Jump to content

Volvo Penta AQ 170c, en håpløs motor?


FredrikW

Recommended Posts

Lurer litt på å kjøpe en 1978-modell Draco 2000DC. Det står en VP AQ 170c i båten. Ferskvannskjølt. Har lest endel og forhørt meg litt rundt om denne motoren. De fleste sier at dette er en helt OK motor. Kanskje litt sulten på bensin, men ellers grei, og lett å få deler til. Så er det de som sier at den motoren må ma ABSOLUTT styre unna, fordi det er så mye problemer med at toppene slår seg, siden det er en rekkesekser som har problemer med å kjøle jevnt.

 

Nå er ikke jeg noen motorekspert (faktisk laaaangt derifra), og har derfor litt vanskelig for å dra noen fornuftig konklusjon ved hjelp av det jeg har hørt/lest, så jeg stiller spørsmålene mine her:

 

- Er dette en håpløs motor hvis man er flink med vedlikehold, og passer på at kjølevannet har fri passasje etc.?

 

- Hvis toppene skulle slå seg/bli utette, er det da snakk om veldig dyre reparasjoner? Evt. omtrent hvor mye penger kan det være snakk om?

 

På forhånd takk for innspill og råd!

Link to post
Share on other sites

Hei. Er selv eier av den motoren. Har ikke fått testen den enda. Men har gjort en del med den,så jeg kjenner litt til den.

Hadde akkurat toppen på overhaling,å betalte 2200 for dette. Da ble alt gjort.

Ellers så vil jeg ikke si meg enig med at det er lett å få deler. Hvertfall ikke til en rimelig penge.

Men. egentli en kurant motor etter min mening. Lett å skru på.

OBS OBS. Vist du vurderer den motoren vær obs på eksosmanifoilen. Den koster 14000 å er nesten alltid rusta i hjel. Så sjekk denne før en eventuell handel.

 

Lykke til.

 

Mvh Cato

Link to post
Share on other sites

Takker for svar!

 

Da er det kanskje ikke så gæli allikevel. Dette er nylig gjort/fornyet med motor/drev:

 

- Ny manifold (mye penger å spare på dèt, skjønner jeg!)

- Ny toppakning

- Ny starter

- Ny fordeler

- Ny dynamo

- Nytt lager i torpedohus

- Ny topp på drev

- Ny tiltmotor

 

 

Ellers ser både båt og motor ut til å være svært godt vedlikeholdt. Motoren er ren og pen utvendig, uten rust og annen umiddelbart synlig elendighet. Motorrommet er svært ryddig og rent, til å være i en såpass gammel båt. Det virker mao som om båtens eier, og eierne før han, har vært flinke med vedlikehold. At motoren er lett å skru på høres unektelig bra ut for en motornoldus som meg! Så kanskje er det ikke et så galt motorvalg allikevel, da...?

 

Vil forøvrig få uttrykke at det er av uvurderlig verdi å ha funnet et forum som dette! Det er vel og bra å ha lest Jon Winge sin "Båtmotoren din venn" og tilsvarende lektyre. Men dette eminente forumets brukere sin samlede erfaring med forskjellige båter/motorer og utstyrskombinasjoner ville det vært umulig å samle mellom to permer, siden et forum er å anse som "levende" og under kontinuerlig utvikling. Her får man svar hvis man spør, og man blir rettet på hvis man svarer feil! Helt suverent. Vet ikke om jeg hadde orket å kaste meg ut i (brukt)båtlivets mange utfordringer(som den landkrabba jeg opprinnelig er), hvis jeg ikke hadde et forum som dette å støtte meg til!

Link to post
Share on other sites

Dette høres faktisk bra ut. Ny inmpeller og kanskje vannpumpe så skal jo det meste være i boks.

Med tanke på bensinfobruk er den ikke helt så ille heller. Seff er det en gammel motor,så den vil naturlig nok bruke mere enn en tilsvarende nyere mod. Men motoren er ikke avskrekkene på noe vis,så vist båten generelt er i bra forfatning og prisen er rett så har du nok mange fine stunder foran deg.

:cheers:

og skulle toppen "slå" seg så er det snakk om ca 2000 kr for sliping pluss generelt oversyn. da kommer toppakning i tilegg+arbeid. Men demontere topp gjør du selv på under 2 timer,uten å være spess kyndig på området.

