Mads Startet 16.Mai.2006 Del på Facebook Startet 16.Mai.2006 lurer på hva som kan være gale siden det ikke kommer kjøling. motoren er en 10hk Mariner med kort stamme, er 1999. skal selge den, noen som vil kjøpe??https://baatplassen.no/bildearkiv/10/10172/motor.jpg Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Droll Svart 16.Mai.2006 Del på Facebook Svart 16.Mai.2006 (redigert) Flere muligheter ,kan begynne i den billige enden . Tett vanninntak , groe , gras ,sand . Ble motoren senke lavt nok ned i vannet når du testet motoren ?? , vann til over kavitasjons plata ?. Utslitt impeller , kan også ha gått i oppløsning , løse deler kan blokkere kjøle kanaler , er motoren tørrkjørt ???:nono: tar ca 3 sek å ta livet av impelleren uten vann . Hvor varm blir egentlig motoren , du bør kunne hold oppå toppen inntil 3 sekunder før du brenner deg , hvis du kan klare det kan du være heldig med at bare indikator stråla bak på motoren ikke virker , kan lett stakes opp med en ståltråd eller lignende . Arne Kjetil Redigert 16.Mai.2006 av Droll (see edit history) Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post Share on other sites More sharing options...
Arvid_A Svart 16.Mai.2006 Del på Facebook Svart 16.Mai.2006 - og i tillegg til de mulighetene Droll nevner, har du følgende: Jeg har en 6Hk Mariner 87-88-modell. På den kommer ikke kontrollstrålen før motoren er blitt så varm at termostaten har åpnet. Klødde meg fælt før jeg fant ut av dette første gangen. Vet ikke om det er samme prinsippet på din motor, men du burde i alle fall prøve, som Droll sier, å kjøre den til den blir varm og se hva som skjer. Lykke til - også med salget! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
havardos Svart 16.Mai.2006 Del på Facebook Svart 16.Mai.2006 Har du sjekka impelleren? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Helge Svart 18.Mai.2006 Del på Facebook Svart 18.Mai.2006 Hei Mads Jeg har samme motor bare 2 år eldre og Mercury. Jeg har også fjernet strypeplaten under forgasseren slik at det er en 15 hester. Denne motoren HAR termostat som ikke slipper ut noe vann før motoren begynner å få opp temperaturen. Ellers sitter det en litt tykk gummipakning/foring rundt munningen av kobberrøret på vanninntaket på undersiden av kavitasjonsplaten (bak et plastgitter). Jeg har hørt om et tilfelle der denne gummipakningen hadde morknet/sprukket og biter av denne ga blokkering/innsnevring og dårlig kjøling. Ev. skadet/utslitt mpeller er allerede nevnt her. Skru eventuelt av termostaten oppe på motoren og blås forsiktig (med trykkluft) gjennom kjølekanelene for å sjekke at det ikke er dårlig passasje. Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post Share on other sites More sharing options...
baatsman Svart 18.Mai.2006 Del på Facebook Svart 18.Mai.2006 Prøv en liten bøyelig "stålvaier" og prik i kontrollståle-hullet. Kan være att det har tettet seg. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post Share on other sites More sharing options...
Mads Svart 19.Mai.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Mai.2006 takker for alle svar. det var bare motoren som ikke var varm nok. funker helt topp nå. mvh mads Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
avsluttet Svart 19.Mai.2006 Del på Facebook Svart 19.Mai.2006 Jeg har samme motor bare 2 år eldre og Mercury. Jeg har også fjernet strypeplaten under forgasseren slik at det er en 15 hester. dette var litt interresant, far min har en 2-3 år gammel 10 hk mariner. Er dette bare en plate som hindrer gasshendelen å gå "hele veien"? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Helge Svart 23.Mai.2006 Del på Facebook Svart 23.Mai.2006 På Mercury og Mariner 10 hestere (i flere år ble denne motoren kalt Mercury "Viking" eller Mariner Viking) er det IKKE nor "hinder" på gasshendelen. Du kan dra på gassen alt du orker. Innsuget til motoren er imidlertid strupet ned med en plate mellom forgasseren og motorblokka som har mindre passasje/hull enn forgasseren og motoren har uten denne platen. Skru av 3 muttere, hekt av diverse stag og virer, trekk av forgasser, ta av strypeplaten og monter tilbake forgasser, stag etc og skru fast. Vips = 15 Hk motor. Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post Share on other sites More sharing options...
avsluttet Svart 23.Mai.2006 Del på Facebook Svart 23.Mai.2006 det skal gjøres, takk for den :) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.