Brutus Startet 15.Mai.2006 Del på Facebook Startet 15.Mai.2006 Kom over denne morsomme saken. Kan ikke si jeg har vært borti påhenger med duoprop (Yamaha TRP). Er disse egentlig i salg enda, hørte om Mercury som holdt på med en påhenger i racing-serien som hadde duoprop-type drev. Tror den het Deuce High eller noe slikt.. Denne Yamahaen kunne kanskje vært et alternativ for noen..?? Kanskje noen som har litt mer info. YAMAHA V-Max 150 TRP Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Boywonder Svart 16.Mai.2006 Del på Facebook Svart 16.Mai.2006 Ahhh..... Fantastiske Yamaha... Husker at politibåten i Arendal hadde en båt med et slik drev. Merkelig nok fosvant hele drevet i noen sene nattestimer en sommer... Sikker noen fornøyde folk som kjører rundt med det nå... Sitér dette innlegget En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil... Link to post Share on other sites More sharing options...
Brutus Svart 16.Mai.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Mai.2006 Det ser ut til at hele konseptet med slikt drev på påhengs har forsvunnet fra markedet også... Hvis man ikke får kjøpt drevet løst da? Ser ut som en litt eldre V-Max når man ser på motordekslet. Pre 2000 modell muligens. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
rago63 Svart 16.Mai.2006 Del på Facebook Svart 16.Mai.2006 Så et slikt tilsalges på en 200HPDI for ikke så lenge siden.... Kanskje det var fra Arendal..... Sitér dette innlegget ....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO... Link to post Share on other sites More sharing options...
Boywonder Svart 16.Mai.2006 Del på Facebook Svart 16.Mai.2006 (redigert) Så et slikt tilsalges på en 200HPDI for ikke så lenge siden.... Kanskje det var fra Arendal..... Tror det var i trøndelag. Finn.no Lekker sak.. Redigert 16.Mai.2006 av Boywonder (see edit history) Sitér dette innlegget En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil... Link to post Share on other sites More sharing options...
Keiko Svart 17.Mai.2006 Del på Facebook Svart 17.Mai.2006 Hei Yamaha har også vannjet drev til 200hk påhengsmotoren sin. Vanligere i USA og derover. Meget enkel og solid konstruksjon. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
o.b.lix Svart 17.Mai.2006 Del på Facebook Svart 17.Mai.2006 Hei Yamaha har også vannjet drev til 200hk påhengsmotoren sin. Finner bare ut at de har 4-taktere med 40-115 hk i serien sin her Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Boywonder Svart 17.Mai.2006 Del på Facebook Svart 17.Mai.2006 (redigert) Hei Yamaha har også vannjet drev til 200hk påhengsmotoren sin. Vanligere i USA og derover. Meget enkel og solid konstruksjon. Stemmer det. Det er visst veldig greit når man kjører mye i grunt vann, i følge YAMAHA Redigert 17.Mai.2006 av Boywonder (see edit history) Sitér dette innlegget En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil... Link to post Share on other sites More sharing options...
rago63 Svart 18.Mai.2006 Del på Facebook Svart 18.Mai.2006 Tror det var i trøndelag. Lekker sak.. Der var juvélen, ja.... Det var om drevet var fra Arendal jeg mente......... YAMAHA rules..... Sitér dette innlegget ....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO... Link to post Share on other sites More sharing options...