Men kan jeg spørre hva prisen er for skjønnheten?

Link to post
Share on other sites

Jepp, impeller og vannpumpe (tror faktisk at også impelleren nylig er bytta) tenkte jeg også på, så det blir nok gjort hvis jeg bestemmer meg for å kjøpe skipet. Oljekjøleren er også nylig plukka fra hverandre og fullstendig rengjort for grums og grams, men varmeveksler og resten av kjølesystem er ikke overhalt på en stund. Så det må også sjekkes. Motoren viser ingen tegn til å gå varm, starter og går jevnt og fint. Drevet ser helt topp ut. Både motor og drev har fått vår- og høststell på det samme merkeverksted de siste 18 år eller så :smiley: Skroget ser uvanlig bra ut både over og under vann, og alt det elektriske fungerer.

 

Selger vil ha 90 tusen for herligheten, og det syntes jeg egentlig ikke er såååå galt. Har vært rundt og prøvekjørt endel 70-talls Dracoer i det siste (for Draco skal det være :yesnod: ), og ingen av båtene har vært i nærheten av så god stand som denne. Men mange har vært MYE dyrere! Har sett på noen -86 og en -88 mod. også, og de fleste av dem har faktisk også vært i dårligere forfatning en denne 78-modellen. Det har nok alt å si hvem som har hatt båten!

 

Et lite tankekors er at det virker som om mange er veldig opptatt av at båten skal være ren og pen innvendig (har skoforbud i båten etc.), med rene puter, ren dørk, nylakka treverk etc. Men motorrommet glemmer flertallet å tenke på, kan det se ut til! Har fått skikkelig bakoversveis når jeg har titta på motoren i båter som ellers ser helt okey ut :eek: Oljesøl, rust, søppel(!) og ikke engang et synlig forsøk på renhold etc. i motorrom har gjort at jeg har avskrevet flere båter denne våren. Båter som ellers har sett strøkne ut. Har en teori om at hvordan motor og motorrom ser ut på utsiden også gir et hint om motorens indre tilstand og vedlikehold. Seff ikke riktig i alle tilfeller, men når motor og motorrom ikke ser ut til å ha vært rengjort siden 1950 i en Draco fra 1986(!), så er det lite fristende å overta båten!

Link to post
Share on other sites

Hun er heldigvis i Sverige og jobber en måneds tid til. Så det går jo også an å utsette dèn saken litt...

En hvis hun har tilgang til internett og er skap baatplassen leser :drink:

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Hei FredrikW!

Ønsker deg til lykke med Dracoen og 170'n!

Jeg hadde en slik motor for noen år siden, riktignok bare et års tid. Den hadde da vært i bruk over 20 år med proff service hver høst. Motoren fungerte prikkfritt og utmerket seg med å være lettstartet og med meget myk og fin gange. Nesten bare som et sus fra motorrommet. Det var min erfaring for det den er verdt. Ha en fin sommer på sjøen!

mvh

JanS

Old fishermen never die - they only smell that way!

Link to post
Share on other sites

En hvis hun har tilgang til internett og er skap baatplassen leser :drink:

Hehe, heldigvis er den muligheten forsvinnende liten. Ingen båtinteresse å spore der i gården!

 

 

Hei FredrikW!

Ønsker deg til lykke med Dracoen og 170'n!

Jeg hadde en slik motor for noen år siden, riktignok bare et års tid. Den hadde da vært i bruk over 20 år med proff service hver høst. Motoren fungerte prikkfritt og utmerket seg med å være lettstartet og med meget myk og fin gange. Nesten bare som et sus fra motorrommet. Det var min erfaring for det den er verdt. Ha en fin sommer på sjøen!

mvh

JanS

Takker for det :smiley: Ble jo litt skeptisk da jeg leste endel negativt om motoren, men alt i alt så har de positive tilbakemeldingene vært i stort flertall, så nå tar jeg det ganske rolig. Har i tillegg til tilbakemeldingene her snakket med flere båtkyndige som selv har hatt motoren, og et par mekanikere, og ingen har egentlig hatt noe å utsette på den ferskvannskjølte varianten av AQ 170.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...