med god magefølelse Sitér dette innlegget Link to post
Ben Svart 14.Mai.2006 Del på Facebook Svart 14.Mai.2006 Har vært i markedet etter 50 olje i lang tid, men har ikke funnet noe hos de produsenter som du refererer til. Kan du si mer om betegnelse på disse oljene. Eller er jeg helt enig med de fleste av dere; Han som var uheldig og fikk en skvett gearolje nedpå må selvfølgelig bare kjøre videre med god magefølelse Ursa LA 15W - 40 og Havoline 20W -50. Begge fra Hydrotexaco, selges såvidt jeg vet både hos Tess og Reginol. Grunnen til at jeg bruker betegnelsen 50 olje, er kort og godt viskositeten den har ved normal driftstemperatur. Om det finnes ren 50 olje, tør jeg ikke si. Men hva skal du med den? Mvh Ben Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 15.Mai.2006 Del på Facebook Svart 15.Mai.2006 Ett tips til thor kanskje ? Takk for det. Ikke direkte overraskende det rådet og litt i tråd med hva jeg antar. Men Sitrona,også kalt Stålmarkens Beste Måltid, er i en sånn tilstand at større inngrep i motor er økonomisk galemattias. Den får gå så lenge den går og går den til neste EU kontroll og passerer den kontrollen så er det veldig bra. Livsforlengende tiltak er nok ikke dette resultatet av fransk ingeniørkunst verdt. Sitér dette innlegget Link to post
seilbåt Svart 15.Mai.2006 Del på Facebook Svart 15.Mai.2006 Tidlig på ann Thor? Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 15.Mai.2006 Del på Facebook Svart 15.Mai.2006 Hver dag seilbåt. Vi er visst to ? Sitér dette innlegget Link to post
seilbåt Svart 15.Mai.2006 Del på Facebook Svart 15.Mai.2006 Det er sant, man må jo få mest mulig ut av dagen Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.