Keiko Svart 18.Mai.2006 Del på Facebook Svart 18.Mai.2006 Hei Ser at det bare skal være "små" 4-taktere som har vannjet. Var på en prøvekjøring for noen år siden med en 200hk HPDI med vannjet. Det var vist en spesiell motor, mulig den ikke finnes lengere. Den stoppet båten veeeldig fort, med det resultat at båten fyltes med vann, og alle ble våte Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Boywonder Svart 18.Mai.2006 Del på Facebook Svart 18.Mai.2006 Den stoppet båten veeeldig fort, med det resultat at båten fyltes med vann, og alle ble våte Får huske stengeventilen på selvlensingen neste gang... Sitér dette innlegget En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil... Link to post Share on other sites More sharing options...
jonol Svart 19.Mai.2006 Del på Facebook Svart 19.Mai.2006 Hvor er revers-gearet plasert på DP versjonen ?. Sitér dette innlegget Det er tryggere på havet enn på veiene ! Link to post Share on other sites More sharing options...
rago63 Svart 19.Mai.2006 Del på Facebook Svart 19.Mai.2006 (redigert) ???? Edit; -du mener hvordan aksel, dogclutch og drev er bygget opp? Redigert 19.Mai.2006 av rago63 (see edit history) Sitér dette innlegget ....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO... Link to post Share on other sites More sharing options...
jonol Svart 19.Mai.2006 Del på Facebook Svart 19.Mai.2006 Ja, egentlig. Sitér dette innlegget Det er tryggere på havet enn på veiene ! Link to post Share on other sites More sharing options...
rago63 Svart 20.Mai.2006 Del på Facebook Svart 20.Mai.2006 (redigert) Hmmm.... Det var i grunn et teknisk interressant spørsmål du stiller der. Har kikket på bildene og "siklet", men aldri tenkt litt videre på problemstillingen. - Og det må være sterkt også; selve huset virker ikke mye større enn de vanlige. Men å finne en splittegning av dette drevet på nett tror jeg skal godt gjøres. Jeg antar at du nå har greid å gi meg en ting å gå og gruble mye på i sommer! Redigert 20.Mai.2006 av rago63 (see edit history) Sitér dette innlegget ....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO... Link to post Share on other sites More sharing options...
jonol Svart 20.Mai.2006 Del på Facebook Svart 20.Mai.2006 (redigert) Ja, nettopp. Jeg tror også det må bli trangt i undervannhuset. Har tenkt på 2 alternativer. Noe skal man jo spekulere på for å holde tenkeboksen i sjakk. Alt 1: Vi antar at FFR (forover-fri-revers) er laget på samme måte som med enkel propell. Da må der være minst 3 ekstra tannhjul bak dette gearet. Det fremste av disse ekstra hjulene må være fast forbundet med akselen som kommer fra FFR gearet og som også driver den bakerste propellen. Det bakerste av disse ekstra hjulene må være fast forbundet med en rør-aksel (roterende hylse ?) som driver den fremste propellen. Så må der være minst ett hjul mellom disse 2 hjulene for å få motsatt dreieretning på propellene. Alt 2: Undervannshuset inneholder kun 3 tannhjul som vanlig, men uten FFR. Tannhjulene er istedet fast koplet til hver sin aksel. Da må FFR gearet være plasert et annet sted. F.eks. oppe i riggen under blokka. I dette tilfellet vil undervannshuset neppe kunne flyttes over på en motor som ikke er laget for dette, uten å miste FFR. Eller er det løst på en helt annen måte. Det hadde vært fint med en splittegning ja. Dette "må vi" til bunns i. Er det noen som vet ?. Redigert 20.Mai.2006 av jonol (see edit history) Sitér dette innlegget Det er tryggere på havet enn på veiene ! Link to post Share on other sites More sharing options...
MT. Svart 20.Mai.2006 Del på Facebook Svart 20.Mai.2006 Her er splittegning for undervannshus på Yamaha twinprop 150hk. Servicevennlig? Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post Share on other sites More sharing options...
jonol Svart 20.Mai.2006 Del på Facebook Svart 20.Mai.2006 Se det ja. Her er faktisk ikke mere en 3 tannhjul totalt, men veldig mange deler. Det ville det vel bli uansett. FFR koplingen er, såvidt jeg kan se, plasert foran tannhjulene. Den er vanligvis plasert mellom tannhjulene. Finnes der en snittegning også ?. Sitér dette innlegget Det er tryggere på havet enn på veiene ! Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.