Jump to content

Efraring med Dehler?


magnuje

Recommended Posts

....Er på jakt etter en båt som tåler langtur. Noen som har noen erfaringer?

Nei, ingen erfaring (bortsett fra Nordsjøkryss, da....), men å lete etter en "båt for langtur" - da ville jeg begynt å se på undervannsskroget først. Kjøltype og -innfesting, rorarransjement / -opplagring, skrogfassong (dyp V eller flattbunnet jolletype) etc.

:o)

 

Forresten, så har DEHLER i Tyskland produsert båter siden 70-tallet.......

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Kanskje litt uklar der. Nordsjøkryss er langtur for meg =) Jeg er motorbåtmann som har lyst på seilbåt, så har ikke så mye efrafing på dette området. Men jeg lurte mest på om Dehler er kjent for å lage gode båter som kan brukes til langtur en gang i fremtiden, ikke at jeg skal kjøpe en båt som jeg SKAL bruke på langtur.

 

Takk for svar uansett =)

Link to post
Share on other sites

O.K. magnuje - langtur for meg er det samme som jordomseiling. :lol:

 

Vet ikke noe mer om Dehler, enn at den første Dehler-seilbåten i Norge var utstilt på "Sjøen for alle" - tro det var 1978. Det var en knallrød 25-foter med et "hevetak" - noe à la VW sin bobil -som ga ståhøyde under dekk. Var imponert over plassen (og rødfargen :wink: ).

:o)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Kjenner ikke denne båten spesielt, men Dehler har et godt ord på seg og kjent for å vektlegge seilegenskaper. Båter bygget 1992 er ikke mange, enten er de 10 år eldre eller 10 år nyere og da heter de som kjent stort sett Bavaria.

For meg ser dette ut som en båt jeg definitivt ville sett nøyere på, men få med noen som kan seilbåter, ikke minst for å vurdere teknisk tilstand!

 

Lykke til! :flag:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Dehler lager absolutt bra båter i dag. De har hatt en del nyskapende løsninger tidligere, som noen elsket og andre hatet.

 

Jeg var ombord i en Dehler 47(?) på båter i sjøen, og finishen var veldig bra. Det er vel ikke langturseilerens førstevalg, hvis man med langtur mener "blue-water"-cruise. Men å krysse de nærmeste havstrekkene våre, klarer den sannsynligvis bedre enn mange av de nye tur-båtene (les mer vekt i kjølen, bedre dekksutstyr). Har man i tillegg ambisjoner på regattabanen er Dehler et meget godt valg. Det blir nesten tyskernes svar på X-yachts.

 

Men merket er nok noe ukjent i Norge i forhold til f.eks Beneteau, Bavaria og Jeanneau.

Link to post
Share on other sites

Hei. Har selv en Dehler fra 1980. Dehler var meget tidlig ute med gode løsninger. Bl.a. er skrog og overbygg sammenstøpt. Meget gode avstivninger til kjøl o.l.. Pr. idag er Dehler nesten "Rolls Royce" i forhold til mange andre båter. Nesten dobbel så dyr som Ba....ia! I Tyskland kan jeg forsatt få nesten alt i deler til vår gamle båt. Søk på nettet og du vil finne flere tester! Se www.dehler.no ! Har forresten vår til salgs på FINN 7116078. Selger med tungt hjerte på grunn av båt med sjel.

Legg også merke til at alle fall fra masta går skjult tilbake til cockpit. Denne båten kan du seile jorda rundt med.

Redigert av celia (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...