Jump to content

reparasjon av gammel plexi


kvast

Recommended Posts

Hei jeg har en vindskjerm som jeg først hadde tenkt å kjøpe ny, men her oppe i tromsø skulle de ha 5000,- for å lag meg en ny. Da satt jeg for noen dager siden å tenkte på hva jeg skulle gjøre, da jeg ikke har råd til å kjøpe en ny.

 

Kan man fylle i de hullene som er, lime i sprekkene, deretter legge svart solfilm på det hele. Tenkte å ha svart film både forran og bak, vil det fungere?

 

slik ser skjermen ut

 

Bilde

Link to post
Share on other sites

Tviler på om du blir særlig fornøyd med en sånn løsning i det lange løp. Tror ikke 5000 er så ille for en ny skjerm. Men så var det å finne de 5lange da :headbang: Hvis du går inn på www.kreativplast.no så finner du mailadressa deres. Oppgi vitale mål og spør hva de skal ha og si rett ut at du ikke er lagd av penger. Tviler på at de er noe billigere,men er de det så trør kanskje transporthjelpen til her også ?

Link to post
Share on other sites

Hørtes fryktelig dyrt ut. Som glassmester leverer jeg massevis av sånne i året og jeg tipper den er på ca 1 kv.m (200 x 50 cm) Jeg bruker polykarbonat (lexan) 2mm til sånne skjermer. Den kan bearbeides uten å sprekke den. Den kan bores,skjæres,bøyes som du vil. Kjøp en 2 mm laxanplate på maks breddexhøyde og skjær den med stikksag etter mål og bor hullene som den gamle. tilslutt kan den f.eks poppes fast i alulista. Husk å ta av beskyttelsesplasten helt til slutt. Hos meg hadde den skjermen kostet maks 1500,- ferdig montert i list!!!!!

Samme hvor jeg er , bare jeg er i båten

Link to post
Share on other sites

Hva med å legge på svart film sånn som den er , og så få lagd en ny en når pengepungen tillater det...?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Men fester filmen på plexiglass da? Trodde den kun festet til glass jeg??

 

Jeg vet ikke om det finnes fremdeles, men tidligere var det vanlig med noe tilsvarende på sprayboks. Kanskje det vil fungere bedre?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Hørtes fryktelig dyrt ut. Som glassmester leverer jeg massevis av sånne i året og jeg tipper den er på ca 1 kv.m (200 x 50 cm) Jeg bruker polykarbonat (lexan) 2mm til sånne skjermer. Den kan bearbeides uten å sprekke den. Den kan bores,skjæres,bøyes som du vil. Kjøp en 2 mm laxanplate på maks breddexhøyde og skjær den med stikksag etter mål og bor hullene som den gamle. tilslutt kan den f.eks poppes fast i alulista. Husk å ta av beskyttelsesplasten helt til slutt. Hos meg hadde den skjermen kostet maks 1500,- ferdig montert i list!!!!!

Hei SIRA, jeg ser du er glassmester :

Er sotet lexan det rette for meg å bruke til nye luker i nedgangene i seilbåten ? Og hvilke tykkelser er tilgjengelig ? ( trelukene som skal skiftes ut går i et spor som sikkert er 15mm).

Link to post
Share on other sites

ingen som vet om solfilm lar seg feste på ripete plexi?

En mulighet er jo å lakkere skjermen , har sett noen som har lakkert vindskjermer til snøscooter/mc , og det så ikke så ille ut. Tror de lakkerte på innsida. Regner med du planlegger å få lagd ny skjerm senere når lommeboka tillater det?

Andre som har prøvd å male/lakkere?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Hei kvast!

Min første skikkelige båt var en Selco 16. Frontruta var både sprukket og ripete med masse småsprekker, nesten umulig å se gjennom. Antar at din rute er noe i samme stand? Tror ikke du blir hjelpen med solfilm på den gamle ruta-- bortkasta arbeid og kostnad spør du meg. Jeg kjøpte ei halvplate plexiglass på ca 200 x 50 cm, tegnet av etter den gamle ruta og skar ut på ei lita båndsag. Tilpassa bøyen i begge ender ved å dyppe den i kokende vann og bøye forsiktig. Det funket helt greit og kostet meg dengang 250 kr. Prisene har riktignok steget siden 70-tallet, men 5 K for ei rute er flåing.Dette fikser du! Lykke til!

mvh

JanS

Old fishermen never die - they only smell that way!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...