Jump to content

Båten som bosted


Rogy

Recommended Posts

Hei alle sammen!

 

Jeg har ganske lenge tenkt tanken å bo i en båt, men det har aldri blitt til. Jeg studerer nå for tiden bachlor grad i oslo(3år) og har da tenkt tanken om at kanskje det hadde vært en mulighet for å kjøpt meg båt, og derretter hatt denne ved aker brygge. Jeg ser for meg at jeg da må leie et rom med en skrivepult en plass, slik at jeg kan ha min post adresse og evt arbeid der. Har lest mye på nettet om dette her, og har funnet mye bra stoff. Men for at dette skal kunne bli min realitet, så er jeg først og fremst på jakt etter, en båt som kan passe en kar på 22 år. Siden jeg er en student så er jeg ikke akkurat ute etter en båt i millionklassen, men men pris rundt 200.000 til 600.000. Noen som vet om en bra jeg bør titte på, fekst fra tjenestene , finn.no, autodb.no, baatnett.no osv ? Jeg har sett på et par baylinere og synes disse ikke var dumme

På forhånd takk, sailors :sailing: !

Link to post
Share on other sites

Jeg har ganske lenge tenkt tanken å bo i en båt, men det har aldri blitt til. Jeg studerer nå for tiden bachlor grad i oslo(3år) og har da tenkt tanken om at kanskje det hadde vært en mulighet for å kjøpt meg båt, og derretter hatt denne ved aker brygge. Jeg ser for meg at jeg da må leie et rom med en skrivepult en plass, slik at jeg kan ha min post adresse og evt arbeid der.

Det kan være lurt å sjekke priser for leie av båtplass, leie av rom og forsikring av båt for å sette opp et lite budsjett først. Satser du på sentral og komfortabel båtplass på Aker brygge er det nok en myte at det er mye billigere enn å leie en hybel, og du planlegger å leie et arbeidsrom i tillegg.
Link to post
Share on other sites

Postadresse kan man ha på Herbern om man bor der, selv får jeg all min post dit, og jeg bor der også..

Når det gjelder plass.. Det koster en del penger, 210,- pr. fot om vinteren, 750,- om sommeren.

Strøm koster 1,10kr pr. kWh om vinteren, gratis sommerstid.

Botillegget økes etter hva jeg har hørt til 5500,- fra neste vinter.

Botillegget dekker bruk av dusj, toaletter, vaskeri koster 20,- ekstra.

 

Og, du må jo faktisk få plass også, det er relativt fullt der om sommeren, alt er fullt denne sommeren tror jeg ihvertfall, men fra oktober er det sikkert noe ledig.

 

Jeg klarer meg veldig fint med mine 32 fot til alt jeg måtte ønske, å leie et rom anser jeg som unyttig, til annet enn lagring av ting..

 

Sørg for å finne en båt med en viss isolering, det er viktig! Sandwich-laminat gjør nytten relativt bra, men det finnes også en del skikkelig vinterisolerte båter, det er å foretrekke.

 

Ellers, sett opp ei liste over hva du ønsker, og ut fra den finner du lett ut hva du trenger.

Link to post
Share on other sites

takk for flotte svar. Skal se litt nærmere på dette, men er usikker på hvor stor båt jeg må ha.

 

Som bobåt anbefaler jeg deg på det sterkeste som det er blitt nevnt mange ganger i tråden "vurderer seriøst å flytte til sjøs" at det beste i lengden er sikkert å statse på en Hollandsk stålbåt. Disse kan du få for "normale" priser og du har da i tillegg vinduer, noe som man mangler på seilbåter.

 

Disse er nok en del billigere pga liten motorisering, og stor motor har du heller ikke behov for når du skal bo i en båt. Snakket for litt siden med en kar som hadde bodd i en seilbåt, men hadde sett seg lei på kondens og lite sikt ut på livet utenfor, han kjøpte en flott stålbåt som var avertert på finn.no for en tid tilbake. Han har ikke angret et sekund på denne avgjørelsen, men det er veldig mange falgruver som du må passe deg for.

 

Når spørs det jo hvor mye du regner med å skulle bruke i måneden, men for å få ned prisene så lønner det seg stort å leie litt utenfor byene. Finner du i tillegg en b åt som har dusj og eventuelt plass til vaskemaskin ombord, ja da slipper du å tenke på å ha dette i nærheten og kan variere mye mer på hvor du vil ligge og er da kun avhengig av vann og strøm.

 

En kompis ligger til en privat kai og betaler 1000.- i måneden med vann, og har strøm, bredbånd abonnement utenom. Dette er i en stille havn uten is på vinteren og er heller ikke utsatt for vind.

 

Jeg ønsker deg lykke til og tror nok at det er en egen "rase" som trives med det å bo i båt over lange tider. Jeg vet at jeg hadde syntes dette hadde vært kjempe digg, og med tiden kommer det, men må først sørge for at jeg slipper å måtte selge leilighet for å flytte i båt.

Link to post
Share on other sites

Når spørs det jo hvor mye du regner med å skulle bruke i måneden, men for å få ned prisene så lønner det seg stort å leie litt utenfor byene.

God idé, men med Oslo som utgangspunkt kan det bli langt til de rimelige båtplassene - enten i avstand eller i tid. :wink:
Link to post
Share on other sites

Som bobåt anbefaler jeg deg på det sterkeste som det er blitt nevnt mange ganger i tråden "vurderer seriøst å flytte til sjøs" at det beste i lengden er sikkert å statse på en Hollandsk stålbåt. Disse kan du få for "normale" priser og du har da i tillegg vinduer, noe som man mangler på seilbåter.

Mange seilbåter mangler desverre vinduer ja, men det finnes unntak.

 

Forøvrig vil jeg på det sterkeste anbefale å holde seg til en så liten båt man føler man kan ha det komfortabelt ombord i, større båt enn nødvendig er bare tull, og mye ekstra vedlikehold.

 

Selv valgte jeg seilbåt (med vinduer ja), og har ikke angret et sekund hittil.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...