Jump to content

Fett på drev, hindre groing?

Xlnt

Recommended Posts

Her er et som funker fortreffelig på påhengsbrakketter hvertfall.

Hulromsvoks for og sprøyte inn i dører, kanaler etc. på biler. Kjøpes på Biltema i sprayboksform.

Brukte dette noen år. Ja det var noe slim og skjell på høsten, men dette satt kun fast i voksen/ fettet og ikke på lakk/ metall.

Med høytrykk forsvant det som dugg for sola på sekunder. Neste år var det bare og maskere opp og legge på et par nye strøk.

Vil man tilbake til org strøken lakk, må man avfette og bruke varmtvann.

Er dog usikker på om det ville holdt like godt på undervannshuset på et drev som utsettes for stor fart, men på drevskjøld og påhengerbrakett var det genialt.

img_0613.jpg

Mvh. SAP

For å bidra med litt mer en fleip, er jeg temmelig sikker på at det er kun to ting som hjelper mot groe på en propell.

Det ene, som jeg sverger til, er å pusse og polere den til den blir så slett som mulig. Det holder stort sett ut sesongen. Det andre er vanlig bunnstoffbehandling. Brukes motoren mye slite det nok relativt lett av, men brukes den lite så ok. For øvrig er det noen propeller med "naturlig" beskyttelse. Dvs at kobberinnholdet i legeringen er så høy at den holdes ren. Vanlig på litt eldre motorer/propeller.

jeg tror variasjonene i groe med og uten de forskjellige vidundermidlene har mest å gjøre med hvor båten ligger i opplag. Det er ekstremt store lokale forskjeller når det gjelder groe. Det er nok at en båt ligger med hekken mot sør og en båt med hekken mot øst, begge bruker samme bunnstoff/drevstoff.. Den som ligger med hekken sørover kan ha enormt med groe mens den andre ikke har noe i det hele tatt..

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...