Jump to content

Blanding av motorolje med litt gearolje - farlig?


Bryant

Recommended Posts

Ved påfylling av 5.7 liter syntetisk motorolje av merke Volvo Penta 15-W50 var jeg uheldig og blandet i ca 1.5 dl med syntetisk transmisjonsolje sae 75-w90.

 

Flaskene var så forbaska like. :cryin:

 

Og nå lurer jeg på om denne skvetten med transmisjonsolje vil endre eller ødelegge egenskapene på motoroljen signifikant, slik at jeg burde bytte den igjen før bruk?

 

Har lite lyst til å bytte denne motoroljen også, for den må vel nesten være verdens dyreste? Seks liter hos Volvo-Penta forhandleren kostet meg kr. 1558.- :crazy:

 

Motorolje til 260,- pr liter! Tror neppe jeg kjøper olje hos Volvo igjen.

Link to post

Jeg reagerte på oljeprisen,260- pr liter. Er det mulig? Jeg vil ha tatt en prat med Forbrukerrådet, Volvo Penta er til tider helt hemningsløs på priser - noe jeg kjenner godt til etter mange år med en elendig VP- smådiesel.

Det er nok som forventet dette.. Volvo kjøper jo inn oljen fra en oljeprodusent, ganger prisen med 2 i Sverige og sender den til Volvo Norge, som ganger med 2, og sender den til forhandleren som også ganger med 2... så prisen er nok som den skal være den... ikke noe å si på det...

 

Alternativt er jo å kjøpe selv fra 1. ledd.... da slipper en jo rimeligere unna...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Enig med Poseidon og Gas. På Sitrona hellte jeg bremsevæske på motoren i desperasjon er mørk natt. Motoren går enda den. Når bruker den så mye olje at jeg ikke skifter olje på den. Sjekker bare bensin og fyller olje. :cryin:

 

Leste en artikkel om noen som reiste jorda rundt i en 2CV. I Afrika råket de opp for motorolje og kjørte resten av etappen på olje fra kokte bananer....

 

Hadde tidligere Sitron BX GTI og to Xantia. Både BX`n og den ene Xantian brant olje like fort som bensin. Leste ett sted at en del PSA motorer hadde problemer med dårlig kvalitet i ventiltetningene. Jeg skiftet disse i forbindelse med registerreimskifte på et peugeotverksted. Ikke ukjent problem for Peugeotfolka, men helt ukjent for Citroen! Merkelig da begge bilmerker benyttet samme motor. Etter skifte av disse tetningene ble oljeforbruket null. Ett tips til thor kanskje?

 

Men jeg tenker jo på garanti og slikt. I manualen er det ganske strengt uthevet å benytte syntetisk olje med riktig kvalitet osv...

 

Men jeg tar sjansen! Ikke har jeg lyst til å kaste så mye penger på miljøstasjonen.

Link to post

Dette kan du ta helt med ro. Den lille mengden med gearolje, med omtrent samme viskositet,

iblandet i "tykk" motorolje, betyr ingen ting. Prisen du betaler for "gammelmotor" olje virker

forøvrig ganske hårreisende. Høyst sannsynlig kan du f.eks bruke Ursa(Reginol) 15W -40 til 4. part

av prisen. Og er det sånn at motoren din trenger 50olje, Har både Hydrotexaco, Statoil, Shell og de andre denne oljen på lager.

 

mvh

Ben

Link to post

Dette kan du ta helt med ro. Den lille mengden med gearolje, med omtrent samme viskositet,

iblandet i "tykk" motorolje, betyr ingen ting. Prisen du betaler for "gammelmotor" olje virker

forøvrig ganske hårreisende. Høyst sannsynlig kan du f.eks bruke Ursa(Reginol) 15W -40 til 4. part

av prisen. Og er det sånn at motoren din trenger 50olje, Har både Hydrotexaco, Statoil, Shell og de andre denne oljen på lager.

 

mvh

Ben

Har vært i markedet etter 50 olje i lang tid, men har ikke funnet noe hos de produsenter som du refererer til. Kan du si mer om betegnelse på disse oljene.

 

Eller er jeg helt enig med de fleste av dere; Han som var uheldig og fikk en skvett gearolje nedpå må selvfølgelig bare kjøre videre med god magefølelse

:cool:

Link to post

Har vært i markedet etter 50 olje i lang tid, men har ikke funnet noe hos de produsenter som du refererer til. Kan du si mer om betegnelse på disse oljene.

 

Eller er jeg helt enig med de fleste av dere; Han som var uheldig og fikk en skvett gearolje nedpå må selvfølgelig bare kjøre videre med god magefølelse

:cool:

Ursa LA 15W - 40 og Havoline 20W -50. Begge fra Hydrotexaco, selges såvidt jeg vet både

hos Tess og Reginol. Grunnen til at jeg bruker betegnelsen 50 olje, er kort og godt viskositeten

den har ved normal driftstemperatur. Om det finnes ren 50 olje, tør jeg ikke si. Men hva skal du

med den?

 

Mvh

Ben

Link to post

Ett tips til thor kanskje ?

 

Takk for det. Ikke direkte overraskende det rådet og litt i tråd med hva jeg antar. Men Sitrona,også kalt Stålmarkens Beste Måltid, er i en sånn tilstand at større inngrep i motor er økonomisk galemattias. Den får gå så lenge den går og går den til neste EU kontroll og passerer den kontrollen så er det veldig bra. :flag: Livsforlengende tiltak er nok ikke dette resultatet av fransk ingeniørkunst verdt.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...