Jump to content

Frostvæske


agun

Recommended Posts

For første gang (fersking) skal jeg fylle frostvæske. Har fjernet det meste av kjølevannet da jeg skiftet slanger for et par dager siden. Ut i fra lukten, var det tilsatt frostvæske, men jeg vet ikke hvilket fabrikat. Gjør jeg noe galt hvis jeg fyller på m/f. eks. denne:

 

http://www.maritim.no/product.asp?dept_id=...am=frostv%E6ske

 

Noe annet jeg må huske i forhold til dette?

Link to post
Share on other sites

Hei.

Det er nå kommet en silikatfri frostvæske som produsentene av motorer med alu-topp anbefaler. Den er rød.

 

Saken var nylig oppe på "gamle båtplassen". Se spesielt et innlegg fra "Lotus", http://www.batmagasinet.com/baatweb/webdis...2E?OpenDocument

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

  • 11 måneder senere...

Eller denne http://tinyurl.com/29ff

Har blitt skeptisk til Blåtind produkter etter at jeg opplevde at lampeoljen deres "frøs" i noen få minusgrader....

Er også litt skeptisk til blåtind produktene. Også spylervæsken deres har lett for  å fryse på bilvinduet når det er noen kuldegrader, men det skjer ikke like fort med f.eks. Shell sin spylervæske. Spørs om de blander inn for mye vann.

 

Anabelle

MS-Anabelle III - Ramin 785 med Steyr maskin  - Hjemmehavn i Tønsberg - visitaustria.no

Link to post
Share on other sites

Skal skifte frostvæske på min Yanmar 4JH-HTE og lurer på om frostvæsken til biltema kan brukes, evt. noen som kan anbefale annen type frostvæske ?

Stiller meg bak spørsmålet for min Yanmar 4JHE!

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Lars H: ettersom du har "oppdaget" FK butikken, vil jeg opplyse om at de alltid har gode tilbud på frostvæske om høsten. 49,- for 4 liter "pleier" prisen å være.

Dette er FK-merkede varer, og kvaliteten er bra. Når jeg drev som bonde gikk det med 2-3 kartonger a 4 kanner hver høst. Vinterkonservering av skurtresker, traktorer, gårdsbil etc.

 

Å få til en sesong uten å hærpe en slange elns på en traktor virket umulig gitt.

 

Suzuki - som nok handler etpar kanner til Jokeren også..

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Lars H: ettersom du har "oppdaget" FK butikken . . .

Men har de silikatfri rød frostvæske også? Orker ikke å dra langt inn på "bondelandet" til ingen nytte!!  :wink::lol::headbang::cryin:

 

Lars H. :cheers:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei!

Kjøpte rød frostveske hos Mekonomen. Pris 54,- pr ltr.

Det var Blåtind. Så nå har dere gjort meg nærvøs :headbang:.

blandet 50/50 og det skulle holde til 35 grader. Og såååååå kaldt blir det vel ikke her på solkysten.

 

Per

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Hei

Det viktigste nåt du fyller frostvæske for vinteren er ikke et den

er "flytende" i den forstand som når det gjelder bil.

Om den "kraver"seg har ingen betydning.

Vinterkonserverving er å forhindre frostspregning og korrosjon.

Du må ikke bruke 40/60 blanding.

mvh

giver

40/60: 40 vann /60 frostvæske er ikke bra da kjøleegenskapene i frostvæsken ikke er så god som i vann.

Hos Yanmar ble jeg anbefalt å nettopp bruke 40 frostvæske/60 vannblanding. Denne  hodt til mange og tyve kuldegrader -altså "kraver" seg ved denne temperaturen den vil ikke bunnfryse.

Jeg prøvde først å få tak i Texacos røde Long life  frostvæske, men uten hell på Hydro/Texaco stasjoner - de hadde bare rød Blåtind. Hos Yanmarforhaldler i Fredrikstad (Marin Elektro)sa de at det ikke bare var Texacos frostvæske som de anbefalte. De anbefalte Statoil sin røde Longlife med skifteintervall 5-6 år. Pris  hos Marin Elektro: 67 kr/l inkl. moms. Ettersom jeg ikke trengte mange litrene  konsentrert væske (2 l holdt lenge) og da den kan være på i mange år, blir det best økonomi med denne.  Min 3GM30F motor har ikke aluminium  topp eller varmeveksler så jeg kunne ha klart meg med vanlig  grønn/blå frostvæske, men denne avsetter silikater etc. inni kjølekanaler. Ble anbefalt og skylle motoren to ganger med vann (kjøre varm hver gang) før jeg helte på rød frostvæske da rød ikke er blandbar med  blå/grønn type (korrosjonsinhiberende stoffer i rød blir ødelagt i kontakt med blå/grønn type).

Link to post
Share on other sites

40/60: 40 vann /60 frostvæske er ikke bra da kjøleegenskapene i frostvæsken ikke er så god som i vann.

Hos Yanmar ble jeg anbefalt å nettopp bruke 40 frostvæske/60 vannblanding. Denne  hodt til mange og tyve kuldegrader -altså "kraver" seg ved denne temperaturen den vil ikke bunnfryse.

Jeg prøvde først å få tak i Texacos røde Long life  frostvæske, men uten hell på Hydro/Texaco stasjoner - de hadde bare rød Blåtind. Hos Yanmarforhaldler i Fredrikstad (Marin Elektro)sa de at det ikke bare var Texacos frostvæske som de anbefalte. De anbefalte Statoil sin røde Longlife med skifteintervall 5-6 år. Pris  hos Marin Elektro: 67 kr/l inkl. moms. Ettersom jeg ikke trengte mange litrene  konsentrert væske (2 l holdt lenge) og da den kan være på i mange år, blir det best økonomi med denne.  Min 3GM30F motor har ikke aluminium  topp eller varmeveksler så jeg kunne ha klart meg med vanlig  grønn/blå frostvæske, men denne avsetter silikater etc. inni kjølekanaler. Ble anbefalt og skylle motoren to ganger med vann (kjøre varm hver gang) før jeg helte på rød frostvæske da rød ikke er blandbar med  blå/grønn type (korrosjonsinhiberende stoffer i rød blir ødelagt i kontakt med blå/grønn type).

Min BMW er kanskje den mest følsomme motor i verden for den kan kun bruke Quiksilvers Premixed Cooling Medium. Dette må dermed være den beste i verden. Heligvis koster den ikke mye (ca 100  kr literen). Dette er sikkert fordi den er tilsatt anti skum additiv (skumming på toppene kan gi dårlig kjøling), og er lav på silikat forbindelser. Kun det beste er godt nok !

 

Thomas

Link to post
Share on other sites

Lagt inn av: Geir_M. Lagt inn: 07/10/03 16:40

 

Skal skifte frostvæske på min Yanmar 4JH-HTE og lurer på om frostvæsken til biltema kan brukes, evt. noen som kan anbefale annen type frostvæske ?  

__________________________________________________________________________

 

Har brukt Biltema sin frostveske til konservering i mange år, og har aldri opplevd problemer av noen art med denne. Hvem som lager den for Biltema vet jeg ikke, men vil tro at det som med oljen er seriøse leverandører som leverer til Biltema.

 

12 kg. for 189kr. er i alle fall til å leve med......!!

 

---Svein---

 

Frostvæske (Glykol)

Art nr Pris Antall  

1 kg  36-1781 19,90 kr    

3 kg  36-1784 49,90 kr    

12 kg  36-1789 189,00 kr   [Kun i varehusene]  

 

Med antikorrosjonsegenskaper på alle metaller og er skånsom mot pakninger og slanger.

Svein H

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...