Jump to content

Lading gammel påhenger (Eivinrude 115 Hp 1982 mod)

Laggo

Recommended Posts

Hei!

Hvis jeg ikke tar mye feil, så er det kretsen nedenfor det er snakk om. Hvis du leser siste innlegget i den tråden du viser til, så ser du imidlertid at varmeutviklingen i kretsen blir ganske stor, så det spørs vel om det er noen god løsning å bruke den slik den er ....

Bilde

Eldre Evinrude/Johnson kan ha "ordentlig" generator, se Drolls omtale her.

Ellers kan du forsøke å kontakte vidarbre pr. IM, kanskje han kan laste opp tegningen på BP.

Jeg postet også en regulator her, men denne egner seg ikke hvis ladespolen gir mer enn 10A, varmeutviklingen blir for stor....

TUSEN TAKK!

Dette løser problemet. Har nettopp viklet om ladespolene på statoren. Kjøpte vikletråd for kr 14,-. Den kostet ny kr. 4.990,-.

Regulatoren er også gåen. Maritim Senter i Tromsø skulle ha kr. 2.800,- for ny regulator. Skal spare mye på å lage den selv.

Har kjøpt båt sørfra (usett) der selger opplyste at motoren var helt OK. Etter en ukes bruk var det slutt på strømmen med to helt nye batterier. Viser seg at ladespolen var totalt forkullet, og regulatoren gåen.

Man blir jo litt nysgjerrig...: :smiley:

- Hvilken typer motor er dette?

- Er den virkelig utstyrt med regulator?

- Er denne regulatoren i så fall beregnet på ekstra felt-/magnetiseringsvikling eller er det bare en ren effektkoker"?

Redigert: Ser jo nå at mye av svaret på spørsmålene mine lå i overskrifta på tråden.... :blush:

Redigert av Arvid_A (see edit history)

Det er en Eivinrude 115 Hp 1982 modell.

Den har stator under svinghjulet, likeretter og spenningsregulator.

Lader fint på tomgang uten regulatoren tilkoblet, men ingen vekselspenning fra stator med regulator tilkoblet. Full kortslutning i regulatoren. Er vel det som er grunnen til at ladespolene var helt brent.

Kan vel kjøre uten regulator også. Er vel ingen fare for at batteriene blir kokt, men lager meg en effektkoker for sikkerhets skyld.

Redigert av BobBob (see edit history)

Eldre Evinrude/Johnson kan ha "ordentlig" generator, se Drolls omtale her.

Ellers kan du forsøke å kontakte vidarbre pr. IM, kanskje han kan laste opp tegningen på BP.

Tegningen til min regulator ligger ute på nett , se signatur .

MEN den passer ikke på så nye motorer :smiley: , trur dem slutta med det systemet rundt 68 .

Hvilken type regulator er det på denne motoren ??

DenneBilde ( 10 A )eller denne Bilde( 30 > 35A ) eller annen .

Har en slik liggende ( rest ifra EBay )

Hvis du har den lille er det vel enklest/billigst å bare anskaffe ei likeretterbro , men hvis statoren gir mere en 8 >10 A burde du vel tenke på en form for regulator

Arne Kjetil

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...