svaberget Startet 16.Mai.2006 Del på Facebook Startet 16.Mai.2006 Hei, båtvenner. Så har vandaler slått til og herpet med presenningen i vinter. Da jeg skulle ta av presenningen og sette på kalesjen, finner jeg båten full av vann! En snekke med innenborsmotor (diesel) hvor vann blandet med litt olje fra motorrommet (gammelt oljesøl) står halvveis opp på motorkassa! Ut med det - men dette er ikke gøy ! Selvfølgelig burde jeg sett oftere til båten enn èn gang i vinter, men nå ble det sånn. Vandalene er umulig å finne ut av hvem kan ha vært og forsikringen gjelder sikkert ikke når den står i opplag (venter på svar fra selskapet). Hva tror dere? Skal jeg skrinlegge hele skipet og bare selge slik den nå står (uten vann selvfølgelig)? Eller: - vil motoren starte uproblematisk? - er hele det elektriske anlegget gått til h.... ? Dette er til å grine av! Sitér dette innlegget Link to post
Draco17 Svart 16.Mai.2006 Del på Facebook Svart 16.Mai.2006 Sånt er bare for j....... Men det er ikke sikkert at alt er ødelagt. Var batteriet koblet til, bør det elektriske sjekkes. Motoren kan vel ikke ha tatt stor skade, det er jo ferskvann det som kommer fra oven. Sørg for skikkelig tørking, og gjør et startforsøk. Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 16.Mai.2006 Del på Facebook Svart 16.Mai.2006 Pass på å se etter at det ikke har trengt vann inn i svinghjulshuset og derfra inn i starteren. Utenom det, så burde det kunne gå bra. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
svaberget Svart 16.Mai.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Mai.2006 Å, nå ble jeg litt glad igjen Batteriet var ikke i og motoren stod med vinterkonserveringsmiddel, derfor var bunnkrana heller ikke åpen. Men jeg frykter at det har vært så mye vann i at det har kommet inn gjennom luftfilteret. Skal bort igjen til helga og sjekke - må la det tørke litt først. Sitér dette innlegget Link to post
svaberget Svart 16.Mai.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Mai.2006 (redigert) Pass på å se etter at det ikke har trengt vann inn i svinghjulshuset og derfra inn i starteren. Utenom det, så burde det kunne gå bra. Starteren sitter vel ganske høyt på disse VP dieselmaskinene, men det er endel elektriske koblinger som jeg frykter er alt for fuktige. Kanskje best å gå over med CRC eller noe sånn........ Redigert 16.Mai.2006 av svaberget (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
tuffff Svart 16.Mai.2006 Del på Facebook Svart 16.Mai.2006 Akkurat det der skjedde med ekssvigerfars Skilsø 23. Jeg hadde påtatt meg å selge båten for ham, og første mann som kom for å se på den fikk seg litt av en overraskelse - jeg også for øvrig. Skittent, oljeblandet vann stod halveis opp på motoren, septiktanken fløt opp og løftet dørken jevnt med benkene - i det hele tatt et lite oppløftende syn. Imidlertid løste det seg helt utmerket etter at en hageslange som hevert tømte båten. En stor vaskejobb riktignok, men oljen i motoren var like fin og Bukhen startet som en drøm etterpå. Ingen synlige eller merkbare skader. Det hører med til historien at vedkommende faktisk kjøpte båten og ble strålende fornøyd. mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 16.Mai.2006 Del på Facebook Svart 16.Mai.2006 Sikkert lurt det. I tillegg bør du skifte olje på motor og gear i tilfelle det har lurt seg inn noe vann her. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
svaberget Svart 9.September.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.September.2006 Dere husker sikkert ikke denne episoden min, men tenkte jeg allikevel skulle komme med erfaringene mine. Jeg brukte sommeren på å vaske båten innvendig - grundig - samt ta ut det av treverket som måtte pusses, og de er finere enn de noengang har vært :-) Starteren ble levert til elektroverksted, men den var ikke mulig å fikse. Så de fikk tak i en ny, og den fikk jeg montert selv :) Så var det å prøve om motoren fungerte: - inn med hovestrømbryter - frem med startnøkkel og helt stille - ingen lyd, ingen klikk, ingenting. "Uff", tenkte jeg - "det var jo litt rart." Alle koblinger var sjekket og sprayet, batteriet var fulladet (så mye som det kunne bli da). Jeg kikket litt bak bryterpanelet og der var en sikringsholder - ut med den og der falt det ut en sikring fra 1978 ! Ok, ny sikring og samme prosedyre: - inn med hovestrømbryter (la merke til at fjærbelastningen var litt treg) - frem med startnøkkel Og - YES - noen runder rundt før den tikket som ei klokke - dunk dunk dunk. Så da var det bare å la den gå litt, få kjørt seg varm. Etterpå sjekket jeg olja som jeg hadde skiftet - og den var litt grå. Hadde vel ikke fått ut alt vannet som var kommet inn gjennom peilepinnen. Skiftet olje igjen, ny start og ny "tur". Oppsummering: - den starter som bare det - den kjøler veldig fint - den sviver uten noen feilslag eller andre ulyder - den er slik den var før vinteren. men lanterene de funker ikke - så der har jeg en jobb ........... Det er herlig! I år skal jeg kjøpe meg presenningsstativ og 450grams duk fra Maritim. Og INGEN smådjevel skal nærme seg båten engang! Til helgen gleder jeg meg- da skal jeg ta enda en "tur" på land, og samtidig vinterkonservere med frostvæske. Å, livet smiler til meg igjen - ps! forsikringsselskapet har akseptert at jeg får dekket arbeidet og delene - det er flott Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.