Jump to content

Trend og mote i båt?


Sonata 7

Recommended Posts

Jeg trnger litt hjelp fra dere, jeg har engelsk tentamen muntlig i morra og står veldig fast om hva jeg skal skrive om, temaet er trend og mote og derfor tenkte jeg først på hvordan båter har forandret seg de siste 30 årene eller helt siden den første glassfiberbåten... er det noen som kan komme med noen tanker, har helt hjerneteppe :confused:

Link to post
Share on other sites

Ta utgangspunkt i dokumentarkivet her på båtplassen. Mange flotte brosjyrer fra båtene før i tiden.... (Fra min barndom)

 

Jeg liker særlig denne som viser alle Fjords moddeler i 1971.

 

Burde gi noen gode ideer til å skrive om utvikligen!

 

Lykke til :flag:

Link to post
Share on other sites

Designet på båtene har jo forandret seg kraftig på detaljnivå. Se på f.eks 70 talls Princess og Fjord, og sammenlign med dagens modeller. Linjalen var mer aktivt i bruk på den tiden, i motsetning til dagens avslepne design. Fargevalg: Ikke mange båter leveres med mørkebrun innredning i dag, eller med skotskrutet ullstoff på putene.

 

Seilbåtene har blitt bredere og fått høyere fribord, for å bli romsligere. Trendene innen fargevalg tror jeg er de samme her.

 

Trenden på valg av båttype har de siste årene vært at snekkene taper terreng, til fordel for båter med mer fart. Dette har jo også med de gode tidene å gjøre, på tidlig 90-tall, da det var en nedgangsperiode, fikk snekken en liten renessanse.

 

Spennende tema du tar for deg her!

 

 

(Edit: diverse trykkleifer)

Redigert av Cand. noe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du kan relatere det til endring av moten i hus og interiør, tenker da f.eks bruk av farger, treverk, møbelstoffer, se på Hansebåtene kontra en 60/70-talls svensk båt. Moderne båter har stort volum, men lite stuveplass, eldre båter lite volum, men stuverom "over alt".

Tidligere var skroget på glassfiberbåtene kun hvite, nå fåes de i alle regnbuens farger.

Det legges meget stor vekt på bokomfort - skal være som hjemme med all verdens utstyr og komfort. osv osv

 

Lykke til med en spennende oppgave! :flag:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

det var seiling jeg tenkte på først ja, er det noen som vet om den første glassfiberseilbåten??

Nei, det vet jeg ikke men seilbåter i glassfiber kom vel for alvor på midten av 60 tallet. Det var ofte populære båter i tre som man også begynte å lage i plast. Svenske Misil f.eks ble introdusert i 1964 laget i tre, men det var kun de 5 første skrogene som var i tre. Deretter ble det produsert 115 eksemplarer med glassfiberskrog.

 

Tror det kan være mye stoff å hente på svenske nettsider

Link to post
Share on other sites

det var seiling jeg tenkte på først ja, er det noen som vet om den første glassfiberseilbåten??

Nå snakker du om etterforskning, og antagelig må du definere hva som er en ordentlig glassfiberseilbåt. Uansett så kan jeg jo bidra med å peke på italienske Sipla som bygget en glassfiberseilbåt i 1961 som ble godkjent av den italienske skipskontrollen. Den var da brunmalt med lasur så den skulle se ut som en trebåt.
Link to post
Share on other sites

Jeg finner ingen info om Sipla på nettet. Jeg tenkte på og skrive hvordan forandringen fra en av de første glassfiberbåtene til V70 båter med masse carbon og lette saker, men jeg tror dette blir ett veldig vidt spekter og muligens litt vanskelig og få en bra fremmføring av, derfor tenkte jeg at kanskje jeg skal skrive fra 75-80 tallet om hvordan minitonner klassen ble en trend, men da trenger jeg liksom litt hjelp der og for det eneste jeg foreløpig vet av faste perioder er minitonnerklassen var jo en trend på starten av 80-talet og nå har vi jo liksom to trender innen seilbåt, i regatta skal vi ha masse lette deler, som carbon og kevlar++ og det skal gå styggfort. Vi har nesten det samme på cruiser sien, båtene skal være minimalistiske, lyse og også seile bra fort og ikke være så veldig tunge

Link to post
Share on other sites

Ser at du er født i februar 1991 og dermed er 15 år så vi snakker ungdomsskole. Det viktigste er det språklige innholdet så vær litt forsiktig med å bli for teknisk! Jeg har jobbet i ungdomsskolen og hatt elever oppe til offentlig muntlig eksamen så litt erfaring med dette!

 

Lykke til! :flag:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Jeg finner ingen info om Sipla på nettet.

Det var rart, men at det er vanskelig å finne har sikkert en sammenheng med at båtbyggeriet skiftet navn fra Sipla til Comar i 1971.

 

Det viktigste er det språklige innholdet så vær litt forsiktig med å bli for teknisk!

Litt marititmt språk får sikkert sensor til å falle av lasset uansett. :lol: Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...