Jump to content

Innstilling av innsprøytningstidspunkt på dieselmotor


Kurt

Recommended Posts

Har hatt innsprøytningspumpen demontert på min AQAD31 motor. Trenger derfor å gjøre innstillingen på nytt. Teknisk sett er det ikke noe problem å gjøre det, har nødvendig verktøy og det som trengs.

 

Motoren er oppgitt med en innstilling på 1,53mm på motor med lett drift og 1,64mm med middeltung drift. Utfra at jeg har en planende båt burde jeg muligens bruke verdien for lett drift.

 

Spørsmålet mitt er hvilken forskjell på motoren blir det avhengig av hvilken innstilling jeg bruker? Med tidligere innsprøytning som skal brukes for middeltung drift vil da HK antallet øke eller gå ned i forhold til senere innsprøytning? Hva vil dette ha å si for dreiemomentet? Er det noen som har kunnskap om dette?

Link to post
Share on other sites

Dersom du har en planende båt skal du bruke verdien for lett drift - er du sikker på innstillingsverdien? ( mener å huske at min gamle 41 motor hadde 1,93 mm ved lett drift.. )

 

Dersom du har feil innstilling i forholdet til hvordan motoren er satt opp ( turtall ) vil dette påvirke ytelsen. På min tidligere AQAD41 var "timingen" satt opp for middeltung drift. Etter justering til LD røk motoren mindre - ved belastning og turtallet økte med ca 150 o/min.

 

Jeg vil tro at dreiemomentet ved lavere turtall er større ved timing tilsvarende middeltung drift, kontra for lett drift.

Link to post
Share on other sites

Dersom du har en planende båt skal du bruke verdien for lett drift - er du sikker på innstillingsverdien? ( mener å huske at min gamle 41 motor hadde 1,93 mm ved lett drift.. )

Innstillingsverdien jeg oppga er for 31 motor. Det du oppgir er korrekt for 41 motor

 

Dersom du har feil innstilling i forholdet til hvordan motoren er satt opp ( turtall ) vil dette påvirke ytelsen. På min tidligere AQAD41 var "timingen" satt opp for middeltung drift. Etter justering til LD røk motoren mindre - ved belastning og turtallet økte med ca 150 o/min.

 

Jeg vil tro at dreiemomentet ved lavere turtall er større ved timing tilsvarende middeltung drift, kontra for lett drift.

Jeg kunne tenkt meg større dreiemoment når båten skal i plan, og teorien min er den samme som din at innstilling for middeltung drift gir større moment. Litt mer røk kan jeg leve med den korte tiden når båten skal i plan. Litt lavere maksturtall er heller ikke noe problem.

 

Jeg har forespurt flere plasser om dette, også hos volvoforhandler. Kunnskap om dette har ikke forhandlerne og jeg opplever at svarene er sprikende.

 

Noen flere som vet noe?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...