Jump to content

Hjelp - vann i båten


svaberget

Recommended Posts

Hei, båtvenner.

 

Så har vandaler slått til og herpet med presenningen i vinter.

Da jeg skulle ta av presenningen og sette på kalesjen, finner jeg båten full av vann!

En snekke med innenborsmotor (diesel) hvor vann blandet med litt olje fra motorrommet (gammelt oljesøl) står halvveis opp på motorkassa!

Ut med det - men dette er ikke gøy !

 

Selvfølgelig burde jeg sett oftere til båten enn èn gang i vinter, men nå ble det sånn.

Vandalene er umulig å finne ut av hvem kan ha vært og forsikringen gjelder sikkert ikke når den står i opplag (venter på svar fra selskapet).

 

Hva tror dere?

Skal jeg skrinlegge hele skipet og bare selge slik den nå står (uten vann selvfølgelig)?

Eller:

- vil motoren starte uproblematisk?

- er hele det elektriske anlegget gått til h.... ?

 

Dette er til å grine av! :nonod::headbang::sad::cryin::cryin::cryin:

Link to post
Share on other sites

Sånt er bare for j....... Men det er ikke sikkert at alt er ødelagt. Var batteriet koblet til, bør det elektriske sjekkes. Motoren kan vel ikke ha tatt stor skade, det er jo ferskvann det som kommer fra oven. Sørg for skikkelig tørking, og gjør et startforsøk.

Link to post
Share on other sites

Å, nå ble jeg litt glad igjen :smiley:

 

Batteriet var ikke i og motoren stod med vinterkonserveringsmiddel, derfor var bunnkrana heller ikke åpen.

 

Men jeg frykter at det har vært så mye vann i at det har kommet inn gjennom luftfilteret.

Skal bort igjen til helga og sjekke - må la det tørke litt først.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Pass på å se etter at det ikke har trengt vann inn i svinghjulshuset og derfra inn i starteren. Utenom det, så burde det kunne gå bra.

Starteren sitter vel ganske høyt på disse VP dieselmaskinene, men det er endel elektriske koblinger som jeg frykter er alt for fuktige. Kanskje best å gå over med CRC eller noe sånn........

Redigert av svaberget (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Akkurat det der skjedde med ekssvigerfars Skilsø 23. Jeg hadde påtatt meg å selge båten for ham, og første mann som kom for å se på den fikk seg litt av en overraskelse - jeg også for øvrig. Skittent, oljeblandet vann stod halveis opp på motoren, septiktanken fløt opp og løftet dørken jevnt med benkene - i det hele tatt et lite oppløftende syn. Imidlertid løste det seg helt utmerket etter at en hageslange som hevert tømte båten. En stor vaskejobb riktignok, men oljen i motoren var like fin og Bukhen startet som en drøm etterpå. Ingen synlige eller merkbare skader.

Det hører med til historien at vedkommende faktisk kjøpte båten og ble strålende fornøyd.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Dere husker sikkert ikke denne episoden min, men tenkte jeg allikevel skulle komme med erfaringene mine.

 

Jeg brukte sommeren på å vaske båten innvendig - grundig - samt ta ut det av treverket som måtte pusses, og de er finere enn de noengang har vært :-)

 

Starteren ble levert til elektroverksted, men den var ikke mulig å fikse.

Så de fikk tak i en ny, og den fikk jeg montert selv :)

 

Så var det å prøve om motoren fungerte:

- inn med hovestrømbryter

- frem med startnøkkel

og helt stille - ingen lyd, ingen klikk, ingenting.

"Uff", tenkte jeg - "det var jo litt rart."

Alle koblinger var sjekket og sprayet, batteriet var fulladet (så mye som det kunne bli da).

 

Jeg kikket litt bak bryterpanelet og der var en sikringsholder - ut med den og der falt det ut en sikring fra 1978 !

Ok, ny sikring og samme prosedyre:

- inn med hovestrømbryter (la merke til at fjærbelastningen var litt treg)

- frem med startnøkkel

Og - YES - noen runder rundt før den tikket som ei klokke - dunk dunk dunk.

Så da var det bare å la den gå litt, få kjørt seg varm.

 

Etterpå sjekket jeg olja som jeg hadde skiftet - og den var litt grå. Hadde vel ikke fått ut alt vannet som var kommet inn gjennom peilepinnen.

Skiftet olje igjen, ny start og ny "tur".

 

Oppsummering:

- den starter som bare det

- den kjøler veldig fint

- den sviver uten noen feilslag eller andre ulyder

- den er slik den var før vinteren.

 

men lanterene de funker ikke - så der har jeg en jobb ...........

 

Det er herlig!

 

I år skal jeg kjøpe meg presenningsstativ og 450grams duk fra Maritim. Og INGEN smådjevel skal nærme seg båten engang! :cool:

 

Til helgen gleder jeg meg- da skal jeg ta enda en "tur" på land, og samtidig vinterkonservere med frostvæske. Å, livet smiler til meg igjen - :seeya:

 

ps! forsikringsselskapet har akseptert at jeg får dekket arbeidet og delene - det er flott

 

motorhyresidemedeksosbendogmanifold.jpg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...