Bryant Startet 14.Mai.2006 Del på Facebook Startet 14.Mai.2006 Drevet er utstyrt med tre tappe/fylleskruer. Øverst en plugg med peilepinne, under dekselet en oljenivåskrue samt en tappeskrue nederst på drevhuset. Har tappet ut oljen via sistnevnte hull (syntetisk 75-W95 transmisjonsolje) ved å åpne peileskruen og tappeskruen. Men når jeg skal fylle på olje blir det vanskelig. I følge VP-instruksjonsbok skal det fylles på olje via tappeskruen i bunn av drevet. Men da må jeg jo avmontere drevet og snu det på hodet? Har derfor heller satt en tynn trakt ned i peilehullet på toppen og tiltet drevet noen grader opp. Trakta passer akkurat og det renner sakte inn - og betydelig raskere etter å ha tiltet opp drevet. I oljenivåhullet under dekselet vil ikke trakten passe så jeg benytter peilehullet. De to andre skruene har jeg tettet. Oljeflaskene fra VP er ikke utstyrt med noen fylleslange eller lignende. Problemet er nå at jeg ikke på langt nær får på så mye olje som jeg tappet av. Det ble fult ganske fort og det går ikke på mer olje. Måtte faktisk tappe av ny olje for å få riktig nivå på peilepinnen. Hva gjør jeg galt? Sitér dette innlegget Link to post
mao Svart 14.Mai.2006 Del på Facebook Svart 14.Mai.2006 Åpne skruen under dekslet (med umbrakospor) også så du får luftet ut samtidig. Med en grei trakt skal det ikke ta noe mer enn 5 minutter :-) Det er ikke nivåhull! Bruk peilepinnen. Sitér dette innlegget Link to post
Bryant Svart 14.Mai.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Mai.2006 Åpne skruen under dekslet (med umbrakospor) også så du får luftet ut samtidig. Med en grei trakt skal det ikke ta noe mer enn 5 minutter :-) Det er ikke nivåhull! Bruk peilepinnen. Tja, jeg finner ingen umbrakoskrue under dekselet. Men finner en skrue til flat skrutrekker som er benevnt "oljenivåplugg" i brukerhåndboka. Og håndboken skriver at det skal fylles gjennom avtappninghullet under drevet samtidig som oljepeilepinnen og denne oljenivåpluggen er tatt bort. Når drevet er fylt til rett nivå skal målepinnen og nivåpluggen monteres først (for å forhindre at oljen renner ut) og til slutt avtapningskruen. I boken er prosedyren og oljehullene illustrert med drevet montert på båten og senket ned i "kjøreposisjon". Men det står intet om hvordan få inn oljen nedenfra og opp! Siden håndboka skriver at oljen kan renne ut gjennom avtapingshullet når peilepinnen og nivåpluggen av avmontert så regner jeg med at drevet står montert med tappehullet ned Mistenker derfor at dette drevet må fylles med pumpe - nedenfra og opp til rett nivå og oljen kommer ut av oljenivåhullet. Noen som kan foreslå pumpe til slikt bruk? Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 14.Mai.2006 Del på Facebook Svart 14.Mai.2006 Når drevet er tiltet opp fanger du en del luft i nedre girhus. Det er en betydelig fordel å varme opp oljen litt, da renner den mye lettere. Jeg setter oljeflaskene foran varmluftutblåsingen til Eber'n et kvarter eller mer før påfylling. Ikke stol utelukkende på peileepinnen, mål opp riktig oljemengde så vet du at der er riktig mengde selv om der kanskje er luftlommer nede i drevet og peilipinnen dermed viser for mye. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
Bryant Svart 15.Mai.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Mai.2006 Jeg trenger en slik! Noen som vet om et sted jeg kan få kjøpt ei slik pumpe? ..... Oil Pump for Quart bottle, 4 cc pump and 3/8” - 16 swivel metal marine filler fitting. Ideal for adding Gear Lube and other fluids to small engines and marine lower units. Flexible Hose for hard-to-reach fill plugs.Adaptor included with pump fits Mercruiser, Mercury, OMC, Evinrude, Johnson, Volvo, Force, Sears, Gamefisher, and Honda (70 HP and up) Models Sitér dette innlegget Link to post
goggen Svart 15.Mai.2006 Del på Facebook Svart 15.Mai.2006 En sånn pumpe hadde jeg (Ser helt lik ut)- kjøpte den hos Oslo Outboard Sitér dette innlegget Bella 621DC med 175hk Mercury Optimax goggens båtblogg - en liten, men stadig større samling bilder av båter og annet... Link to post
Bryant Svart 16.Mai.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Mai.2006 Jeg fant en Quicksilver Gear Lube Pump hos den den første båtutstyrbutikken jeg oppsøkte etter bomtur i Volvo Penta butikken i Fredrikstad. Den passer til mange utenbordsmotorer og drev. Også Volvo Penta SX! Merkelig at et autorisert verksted som har holdt på med VP i mange år aldri har hørt om noe slikt? Nå går oljeskiftet på drevet som foreskrevet nedenfra tappepluggen Sitér dette innlegget Link to post
Jorg-1 Svart 16.Mai.2006 Del på Facebook Svart 16.Mai.2006 Tror nok denne kan modifiseres til bruk på VP 280 og 290 også. Kanskje lage en kon som presses inn i nedre tappehull. Synes denne var helt super å bruke og skjønner ikke helt at VP ikke har funnet opp en lignende patent...... Sitér dette innlegget Dracosiden til Jørgen Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.