freddyper Startet 14.Mai.2006 Del på Facebook Startet 14.Mai.2006 Jeg har en Yanmar 4JH2-UTE i min nyinkjøpte Saga26HT, i følge service manualen er maks turtall på motoren 3600 rpm, men jeg får 3700rpm ved maks gasspådrag, har jeg for liten propell? Propellen er den samme som stod på båten når den var ny fra Saga i 1997, vist jeg setter på litt større propell og får 3600rpm på maks vil jeg da få større maks fart? Får ca 17 - 17,2 knop på maks med 3700rpm Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 15.Mai.2006 Del på Facebook Svart 15.Mai.2006 Så vidt jeg vet registrerer Yanmar turtallet også på denne motoren ved en magnetisk sensor som registrerer antall passeringer et svinghjul med 127 tenner foretar per minutt og omdanner dette til elektrisk signal som går til tachometeret. Selve instrumentet er analogt og det kan være en systematisk feilavledning på instrumentet. Når jeg sammenligner mitt instrument med verdiene fra optisk tachometer får jeg på fullt turtall omlag 100 rpm mindre på det optiske tachometeret i forhold til det elektromagnetiske instrumentet som er montert på instrumentbordet. Det kan derfor være lurt å låne et optisk tachometer og måle rpm på svinghjulet før du gjør noe mer. Sitér dette innlegget Link to post
Blanco Svart 15.Mai.2006 Del på Facebook Svart 15.Mai.2006 Iflg yanmarhelp.com, viser turteller gjennomgående 100 rpm for mye. Dette stemmer også for mine målinger med tacometer. Bedre med 100 rpm for mye enn for lite. Selv viser mitt std instrument 4050 o/min(faktisk 3950) på fult drag. Jeg har en 6LP STZE. Alle fra Yanmar til synsere sier dette er helt topp. Sitér dette innlegget Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis) Link to post
freddyper Svart 15.Mai.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Mai.2006 Takk for svar. Får regne med at motoren har rett turtall da. Sitér dette innlegget Link to post
Cirkeline Svart 15.Mai.2006 Del på Facebook Svart 15.Mai.2006 Det er vel slik det skal være og det er vel derfor Saga har levert det slik. Når du får mer last ombord så synker dette turtallet noe og da er du der. XD3P Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.