Jump to content

Lydisolering


enter4u

Recommended Posts

I går tok jeg en prøvetur med min nye Fram :smiley: . Det jeg kommer til å savne mest med min gamle Fram med en FM i, er det lave støynivået. En BMC Commander bråker fælt. I motorkassen var det 2cm lydmatter. Ingen andre plasser. Litt tynt spør dere meg. Vurderer å bytte dem ut med 3cm.

Men! Hvor andre plasser er det lurt å støydempe? Har ikke så greie på dette med lyd, men skjønner at den må skjermes.

Link to post
Share on other sites

Anbefaler deg å bruke de nye mattene de har fått hos bl.a. Biltema, 25mm med blygummiinnlegg. Demper betydelig bedre enn Porolon matter. I tillegg så ville jeg ha lagt matter under dørkeplatene, i det minste rundt motoren.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

...og sørg for å få det tett rundt motoren. Selv ørsmå hull og sprekker slipper ut utrolig mye lyd...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Biltema, 25mm med blygummiinnlegg. Demper betydelig bedre enn Porolon matter.

Er du sikker på at disse mattene isolerer "betydelig bedre"? Baserer dette seg på ren synsing, eller kjenner du til dokumentasjon på området? Det opplyses at mattene du henviser til har en lydisolasjonseffekt på 40 db. Har imidlertid ikke funnet lydisolasjonseffekten på Porolon noe sted. Blir da vanskelig å sammenlinge dette. Mulignes har du funnet noen data :confused:

 

I en tidligere tråd her på formuet, ble det henvist til en test hvor det fremgikk at Porolon matter isloerte bedre enn disse nye mattene. At det nå hevdes at mattene med blygummiinnlegg isolerer "betydelig bedre", finner jeg derfor interessant. Det ville jo være fristende, dersom en kunne greie seg med et tyynner lag (for å spare plass).

Link to post
Share on other sites

Nei, jeg har ikke noen testrapporter for hånden som beviser det ene eller det andre. Men jeg skiftet isolasjon under motorluken i helgen, fra 40 mm gammel Porolon til disse nye på 25mm. Og forskjellen var godt hørbar hos meg. En annen grunn til å skifte var at de nye platene virker lettere å holde rene, de gamle hos meg var rimelig grisete og flekket til alt de kom borti. Men noe mer bevis enn egen erfaring har jeg som sagt ikke....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Nei, jeg har ikke noen testrapporter for hånden som beviser det ene eller det andre. Men jeg skiftet isolasjon under motorluken i helgen, fra 40 mm gammel Porolon til disse nye på 25mm. Og forskjellen var godt hørbar hos meg. En annen grunn til å skifte var at de nye platene virker lettere å holde rene, de gamle hos meg var rimelig grisete og flekket til alt de kom borti. Men noe mer bevis enn egen erfaring har jeg som sagt ikke....

 

Jeg har nettopp kjøpt meg en "bunke" med plater fra Biltema og skal i gang med isoleringen. Er det den hvite plasten som skal vende ut, eller er det skumgummien? Betjeningen hos Biltema i Sandefjord visste ikke.

 

Ellers så er vekt en betydelig faktor når det gjelder støydemping. Platene til Biltema virker tyngre enn tilsvarende 50 mm Porolon. Jeg har begge deler.

Link to post
Share on other sites

Den hvite plasten skal være overflaten ja. Jeg kjøpte i tillegg en rull 50mm hvit tekstiltape hos Biltema, til å tape over skjøter m.m. Ble riktig pent synes jeg selv i alle fall. Brukte forøvrig også kontaktlim fra samme sted, og det sitter som støpt det...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Hulda; Ifølge betjeningen på Maritim, ( som har de samme platene ) skal plasten vende inn. Ganske åpenbart egentlig, vitsen er vel at det skal være rent, pent og fint inni motorrummet..

 

Suzuki

Det synes jeg også ville være det naturlige. Men slik var det ikke med "spesialisten" i Sandefjord. Så da kjører jeg med plasten inn mot motoren og limet på skumgummien.

 

Porolonen jeg har, limte jeg med "boks-kontaklimet" til Biltema. På den gamle Porolonen sitter det så innmari at Porolonplatene splitter der vi skjærer dem av. Det var tre år siden vi satte dem opp.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...