Jump to content

10hk Mariner, ikke kjøling


Mads

Recommended Posts

Flere muligheter ,kan begynne i den billige enden :smiley: .

Tett vanninntak , groe , gras ,sand .

Ble motoren senke lavt nok ned i vannet når du testet motoren ?? , vann til over kavitasjons plata ?.

 

Utslitt impeller , kan også ha gått i oppløsning , løse deler kan blokkere kjøle kanaler , er motoren tørrkjørt ???:nono: tar ca 3 sek å ta livet av impelleren uten vann .

 

Hvor varm blir egentlig motoren , du bør kunne hold oppå toppen inntil 3 sekunder før du brenner deg , hvis du kan klare det kan du være heldig med at bare indikator stråla bak på motoren ikke virker , kan lett stakes opp med en ståltråd eller lignende .

 

 

Arne Kjetil

Redigert av Droll (see edit history)
Link to post
Share on other sites

- og i tillegg til de mulighetene Droll nevner, har du følgende:

 

Jeg har en 6Hk Mariner 87-88-modell. På den kommer ikke kontrollstrålen før motoren er blitt så varm at termostaten har åpnet. Klødde meg fælt før jeg fant ut av dette første gangen. :crazy:

Vet ikke om det er samme prinsippet på din motor, men du burde i alle fall prøve, som Droll sier, å kjøre den til den blir varm og se hva som skjer.

 

Lykke til - også med salget!

Link to post
Share on other sites

Hei Mads

 

Jeg har samme motor bare 2 år eldre og Mercury. Jeg har også fjernet strypeplaten under forgasseren slik at det er en 15 hester.

 

Denne motoren HAR termostat som ikke slipper ut noe vann før motoren begynner å få opp temperaturen.

 

Ellers sitter det en litt tykk gummipakning/foring rundt munningen av kobberrøret på vanninntaket på undersiden av kavitasjonsplaten (bak et plastgitter). Jeg har hørt om et tilfelle der denne gummipakningen hadde morknet/sprukket og biter av denne ga blokkering/innsnevring og dårlig kjøling. Ev. skadet/utslitt mpeller er allerede nevnt her. Skru eventuelt av termostaten oppe på motoren og blås forsiktig (med trykkluft) gjennom kjølekanelene for å sjekke at det ikke er dårlig passasje.

Link to post
Share on other sites

Jeg har samme motor bare 2 år eldre og Mercury. Jeg har også fjernet strypeplaten under forgasseren slik at det er en 15 hester.

dette var litt interresant, far min har en 2-3 år gammel 10 hk mariner. Er dette bare en plate som hindrer gasshendelen å gå "hele veien"?

Link to post
Share on other sites

På Mercury og Mariner 10 hestere (i flere år ble denne motoren kalt Mercury "Viking" eller Mariner Viking) er det IKKE nor "hinder" på gasshendelen. Du kan dra på gassen alt du orker. Innsuget til motoren er imidlertid strupet ned med en plate mellom forgasseren og motorblokka som har mindre passasje/hull enn forgasseren og motoren har uten denne platen. Skru av 3 muttere, hekt av diverse stag og virer, trekk av forgasser, ta av strypeplaten og monter tilbake forgasser, stag etc og skru fast. Vips = 15 Hk motor.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...