Jump to content

Hvordan koble gps til c-map kart på bærbar pc


saheimd

Recommended Posts

Jeg har en bærbar pc der jeg har c-map kartsystem fra 2000.

Kjøpte en gps som jeg plugger direkte i usb porten, men problemet er at jeg ikke får denne inn på selve kartsystemet.

Er det noen som har erfaring med dette og kan komme med input om hvordan man kobler opp gps til kartsystemet?

Link to post
Share on other sites

Hyggelig å registrere nye medlemmer på båtplassen (BP).

 

Kanskje går det raskt å løse spørsmålet ditt, men det kan hende at det tar noe tid.

 

Når du bruker laptop som "instrument" i forbindelse med kartplotting, har du minst tre tema å forholde deg til:

 

1. Virker GPSen i forhold til PCen

2. Virker kartplotteren på PCen som et isolert program

3. Er det mulig å få GPSen til å kommunisere med kartplotterprogrammet.

 

Jeg anbefaler at du starter med å undersøke om du får gode signaler fra GPSen din. Dette kan du sjekke ved å bruke kommunikasjonsprogrammet under windows som heter Hyperterminal.

 

Dersom du får/ikke får dette til å virke kan du få flere råd her på BP.

Link to post
Share on other sites

Trenger litt mer info for å kunne svare konkret, f.eks. hvilket program du viser kartene i. C-Map er bare selve kartpakken og den trenger et eller annet program for å vise kartene.

 

Har du "C-Map World For Windows" kan du ikke koble til GPS.

 

Har du "CMAP-ECS" får du ikke svar her (ulovlig program).

 

Generelt: Du må først finne ut hvilken COM-port GPSen er koblet til. Det finner du ut i Kontrollpanel/Administrative Verktøy/Datamaskinbehandling/Enhetsbehandling. Deretter stiller du inn kartprogrammet til å motta data på den aktuelle port.

 

Der er skrevet mye om dette på Baatplassen så et søk eller oppslag i erfaringsdatabasen kan være nyttig.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Maskinen er 2 år gammel, så de fleste programmer skulle vere der.

Kart og/eller kartplotteprogram er IKKE en del av WinXP.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Hummm... OK du må først og fremst installere COM driverene til USB kabelen , cden som fulgte med kabelen. Driveren forteller maskinen at USB porten skal brukes som COM port. Når det er gjort skal du velge riktig COM port i Setup for kart programmet, feks COM4.

Prøv og sette GPS motakeren i simulator modus for da har du garantert signaler og du kan du sitte i stua og prøve deg frem.

Du kan også velge mellom forskjellige "Tolkers" ca 3 forskjellige så det er ikke så mye og prøve for og se om det virker. GPS og maskin må bruke samme type Tolkers.

 

Post gjerne tilbake om du finner ut av det.

 

 

Mvh

Wandalen

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...