Jump to content

Crescent 4hk utenbordsmotor, noen som kjenner den?

Ludde30

Recommended Posts

Jeg har vært så heldig å få en gammel Crescent 4 hk med lang stamme, av en bekjent av meg som har et evigvarende rydde-i-garasjen prosjekt gående. Noen som har kjennskap til disse motorene? Den har stått i kjelleren hans i lang tid, og ikke vært startet på 2-3 år før i kveld da jeg fyrte den opp. Startet lett som bare det :yesnod:

Bilde

Redigert av Fram25 (see edit history)

If you think you kan walk on water then you will sink very quickly

Tror den er vannavkjølt, men den er hvertfall blottet for gir og annen luksus! Hva med driftssikkerheten? Hadde de et godt eller dårlig rykte på den tida?

Fast følgesvenn fra en god del barndomsår. Brukte en slik motor for å kjøre rundt å selge fisk og kokte krabber. Litt støyete. Hvis den har stått noen år så ta en titt på bensintanken om den er fin innvendig. Tanken er lett å ta av.

Monarch, Crescent og Archimedes ble i tur kjøpt opp og lagt ned av VP.

Var digre produsenter i midten av forrige århundre.

Virket som om VP og ingeniørene ikke hadde samme syn på F&U.

Synd, de tresylindrede 500 og 600 kubikkerne fra Archimedes (VP 450, 550 og 650) gikk vannvittig fort i forhold til størrelsen.

Tror, ikke brennsikker, at det var Crescent 4 hk. som fikk forlenget liv bygget i Polen som Tomos.

:flag: På ekstra solfylte og "nostalgiske" dager henter jeg frem fra naustet min godt over 100- år gamle velholdte "Hardangerfæring" på 18 fot.

Den har fortsatt original seilføring (gaffelseil) og er ihvertfall for meg en sann utfordring å seile! :sailing:

I sin tid kjøpte familien en 4 Hk Crescent som de laget feste til på denne færingen.

Så denne motoren har jeg god erfaring med, og syntes det i sin tid, var veldig stas med de to "bananplugg"- uttakene som vi koblet på bl.a. lyskaster /lanterner for de sene høstkvelder med fiskeaktiviteter.

Har også fått tak i delemotorer, og for noen år siden fikk jeg sannelig også tak i ny kondensator til tenningen, og motoren, - den fungerer fortsatt den.

Og joda, vil vel innrømme at "fartøyet" vekker nok en del oppmerksomhet, når vi en sjelden gang er ute......., både når det gjelder selve færingen, motor, seilføring og ikke minst han karen som forsøker alt han kan for å få færingen på rett kurs!

Det kan være kjekt at Crescent'en starter av og til da, ja!

Ship'O'Hoi! :flag::seeya:

Redigert av Seastar (see edit history)

Morsomt å høre at den hadde et noe tvilsomt rykte :lol: Skal testkjøre den skikkelig ikveld. Bensintanken ser ren og pen ut, og den startet, som nevnt, veldig lett igår. Da måtte jeg stoppe den med en gang pga uegnede testforhold, men jeg er optimistisk :rolleyes: Skal bruke den på en gammel jolle, som blir sesongens slepejolle. Satser dog på å ha årer ombord ja!

I kveld ble Crescent'en startet opp og kjørt i ca 15 min. Den var litt kilen å starte i dag, men kom etterhvert (dro vel fort ti ganger i snora). Den gikk egentlig ganske pent, bråker akkurat sånn passe :rolleyes: , men når gassen var littegrann over tomgang, så gikk den litt ujevnt. Mulig det bare er sånn den er, men det kunne vært interessant å vite om det går an å gjøre noe med det. Er det noen dårlige/tette filtere f.eks. som kan bidra til dette?

Hei

Har et par sånne liggende, pluss en archimedes 4hk, som er samme motoren. Det var introduksjonen til båtlivet det :yesnod:

Det er et filter på bensinkrana, inni tanken. Det følger med hvis du skrur ut krana.

Vet ikke hvor mye kjennskap til motoren du har, men det er en liten knapp oppå forgasseren som du trykker noen ganger på for å tappe ned bensin, da starter den mye lettere. Som noen allerede har nevnt, kan tenningen være litt problematisk. Jeg har også skiftet kondensator og stifter.

Mvh Emil

Tur- og dugnadsblogg for M/K Straumingen her.
Medlem av Forbundet Kysten

Takk emilskj! Slikke opplysninger kommer godt med! Jeg har kikket litt på motoren (skrudd av dekselet :rolleyes: ) og den minner relativt mye om motoren som satt i PX'en jeg hadde som 16-åring. En så enkel konstruksjon tror jeg er overkommelig å mekke litt på selv for meg. Skal sjekke det med knappen på forgasseren. Starter den lett med bruk av den, så er det jo greit. Hvis ikke skal jeg sjekke opp kondensator og stifter.

Nå har ikke jeg testa den my Sigurd, men jeg stoppet og startet den tre-fire mens den var varm, og da startet den på første forsøk. Blir spennende å se hvordan den fungerer gjennom hele sesongen. Er den vrang så bytter jeg neste år.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...