Jump to content

Smøring av pakkboks, hvor ofte ?

Ficher

Recommended Posts

Hvor ofte smører dere pakkboksen ? (Jeg har en Saga 27AC )

eiegel hadde et innlegg om dette ......

Det har vært endel frem og tilbake angående smøring av pakkboks,og hvor mye fett som skal pumpes inn.

Jeg har hørt fra flere hold(fagfolk)at en skal være forsiktig så en ikke smører for mye.Noen sier at "ved vanlig bruk"en halv omdreining nå og da!! Det hadde nok vært lettere dersom en kunne si at etter fks. 10 timers gange ,så drei en halv omdreining på fettkoppen.Nå er jeg kommet i den situasjon at jeg antakelig har smørt for lite,med det resultat at pakkboksen har gått tørr,og jeg kjenner slitasje når jeg løfter i pakkboksen (opp og ned).

I tillegg så jeg messing(bronse) støv som lå delvis på aksling og delvis på pakkboks.Ergelig!!

Jeg skal ha båten på land i mai og har bestemt meg for ny aksling og ny pakkboks.

Ficher....Jeg pleier og smøre etter 3-4 timer, er dette for ofte ??.....er jo litt styr med teppe opp/ned etter en tur på fjorden

Ok, fikk dette svaret fra Saga forum ( fra eiegel) .........

Korrekt fremgangsmåte med grease smurt pakkboks er å presse inn grease og deretter fjerne ta av smørrekopp på toppen av slangen og kjøre uten denne i ca 1 time. Overflødig grease vil da komme opp. Dette bør gjentas av og til (f.eks hver 50 ende time). [/b][/b]

Dette skal en være forsiktig med om pakkboksen ikke lekker da problemet med for mye grease er dette sprenger simmeringene. Det at du har glemt å smørre har derfor sannsynligvis bare vært en fordel så lenge du har husket det av og til. For mye grease gir også høy temperatur på pakkboks. Normal driftstemperatur er 60-80 grader

Med vennlig hilsen

Konrad Skibenes

West Mekan Produksjon AS[/color]

Malakoff 3, 6770 Nordfjordeid

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...