Jump to content

Kan dette være riktig ? Spenning mellom hylserør og aksling


Haba

Recommended Posts

:confused::eek:

Da båten kom på land i høst la jeg merke til en svak rødfarging av propellen. Fikk da mistanke om noe galvanisk var på gang. Det viste seg at det ikke var noen jording av hylserøret til motorblokka. Snakket med båtfabr. som sa at de ikke brukte å jorde hylsa eller hadde hørt noe om propellfarging, men var interessert å få vite mer. Nå er båten på sjøen og da målte jeg mellom hylserør og aksling mellom 600-700 mV !! Dette syntes jeg var skremmende mye og må jo bety galvanisk påvirkning av propellen selv om akselanode har vært montert. Målte også mellom rorstamme og hylse, samme høye spenning. Monterte umiddelbart en jording mellom hylsa og minustilkoplingen på motorblokka.

Spenningspotensialet ble nå som ventet 0 mellom aksel og hylserør samt rorstamme.

Synes likevel dette var ganske rart og ønsker kommentater til saken. Må vel også informere båtbygger om å jorde hylserøret ?

 

Hilsen :flag:

Haba

Link to post
Share on other sites

700mV høres mye ut. Har nok en følelse av at du har et annet problem enn manglende jordig av hylse. Koble fra ene polskoen på batteriet og sett et mA-meter mellom når alle strømforbrukere er slått av. Du skal da normalt måle 0mA. Måler du noe mer er det på tide med eliminasjonsmetoden, ut med en og en sikring til du ser at strømforbruket minker/går til 0. Når så kursen(e) med feil er lokalisert er det på tide å lete nærmere i aktuelle kurser...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Kan det være riktig å jorde hylsa?

 

Dersom det måles spenning mellom delene vil det vel gå en strøm som forårsaker mer tæring når de forbindes med felles jord? Det er vel et almengyldig prinsipp at deler av ulikt materiale i fuktig miljø ikke skal forbindes til hverandere med leder?

 

Det skulle normalt være et lite spenningspotensiale mellom disse delene. Men 700MV...?! Er spent på hva du måler med frakoblet batteri (og uten felles jording).

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

I utgangspunktet var hylserøret ditt elektrisk isolert fra akslingen med propell, cutlesslager og pakkboks er av ikkeledende materialer. Når du da målte mellom aksel og hylse er det normalt å måle spenning. Med spenning på 700mV indikerer det at du har sink tilkoblet aksling/propell. I.h.t. spenningsrekken er forskjellen på sink og sjøvannsbestandig messing 0,7V. I utgangspunktet kan ikke hylsa ha vært årsak til korrosjon på propellen. Med å koble sammen dett har du derimot forbundet hylse til sink og også fått denne beskyttet.

 

Hvis du har tæring på propellen bør du også sjekke at sinken ikke er brukt opp, samt at det er god kontakt mellom sink, aksel og propell.

Redigert av Jens_P (see edit history)

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...