Jump to content

Fjerning av lim under registreringsnummeret


Tussi1

Recommended Posts

:confused: Hei,kan noen hjelpe meg med hva som kan brukes for å fjerne lim under registreringsnummeret?

Jeg har anskaffet meg en båt hvor det ene registreringsnummeret er halveis borte og bare limet er igjen.

Jeg har prøvd med varmluft,lynol, jensen penselrens og renset bensin men ingenting nytter.

Det er litt problem å lime et nytt oppå før det gamle er borte.

Tar i mot gode råd med takk!

Tussi

Link to post
Share on other sites

Har ikke prøvd meg på registreringsskiltene men hadde et lignende problem på bilen. Et stort forhandlermerke som etter 15 år hadde falt av og kun limen var igjen måtte etter mye jobb til pers vha. Lynol. Vætet limen godt med Lynol, etter en tid ble den litt geleaktig og lot seg fjerne med intens skrubbing med twistdott fuktet med Lynol. Litt jobb men det ble meget bra.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

For å fjerne slikt lim er Citrus Clean (Sitrus Rens). Vet at 3M har en type. Det finnes også andre merker. Alle funker bra. Sprayes på, må virke i noen minutter....tørk av.

Jeg bruker dette ofte ved fjerning av lim fra reklame på rallybilen min.

 

Bensin funker også på de fleste typer lim/klister, men bensin etser en del plasttyper, så det er ikke å anbefale, dersom du ikke vet om underlaget tåler det. NB bruk aldri besnin på plastvindu slik som på båter.

 

 

[Edit: Dæven så raske da ] :eek:

MVH

Chaos

Redigert av Captain Chaos (see edit history)

Høne, øl og hornmusikk!

Link to post
Share on other sites

Takker for svar,lynol har jeg som sagt prøvd uten at det løste seg opp i det hele tatt.

Får prøve med sitrusrens og se om det blir resultat.

En annen ting som jeg lurte på var:

Vannlinjen var satt på frihånd av tidligere eier med dertil resultat.

Jeg prøvde å få bort det verste med Reprin maling og bunnstoff fjerner med et heller merkelig resultat, toppcoaten gikk helt i oppløsning,ble til gele.

Båten er en Terhi 4011 2002 modell så den har ikke vært nylakkert.

Utpå Reprinboksen står det tydelig at det fungerer meget godt for å fjerne bunnstoff.

Mitt råd: hold dere langt unna reprin for å fjerne bunnstoff,det kan ende opp i nylakkering av båten.

Tussi

Link to post
Share on other sites

Sitrusspray er bra, men styr unna sitrussprayen fra biltema. ingen god erfaring med denne annet enn at den lukter godt :-)

Jeg kjøpte en boks på Biltema som het Label Off eller noe slikt. Gummibåten min var full av brun lim fra pakketape, som den ble tapet med da jeg kjøpte den i fjor. Har ikke klart å få dette vekk før nå, men Biltema sprayen tok det faktisk veldig greit! Så denne kan anbefales! Luktet forøvrig friskt av sitron, så det er nok en variant av sitrusrens dette også.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Har testet med rødsprit uten resultat.

Jeg får nok gå på handletur og prøve å få tak ti sitrus spray.

Dre som Reprinen ble påsmurt var på selve gelcoaten over vannlinjen.

Jeg var sikker på at gelcoaten ikke skulle gå i oppløsning derfor var jeg ikke så nøye med at jeg kom litt på utsiden.

Jeg må nok være enig med Andreas med at Terhi båtene kanskje er laget av annet material.

Det jeg måtte gjøre for å slippe å lakkere hele båten på nytt var å heve vannlinjen 7 cm for å dekke "skadene" i lakken.

Jeg spylte godt med vann for å fjerne restene etter Reprinen.

Takker for mange svar på limproblemet.

Så igjen vær forsiktig med Reprin på lakken.

Tussi

Link to post
Share on other sites

Ha, ha :lol: Måtte le litt da jeg leste denne tråden. Theri`n har jeg måtte lakke om etter at første eier hadde bunnstoffet halveis opp på sidene. Reprin tok alt det den ikke skulle ta. Bunnstoffet bare krølla seg litt.

Skiltet på Sandviken min har også skallet av og bare limfaanskapet ( :blush: )

sitter igjen. Skiltet er helt og jeg prøvde med superlim for å lime det fast igjen

men det går ikke.

Er det noen som har tips til limtype til skiltet så kom med det.

Den som aldri har en drøm vil heller aldri oppleve at en drøm går i oppfyllelse

O.H.

Sandvik 945 TAMD41M 163 grønne små hissige hingster.

Link to post
Share on other sites

Endelig fant jeg løsningen på å få fjernet limet!

Jeg smurte på reprin malingsfjerner over det gamle limet og vips var det løst opp.

Da fikk jeg jo litt glede av literboksen med reprin.

Husk ikke å gå i fra det som er påsmurt for det er klar til å tørkes vekk i løpet av noen minutter.

Tussi

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...