Jump to content

Påhenger med DP-drev


Brutus

Recommended Posts

Kom over denne morsomme saken. Kan ikke si jeg har vært borti påhenger med duoprop (Yamaha TRP). Er disse egentlig i salg enda, hørte om Mercury som holdt på med en påhenger i racing-serien som hadde duoprop-type drev. Tror den het Deuce High eller noe slikt.. :confused:

 

Denne Yamahaen kunne kanskje vært et alternativ for noen..??

Kanskje noen som har litt mer info.

 

YAMAHA V-Max 150 TRP

 

Bilde

Link to post
Share on other sites

Ahhh..... Fantastiske Yamaha... Husker at politibåten i Arendal hadde en båt med et slik drev. Merkelig nok fosvant hele drevet i noen sene nattestimer en sommer... Sikker noen fornøyde folk som kjører rundt med det nå... :rolleyes:

En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil...

Link to post
Share on other sites

Så et slikt tilsalges på en 200HPDI for ikke så lenge siden.... Kanskje det var fra Arendal..... :wink:

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

Hei

Yamaha har også vannjet drev til 200hk påhengsmotoren sin.

Vanligere i USA og derover.

Meget enkel og solid konstruksjon. :cool:

Stemmer det. Det er visst veldig greit når man kjører mye i grunt vann, i følge :cool: YAMAHA :cool: Redigert av Boywonder (see edit history)

En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil...

Link to post
Share on other sites

Tror det var i trøndelag. :wink:

 

Lekker sak..Bilde

Der var juvélen, ja.... Det var om drevet var fra Arendal jeg mente.........

YAMAHA rules.....

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

Hei

Ser at det bare skal være "små" 4-taktere som har vannjet.

Var på en prøvekjøring for noen år siden med en 200hk HPDI med vannjet.

Det var vist en spesiell motor, mulig den ikke finnes lengere.

Den stoppet båten veeeldig fort, med det resultat at båten fyltes med vann, og alle ble våte :lol:

Link to post
Share on other sites

Hmmm.... Det var i grunn et teknisk interressant spørsmål du stiller der. Har kikket på bildene og "siklet", men aldri tenkt litt videre på problemstillingen. :confused: - Og det må være sterkt også; selve huset virker ikke mye større enn de vanlige. Men å finne en splittegning av dette drevet på nett tror jeg skal godt gjøres. Jeg antar at du nå har greid å gi meg en ting å gå og gruble mye på i sommer! :lol::lol:

Redigert av rago63 (see edit history)

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

Ja, nettopp. Jeg tror også det må bli trangt i undervannhuset. Har tenkt på 2 alternativer. Noe skal man jo spekulere på for å holde tenkeboksen i sjakk.

 

Alt 1: Vi antar at FFR (forover-fri-revers) er laget på samme måte som med enkel propell. Da må der være minst 3 ekstra tannhjul bak dette gearet. Det fremste av disse ekstra hjulene må være fast forbundet med akselen som kommer fra FFR gearet og som også driver den bakerste propellen. Det bakerste av disse ekstra hjulene må være fast forbundet med en rør-aksel (roterende hylse ?) som driver den fremste propellen. Så må der være minst ett hjul mellom disse 2 hjulene for å få motsatt dreieretning på propellene.

 

Alt 2: Undervannshuset inneholder kun 3 tannhjul som vanlig, men uten FFR. Tannhjulene er istedet fast koplet til hver sin aksel. Da må FFR gearet være plasert et annet sted. F.eks. oppe i riggen under blokka. I dette tilfellet vil undervannshuset neppe kunne flyttes over på en motor som ikke er laget for dette, uten å miste FFR.

 

Eller er det løst på en helt annen måte. Det hadde vært fint med en splittegning ja. Dette "må vi" til bunns i. Er det noen som vet ?.

Redigert av jonol (see edit history)

Det er tryggere på havet enn på veiene !

Link to post
Share on other sites

Se det ja. Her er faktisk ikke mere en 3 tannhjul totalt, men veldig mange deler. Det ville det vel bli uansett. FFR koplingen er, såvidt jeg kan se, plasert foran tannhjulene. Den er vanligvis plasert mellom tannhjulene. Finnes der en snittegning også ?.

Det er tryggere på havet enn på veiene !

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...