Jump to content

Erfaringer med Quick vinsjer

Sneila

Recommended Posts

Kjøpte Quick vinsj ifjor.

Valget var enkelt, da jeg ikke ville ha en masse elektronikk, men en robust enkel vinsj.

Jeg kan velge om det skal være frittfall eller manuell utkjøring.

Fjernkontroll er tilvalg, men anbefales.

Monteringsanvisning er litt tynn, men om man kan håndtere flere enn to ledninger, går det greit.

Har et lite problem med innkjøring av vinsjen, da den ikke drar inn klutsjen nok, så jeg må vri trommelen litt, så funker det.

Har tatt opp problemet med Seatronic, som ga meg noen tips. Dette var nytt for dem.

Har ikke fått sjekket opp tipsene ennå.

Holder på å innstallere fjernkontrollen nå.

Greit valg for en enkel og robust vinsj.

Faxen :flag:

Fairline Mirage 29 er solgt.

Vurderer også en Quick-vinsj, f.eks Genius Freefall. Prisen er jo vesentlig lavere enn tilsvarende fra ILAS og Engbo... Hvordan er støyen av disse, kun summing eller hyler og hviner de kraftig?

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

...da den ikke drar inn klutsjen nok, så jeg må vri trommelen litt, så funker det.

Har studert manualen og finner ingen mulighet til å justere hvor hardt clutchen skal dras til med fjernstyring. Det eneste jeg kunne tenke meg var en sterkere fjær bak den tappen som betjener clutchen.

Har du telleverk på fjernkontrollen?

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Vurderer også en Quick-vinsj, f.eks Genius Freefall. Prisen er jo vesentlig lavere enn tilsvarende fra ILAS og Engbo... Hvordan er støyen av disse, kun summing eller hyler og hviner de kraftig?

Har Quick genius free fall, det er ingen hyling fra motoren, jeg vil heller kalle det for "romlelyd", lyden er ikke spesiel høy. Kjettingen derimot, skramler en del og lager en del lyd. På denne vinsjen skal det også være mulig å bruke tau om det er ønskelig. Quick har laget ankervinsjer i mange år og kvaliteten er nok like god som de Norske. Dette med fritt fall er imidlertid nytt for Quick og patentet noe ulikt Ilas og Engbo. Det er likevel kjekt å kunne velge manuelt eller fritt fall. Om du monter kjettingteller, har du mulighet til å forhåndsprogramere hvor mange meter du vil kjøre ut.

Ser ut til at Quick ligger godt an i løypa. Pakkeløsning med kjettingteller til snaut 14.000 mot 18-20.000 for ILAS/Engbo uten teller... For meg vil nok en ILAS Inside være litt enklere å montere men jeg kan jo jobbe litt for 4-6.000 også, der er ikke store forskjellen i montering men ILAS vil bli litt mer usynlig inne i båten. Kunne være greit å få avklart det der clutch-innkoblings problemet...

• 1 måned senere...

Har nå prøvd min nymonterte Genius Freefall 1000F noen uker, og erfaringene så langt er veldig gode. Spesiellt liker jeg muligheten for å velge frittfall/motorutkjøring. Stynivået er lavt i forhold til andre vincher jeg har vært borti. Trådløs fjernkontroll var inkludert, men denne har jeg ikke montert ennå (jeg må jo ha noe å holde på med i ferien også).

Konklusjon Quick kan anbefales.

Har også montert Genius Freefall 1000F med kjetting og Brucekopi men har så langt ikke gjort annet enn prøvekjøring. Ser bra ut.

Se på http://www.seatronic.no/. De er importør. Der er pakkepris for innsidemontering med kjetting, anker og elpakke til kr 11.950.- Kanskje ikke direkte sammenlignbart med IL og Engbo men vesentlig billigere.

nå spør jeg sikkert dumt,, men er det ok å montere disse invendig på Scand Classic med utedo?

Tar det mye plass?

Det burde vel gå, men det blir vel litt byggearbeid. Du må jo ha en kasse til kjetting evt. tau som må dreneres ut. Er det ikke enklere på din båt å montere vinsjkasse bak på badeplatformen? Seatronic har komplette pakker med kasse. Lykke til :smiley:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...