Jump to content

Manglende typegodkjenning av Biam 800


ET

Recommended Posts

Kan noen svare meg på hvorfor det visstnok er "vanlig" at Biam 800 og tilsvarende Ramin og Elwaro ofte ikke er typegodkjente? Kan det være at mange av disse båtene ble levert som halvfabrikata? Forstår det slik at selv fabrikkbygde ikke er typegodkjent. Min Biam 800 er fra 1985.

 

ET

Link to post
Share on other sites

Mest sannsylig fordi det ikke har vært krav om typegodkjenning..... på denne tiden.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Det stemmer, før CE kom var det vanlig at fabrikkproduserte båter var godkjent av Veritas og utstyrt med skilt.

Halvfabrikata fikk ikke slik godkjenning. Dvs, det var mulig å få ett halvfabrikat godkjent, men da måtte den ferdige båten inspiseres av Veritas.

En så kostbar prosess at svært få (ingen?) gjorde dette.

Link to post
Share on other sites

Tror kravet om typegodkjenning kom på slutten av åttitallet en gang. Produsenten av min forrige båten, Sagen Båtbyggeri, la inn årene i 1987 nettopp på grunn av kravet om at alle båter skulle være typegodkjent. Mange mindre båtprodusenter fant ut at de ikke hadde økonomisk mulighet til å oppfylle dette kravet, og valgte derfor heller å legge ned.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Kan noen si meg hvor det står at det var krav om typegodkjenning på denne tiden... så vidt meg bekjent var det frivillig får produsentene og få båttypen typegodkjent av Veritas... frem til CE merking kom på banen i 98....

 

Men hukommelsen min er ikke slik den engangsvistnok har vært eller burde ha vært...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

I følge en reportasje jeg leste i et båtblad fra siste halvdel av åttitallet, så kom det et krav om typegodkjenning på denne tiden. Dette var grunnen til at så mange små produsenter så seg nødt til å legge ned produksjonen i disse årene. Har en kopi av reportasjen et eller annet sted, men jeg finner den ikke akkurat nå. Kommer tilbake med mer hvis jeg finner den.

 

En god 17.mai til dere alle! :flag::flag::flag::flag::flag::flag::flag::flag::flag::flag:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...