Jump to content

Dopapir for båt

Gerhard

Recommended Posts

Spesellt dopapir for båt:

Bilde

Er det nødvendig ?

Dette koster 50 kr for 4 (=12.5). Hjemme kjøper jeg noe som koster 14 kr for 8 (=1.75)

Jeg har hørt litt forskjellig i båtbutikkene:

- En sa at dette måtte jeg bruke dette for å unngå tetting

- En annen sa at men kunne bruke vanlig, men ikke resirkulert. (For mye lim i dette)

Jeg gjorde en enkel riveprøve hjemme, med vått papir. Merket ikke forskjell på vanlig billigpapir og båt utgaven.

Jeg hørte et argument som det ikke er vanskelig å være enig i: Dersom doen går tett i ferien, så er 50.- ikke så mye lenger....

Gerhard

Har ikke opplevd problemer ned å bruke forskjellige typer toalettpapir i båten.

Vi har toalett med manuell pumpe og våres erfaring er at så lenge en ikke fyller toalettskålen med papir før en pumper ned går det helt fint med resirkulert papir også.

Bruker en ITT Jabsco kvern til å tømme septiktanken og denne klarer fint å kverne begge typer papir.

I våres forrige båt hadde vi en annen kvern av ukjent merke, kostet ca halvparten av ITT Jabsco sin, denne gikk tett flere ganger i løpet av en sesong.

Har i sommer prøvd toalettvesken til Thetford, tømmer i ca 2dl og pumper det ned når vi legger båten fra oss, etter at vi begynte med dette er det ikke lukt fra luftingen når vi skal bruke båten etter en uke.

Leste i ett annet innleg om en toalettveske fra Hydro som også skulle fungere fint, skal prøve denne neste gang.

MVH Chrian

Hei!

Vi bruker nå bare spesialpapir da dette løser seg lettere opp i tanken. er ellers forsiktig med bruk av toalettpapiret. Har ikke hatt problemer etter at vi gikk over til det.

Hadde tidligere et par "drittjobber"  :lol: som vi gjerne betaler 10-12 kr. rullen for å slippe.  :wink:

Bruker toaletter (med vanlig papir) på land der det er tilgjengelig, når vi ligger i uthavner.

Tidligere båter: Skilsø 27 m/ Bukh 48 - Tristan 301 m/ VP MD 30 - Sandvik 25 m/ BMC 1500

Vårt prosjekt:

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=8046

Hjemmeside:

www.GudrunogTrond.com

Denne utgiften er så liten at jeg ikke vil ta sjansen på å bruke annet enn den dyre typen for båt. Mulig det ikke har noe for seg men ...

Hadde tidligere forbud mot å hive papir i toalettet. Brukte heller små plastposer som man har med seg når man luften hunden. I fjor opphevet jeg delvis dette forbudet, og i år er det helt opphevet.

Har ikke hatt noen problemer hverken med septik eller toalett

Jeg har alltid brukt den billige typen fra Obs! til en hundrelapp for en kubikkmeter (jaja... litt mer koster den da... :yesnod::cool::lol:) og har aldri hatt problemer. Det eneste er når skåla er full av papir så kan det være litt tungt å pumpe.... Har et vanlig RM toalett med manuell pumpe.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Holder med de som sier at det er lurt å benytte enten spesialpapir eller det litt dyrere, tynne papiret. Har elektrisk toalett i båten, og elektrisk tømming av tank, og pumpa til tømming av tanken har stoppet/tettet seg 3 ganger i sommer grunnet papir som ender opp som klebrig seig masse i pumpa. En skikkelig møkkajobb som jeg helst ikke vil ha flere ganger, da alt må fjernes, og pumpa dreies manuelt for så å monteres sammen igjen. Denne pumpa har ikke all verden av dimensjoner, så etter først å innføre papirforbud, noe som er litt tuklete for de 3 damene ombord, kjørte vi med dyrt papir, og da fungerte alt som det skulle.

Hilsen Ludde

Hei, igjen

Jeg har erfaring med at såkalt miljøvennlig resirkulert papir fungerer dårlig.  Etter hva jeg skjønner inneholder dette papiret et bindemiddel som gjør at det vanskelig å få til å løse seg opp.  Etter en skikkelig drittjobb er jeg nå ganske streng på at det kun skal brukes den hvite, lettløselige typen i vår dass.  Har aldri hatt problemer med dette, og tørker bedre gjør det også :yesnod:

mvh

M/Y Ellen Marie (som nett er hjemme fra en super august-helg på sjøen :cool:)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...