Jump to content

Maritim kulturminne? Størjeblåse!


Walter_S

Recommended Posts

Det er hva jeg fant i fjæra idag.

Bilde

 

Vinden kom fra en uvanlig retning (SSØ) idag, og skyllte iland denne "DINGSEN". Greia er ca 50-60cm i diameter. Ser ut som en (en gang) rund blåse, laget av sterk lerret-stoff som er tjæret og / eller malt. Selve lokket er av tre, med et feste (hull i forhøyningen) til tauverk og en einer-pinne som stengsel for å kunne blåse luft inni.

 

Ifølge Kay Arntsen, Tangens pensjonerte fisker og som er vokst opp ombord i hans fars va-båt, er dette en eldgammel fiskeredskap. Den gang - for leeeenge siden - så var det ikke uvanlig med store stim av makrell-størje (nokså stor fisk, tror jeg...) her i området. Denne ble jaget og spyddet med harpun!!! (!) I enden av harpunlina festet man en slik blåse for å kunne følge det harpunerte byttet. Det var lenge før plastikkens tid..........

 

Lerret-stoffet er nå helt stivt etter å ha ligget en tid i sjøen - og antageligvis mange år som pynt på en eller annen hytte her i nærheten eller i en redskapsbod - før noen slengte den på sjøen.

 

Er det noen som har - velfundert!! - mening om hvordan jeg best kan ta vare på den? D.v.s. få den mykt igjen - uten å ødelegge selve lerret-stoffet, det er tross alt gammelt kystkultur vi snakker om. Kay ble helt rørt og "rar"i stemmen da jeg viste han den.

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Den gang - for leeeenge siden - så var det ikke uvanlig med store stim av makrell-størje (nokså stor fisk, tror jeg...) her i området.

Stemmer det Walter_S. Ikke lenger tilbake enn til 50 åra ble det drevet et utstrakt fiske av makrellstørje i Oslofjorden. Jeg husker jeg så en skisse en gang på et finurlig system hvor de fanget størjene inne i et mindre avlukke, for deretter å harpunere. Størjene kunne, etter det jeg husker, fort veie både 2 og 300 kg. :eek:

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

"Harpunkanonen" var ofte en ombygget Kragh. I hvert fall her på syd-ostkysten.

Det er ellers enkelte som mener å ha sett noen single eksemplarer på varme somre ennå. Jeg har ikke hatt den gleden selv, men enkelte ivrige makrelldørjere har rapportert om halvspist makrell på dørja, uten dermed å kunne verifisere at det faktisk er størja som har vært på færde.

 

Artig med den blåsa Walter_S. Kanskje nedsynket i ferksvann et par dager kan gjøre den mykere? Du merker vel på den om den er pill råtten eller ikke?

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Hei igjen Walter,

 

Det er en blåse laget av seilduk. Disse ble mye brukt før plastblåsene kom på markedet, ikke bare til størje, men minst like meget som vanlige garnblåser i store mengder. Hjemme i Kopervik hadde vi sogar en egen liten fabrikk som laget slike blåser. Det passet veldig fint siden man hadde mange kjøpere, men også siden vi hadde et eget veveri som laget seilduk.

 

De ble som nevnt laget av impregnert seilduk og etterpå malt med oljemaling. Ofte ble blåsene malt med fiskernes egne "merker", andre ble bare malt med båtens fiskerinummer. I tillegg til blåsene hadde man ofte "kagger" - en slags tretønner, og "flaggmenn" - noen stående kagger, med flaggstang og flagg for å bli bedre synlig på avstand.

 

Uansett; disse gjenstandene begynner å bli sjeldne og har du plass kan du jo forsøke å få tilbake fasongen og henge den opp som dekorasjon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...