Laggo Startet 16.Mai.2006 Link til dette innlegget Startet 16.Mai.2006 Kan noen hjelpe meg med tegning over "effektkokeren" (eller tilsvarende) som er beskrevet på denne siden https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=11444 Siden som tegningen ligger på eksisterer ikke lenger på nettet. Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 16.Mai.2006 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2006 Hei! Hvis jeg ikke tar mye feil, så er det kretsen nedenfor det er snakk om. Hvis du leser siste innlegget i den tråden du viser til, så ser du imidlertid at varmeutviklingen i kretsen blir ganske stor, så det spørs vel om det er noen god løsning å bruke den slik den er .... Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 16.Mai.2006 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2006 Eldre Evinrude/Johnson kan ha "ordentlig" generator, se Drolls omtale her. Ellers kan du forsøke å kontakte vidarbre pr. IM, kanskje han kan laste opp tegningen på BP. Jeg postet også en regulator her, men denne egner seg ikke hvis ladespolen gir mer enn 10A, varmeutviklingen blir for stor.... Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 16.Mai.2006 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2006 Flott Arvid, da skal jeg rette linken i den andre tråden. Sitér dette innlegget Link to post
Laggo Svart 16.Mai.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2006 TUSEN TAKK! Dette løser problemet. Har nettopp viklet om ladespolene på statoren. Kjøpte vikletråd for kr 14,-. Den kostet ny kr. 4.990,-. Regulatoren er også gåen. Maritim Senter i Tromsø skulle ha kr. 2.800,- for ny regulator. Skal spare mye på å lage den selv. Har kjøpt båt sørfra (usett) der selger opplyste at motoren var helt OK. Etter en ukes bruk var det slutt på strømmen med to helt nye batterier. Viser seg at ladespolen var totalt forkullet, og regulatoren gåen. Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 16.Mai.2006 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2006 (redigert) Man blir jo litt nysgjerrig...: - Hvilken typer motor er dette? - Er den virkelig utstyrt med regulator? - Er denne regulatoren i så fall beregnet på ekstra felt-/magnetiseringsvikling eller er det bare en ren effektkoker"? Redigert: Ser jo nå at mye av svaret på spørsmålene mine lå i overskrifta på tråden.... Redigert 16.Mai.2006 av Arvid_A (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Laggo Svart 16.Mai.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2006 (redigert) Det er en Eivinrude 115 Hp 1982 modell. Den har stator under svinghjulet, likeretter og spenningsregulator. Lader fint på tomgang uten regulatoren tilkoblet, men ingen vekselspenning fra stator med regulator tilkoblet. Full kortslutning i regulatoren. Er vel det som er grunnen til at ladespolene var helt brent. Kan vel kjøre uten regulator også. Er vel ingen fare for at batteriene blir kokt, men lager meg en effektkoker for sikkerhets skyld. Redigert 16.Mai.2006 av BobBob (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 16.Mai.2006 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2006 Eldre Evinrude/Johnson kan ha "ordentlig" generator, se Drolls omtale her. Ellers kan du forsøke å kontakte vidarbre pr. IM, kanskje han kan laste opp tegningen på BP. Tegningen til min regulator ligger ute på nett , se signatur . MEN den passer ikke på så nye motorer , trur dem slutta med det systemet rundt 68 . Hvilken type regulator er det på denne motoren ?? Denne ( 10 A )eller denne ( 30 > 35A ) eller annen . Har en slik liggende ( rest ifra EBay ) Hvis du har den lille er det vel enklest/billigst å bare anskaffe ei likeretterbro , men hvis statoren gir mere en 8 >10 A burde du vel tenke på en form for regulator Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
Laggo Svart 16.Mai.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2006 Bildet til venstre ser ut som likeretteren. Den er ok på min båt. Regulatoren til høyre er den som er gåen. Står det noe nr. på den, og ev. hva skal du ha for den? Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 16.Mai.2006 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2006 Det er likeretteren jeg har , den kunne du fått billig , har dessverre ikke noen regulator . Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
Laggo Svart 16.Mai.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2006 (redigert) OK. Regulatoren som er gåen ser ut som boksen til høyre på bildet. Jeg skal lage en regulator som beskrevet ovenfor. Da er nok problemet løst. Redigert 16.Mai.2006 av BobBob (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.