Frøken Fryd Startet 15.Mai.2006 Del på Facebook Startet 15.Mai.2006 Har akkurat fått montert nye lager og er klar for å sette på nye slanger og belger. Spørsmål: -Skal endene av belgene smøres inn med noe pakningstoff el.? -Hvordan i all verden skal jeg få på plass slangen for kjølvannet, har toolet for å sette på de plast-skru-sakene i enden men er det noe triks å få dyttet slangen på plass? -Skal pakningen mellom drevet og riser (tror jeg det heter, den med eksos/vann fra motor) smøres inn med noe? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Frøken Fryd Svart 17.Mai.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Mai.2006 (redigert) Clean the surface where the exhaust bellows goes on the boat side of the transom assembly and glue and clamp it. Remember you noted where the clamp goes earlier. På nettet leser jeg at belgene skal ha lim på før den settes på, hvilken lim er dette? På kjølevannslangen for jeg forsøke å smørre inn slangen med noe såpe styr, på nettet fant jeg bare noe ala "Here is where most people gives up", arti lesning... Hørte med ett mercruiser verksted for noen dager siden at pakningen på innsiden av drevet bør smøres inn med noe, men har selvsagt glemt navnet på det... Er det noen som har hatt ett belgskifte på Mercruiser drev her? Redigert 17.Mai.2006 av Bayliner 3258 1996 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Frøken Fryd Svart 18.Mai.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Mai.2006 Jeg fortsetter å prate med meg selv jeg... I dag fikk jeg endelig på plass kjølevannslangene etter en aldri så liten kamp, men ikke verre enn at en stund med med slangene, ord og utrykk som ikke jeg visste fantes engang og ikke minst en flaske zalo kom de på plass og plastdingsene på innsiden ble skrudd til. Godt fornøyd var jeg etterpå mens grus og såpe ble skylt av hender og klær Men jeg kunne fortsatt tenke meg svar på hvilken lim som skal i endene av belgene og hva pakningen på innsiden skal smøres inn med. Noen der ute? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Birchwood 320 Svart 18.Mai.2006 Del på Facebook Svart 18.Mai.2006 (redigert) Brukte kontaktlim på knute belgen min etter annbefaling fra merc verksted.. Men finner ikke noen plass at der skal smøres noe på den andre delen du nevner. Dessuten står beskrivelse på belgskifte på mercstuff sine sider Denne siden finner du her Redigert 18.Mai.2006 av Wellcraft (see edit history) Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post Share on other sites More sharing options...
Kotnes Svart 18.Mai.2006 Del på Facebook Svart 18.Mai.2006 Aner ingenting om det du spør om men kan fortelle at jeg ofte prater med meg selv jeg og. Mest når jeg sitter alene i båten og har tatt noen glass og spiller musikk. Da har jeg mye og snakke om da. Finner ofte løsninger på ting jeg lurte på men desverre så er løsningene glemt dagen etter. Lurer på hvorfor det. Har foresten volvo drev og der skal det ikke smøres på noe så vidt jeg vet. Sitér dette innlegget Kroppen har passert 50 men ikke hue. Link to post Share on other sites More sharing options...
Frøken Fryd Svart 18.Mai.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Mai.2006 Brukte kontaktlim på knute belgen min etter annbefaling fra merc verksted.. Men finner ikke noen plass at der skal smøres noe på den andre delen du nevner. Dessuten står beskrivelse på belgskifte på mercstuff sine sider Denne siden finner du her Den såkalte water-tube eksisterer ikke på mitt drev, slangen skal inn gjennom transom og det skrus på noe plast dingser på innsiden av slangen for å presse den ut. Men det kapittelet er heldigvis over nå! Hvilken kontaktlim brukte du da, hva med de eksos og gir? Må vel ringe han luringen hos Mercruiser igjen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Birchwood 320 Svart 18.Mai.2006 Del på Facebook Svart 18.Mai.2006 (redigert) Vanlig kontaktlim Eksosbelgen er jo ikke sså nøye da. Men girvaier er der en liten pakning som skal sitte på baksiden på annleggsflaten. Så teiter du til mutteren. For å få på gir belgen må du smøre deg med tolmod og belgen med zalo. hehe. Eksosen har ikke jeg der. Min går ut i hekken. Men har belgen liggende her og kan ikke se at det er noe nøye med om den blir potte tett eller ikke. O- ringene på drevet skal heller ikke smøres med noe selv om eg sjøl brukte marine sika på dem. Tett blir det okke så. Det som er viktig er at knutebelgen har sine små jordingsklemmer på plass. Slik at ikke slangeklemmene tæres vekk og du får vann i belgen.Og bruk kontakt lim eller kjøp riktig lim til belgen. 'Det står hvordan ein skal lime på mercstuff sine sider.Dei nye transom lagerene som blir brukt i dag er tette så det er ikke fare for å synke da men akslingen og knuten ryker. Hjelper dette deg videre?? Redigert 18.Mai.2006 av Wellcraft (see edit history) Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post Share on other sites More sharing options...
Frøken Fryd Svart 18.Mai.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Mai.2006 (redigert) Alt hjelper! Vanlig kontaktlim som ikke er kjøpt fra Biltema mener du vel Den pakningen mellom drevet og riser (der eksos og kjølvann kommer fra motor), hva skal den smøres med? Jeg kan aldri tenke meg at girvaieren er verre enn slangen til kjølevannet iallefall (trøster meg selv her) Redigert 18.Mai.2006 av Bayliner 3258 1996 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
slettet Svart 18.Mai.2006 Del på Facebook Svart 18.Mai.2006 beklager at jeg ikke har hatt tid til å finne frem manualen og scanne den men dette kan vel også hjelpe deg litt på vei: http://www.outdrives.com/merc/mdtips03.html Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Frøken Fryd Svart 18.Mai.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Mai.2006 beklager at jeg ikke har hatt tid til å finne frem manualen og scanne den men dette kan vel også hjelpe deg litt på vei: http://www.outdrives.com/merc/mdtips03.html Alt i orden, har lest den du linker til, og jaggu har ikke mannen rett. Men han mener at de som klarer å sette på ny slange kan begynne som Mercruiser servicemann. Men en gang holder for meg Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
slettet Svart 20.Mai.2006 Del på Facebook Svart 20.Mai.2006 (redigert) i følge manualen kreves det spesialverktøy for montasje av slangen ellers kan det oppstå skader. sendt deg en PM Redigert 20.Mai.2006 av The Scrutinizer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
slettet Svart 20.Mai.2006 Del på Facebook Svart 20.Mai.2006 detet skulle være spesialverktøyene: http://www.mercstuff.com/bravohosetool.htm This tool is MerCruiser p/n 91- 43579. It is used to remove or install the (2) plastic tapered inserts inside of the water inlet hose located in-between the gimbal housing and bell housing on all Bravo & Blackhawk sterndrives. This is MerCruiser p/n 41674 plastic water hose insert. The tool above is used to thread these inserts into both ends of the Bravo cooling hose which fits into the gimbal housing and bell housing. It expands the hose from the inside to hold it in place. This insert will fit all Bravo & Blackhawk sterndrives. Order 2 to do both ends. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Frøken Fryd Svart 20.Mai.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Mai.2006 Belger og slanger kom på plass i dag, ikke en lett jobb men jeg brukte sikkert 1/4 del av tiden på drev nummer to da så øvelse gjør mester. Takker for all hjelp! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.