Jump to content

Påhenger med DP-drev


Brutus

Recommended Posts

Kom over denne morsomme saken. Kan ikke si jeg har vært borti påhenger med duoprop (Yamaha TRP). Er disse egentlig i salg enda, hørte om Mercury som holdt på med en påhenger i racing-serien som hadde duoprop-type drev. Tror den het Deuce High eller noe slikt.. :confused:

 

Denne Yamahaen kunne kanskje vært et alternativ for noen..??

Kanskje noen som har litt mer info.

 

YAMAHA V-Max 150 TRP

 

Bilde

Link to post

Hmmm.... Det var i grunn et teknisk interressant spørsmål du stiller der. Har kikket på bildene og "siklet", men aldri tenkt litt videre på problemstillingen. :confused: - Og det må være sterkt også; selve huset virker ikke mye større enn de vanlige. Men å finne en splittegning av dette drevet på nett tror jeg skal godt gjøres. Jeg antar at du nå har greid å gi meg en ting å gå og gruble mye på i sommer! :lol::lol:

Redigert av rago63 (see edit history)

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post

Ja, nettopp. Jeg tror også det må bli trangt i undervannhuset. Har tenkt på 2 alternativer. Noe skal man jo spekulere på for å holde tenkeboksen i sjakk.

 

Alt 1: Vi antar at FFR (forover-fri-revers) er laget på samme måte som med enkel propell. Da må der være minst 3 ekstra tannhjul bak dette gearet. Det fremste av disse ekstra hjulene må være fast forbundet med akselen som kommer fra FFR gearet og som også driver den bakerste propellen. Det bakerste av disse ekstra hjulene må være fast forbundet med en rør-aksel (roterende hylse ?) som driver den fremste propellen. Så må der være minst ett hjul mellom disse 2 hjulene for å få motsatt dreieretning på propellene.

 

Alt 2: Undervannshuset inneholder kun 3 tannhjul som vanlig, men uten FFR. Tannhjulene er istedet fast koplet til hver sin aksel. Da må FFR gearet være plasert et annet sted. F.eks. oppe i riggen under blokka. I dette tilfellet vil undervannshuset neppe kunne flyttes over på en motor som ikke er laget for dette, uten å miste FFR.

 

Eller er det løst på en helt annen måte. Det hadde vært fint med en splittegning ja. Dette "må vi" til bunns i. Er det noen som vet ?.

Redigert av jonol (see edit history)

Det er tryggere på havet enn på veiene !

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...