Jump to content

Reparasjon av gammel GH15


Panasync

Recommended Posts

Takk for raskt svar!

Men hvordan blir det å støpe igjen hullet? Det er vell støpt inn en treplate der?

Jeg kommer jo heller ikke til på baksiden, siden det er dobbelt skrog..

 

Men hvis jeg sliper godt ned(til jeg kommer borti treplaten), for så å legge/bygge opp igjen meg glassfiberduk?

 

Er det noe spesiel type coat ol jeg trenger?

Link to post

Jeg kommer jo heller ikke til på baksiden, siden det er dobbelt skrog..

Installer inspeksjonsluke fra innerskrog under motorbrønnen slik at du kommer til for å skru ut drenerings hullet. Sørg for at alt er godt og tørt, og ingen råte. Støp igjen eller enda bedre reparer skaden og sett inn dreneringen igjen... (blir et "hekkan" å drenere mellom skroget hvis du ikke har dreneringstilgang mellom skrogene) ... Jeg snakker av erfaring med en GH 10 ....

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Svart (redigert)

Er nok ikke så dumt å lage en inspeksjonsluke der nei, men den børvell også være tett?

Eller så vil vell ikke flytetankene virke, hvis det er flytetanker på den da??

Bunnpluggen har jeg nå skrudd ut, den var kun festet med de 2 skruene du ser på bilde..

 

Og hva med bunnplugg, bør jeg heller kjøpe en med tilbakeslagsventil?

Redigert av Panasync (see edit history)
Link to post

Inspeksjonsluker er vanligvis vanntette med O-ring osv...

 

Tror ikke GH hadde flytetanker ... var vel mer dobbelt skrog og luftrom så vidt jeg husker.

 

Vanlig bunnplugg er helt OK vanligvis og noen tilbakeslagsventil skulle vel ikke være nødvendig her... hvordan ville du da åpne/stenge ventilen ?... med mindre du bruker inspeksjonsluken...

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post

Tror faktisk at jeg ville ha satt inn en inspeksjonsluke fra oversiden, og deretter tettet hullet fra undersiden permanent. Det har veldig lett for å bli lekkasje igjen fra en slik lenseplugg, og normalt lekker det ikke inn mer enn man klarer å få ut gjennom inspeksjonsluken. Og da kan man også sjekke/lense mens båten ligger på sjøen, ikke dumt det heller...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Godt mulig det ikke er flytetanker, har nettopp kjøpt båten :rolleyes:

Kunne godt brukt inspeksjonsluken til å åpne ventilen ja.?

Kan vell kanskje også montere en elektrisk pumpe helt i bunn, og ikke bare under sete slik som jeg nå har det?

 

Er det noen bra nettbutikker som selger slike inspeksjonsluker ol?

Link to post

Er det noen bra nettbutikker som selger slike inspeksjonsluker ol?

Sikkert en del i Norge som andre kan anbefale.... hauger her borte hvor jeg bor ...(Storbritania)..

 

En Rule pumpe mellom skrogene kan jo være kjekk å ha.... men du må jo da lage hull i skroget, skroggjennmføring, svanehals på slange, hull i innerskroget for kabler mm som igjen kan lekke...

 

Har du EL start på motoren ?? ... ellers så vil jo ikke pumpen virke med mindre motoren kjøres...

 

Lykke til :flag:

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post

Muslingen vår må få tømt dobbeltskroget med ujevne mellomrom. Der er det montert inspeksjonsluke i veggen mot motorbrønn, holder pumpe fra Rule der inne (står vanligvis på dørken ute) og holder nivåbrytern oppe manuelt til det er tomt. Er ikke store hullet du trenger, en som dette holder:

Bilde

60,- på www.maritim.no

Link to post

Det ser ut som det er en reparert skade der bak.

 

Vil anbefalle å pusse godt rundt til du ser at det bare er gelcoat og ikke reparert glassfiber.

 

Så pusser du ned til det er hel ved.

 

 

 

Derfra kan du se hvordan du skal fikse denne reparasjonen.

 

Antagelig med noe glassfiber og polyester + gelcoat. så antipest, primer og bunnstoff.

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post

Bruk topcoat, gelcoat er avhengig av å ha noe å herde imot (eller herder den ikke skikkelig og blir litt geleaktig) Bare slip lett & vask med aceton så du får bra heft.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Da er det iorden :yesnod: Men mens jeg ventet på sparkelet skulle tørke begynte jeg å pusse ned båten(Var malt med rulle fra før), så nå må den også lakkeres :wink:

Det jeg da lurer på er:

Antipesten skal vell rett på glassfiberen men jeg har ikke planer om å pusse ned så mye at glassfiberen blir synlig. Går det greit å matte den gamle topcoaten, for så å ta på ett par lag antipest og deretter lakkere hele båten med noen lag topcoat?

Grunnen til at jeg kunne tenkt meg noen lag med antipest er pga den forsegler/tetter vell båten godt?

Eller holder det at jeg kun lakkerer med topcoat og hopper over antipesten?

Link to post

Du skal ikke fjerne gelcoaten før du legger på antipest! Bare matte den litt, og vaske rent med aceton eller tynner. Du kan godt bruke antipest som grunning også over vannlinjen, da den gir veldig bra heft. Men noe behov for tetting over vannlinjen har du ikke. Så hvis du ikke skal sparkle opp skader etc over vannlinjen så er ikke antipest strengt tatt nødvendig. Men den gir nå bedre heft til underlaget da... Så da er det vel litt opp til hvor mye penger du vil legge i prosjektet!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Svart (redigert)

Har 1liter med antipest stående og jeg kan like gjerne bruke den opp, så får jeg se hvor langt den holder :rolleyes:

Hvor mye topcoat trenger jeg for kun å lakke båten utvendig over vannlinjen?

Skal lakkeres/sprøytes på, så jeg tynner den en del ut..

Bør vell holde med 1liter, hvis jeg kun matter ned den lakken som er rullet på?

Redigert av Panasync (see edit history)
Link to post

Bruk topcoat, gelcoat er avhengig av å ha noe å herde imot (eller herder den ikke skikkelig og blir litt geleaktig) Bare slip lett & vask med aceton så du får bra heft.

Så vidt jeg har forstått er Topcoat Gelcoat tilsatt voks.

 

Så hvis du har opplevd Gelcoat som bare blir Geleaktig er jeg redd du har brukt for lite herder eller jobbet ved for lav temperatur :wink:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...