Jump to content

Aluminiumsbåt


M/B Mali

Recommended Posts

Hei!

På 70-tallet var jeg et par sommere med på en aluminiumsbåt (35 fot) på fiske. Vedlikeholdet var hovedsakelig å slipe vekk løs maling og male over på nytt (spesialmaling for alu.) Så var alt like fint. Båten er fortsatt på havet, og er i like god stand, men de har slitt ut tre store dieselmotorer.

Holdbare er de i hvertfall.

mvh

JanS

Old fishermen never die - they only smell that way!

Link to post
Share on other sites

Hei!

På 70-tallet var jeg et par sommere med på en aluminiumsbåt (35 fot) på fiske. Vedlikeholdet var hovedsakelig å slipe vekk løs maling og male over på nytt (spesialmaling for alu.) Så var alt like fint. Båten er fortsatt på havet, og er i like god stand, men de har slitt ut tre store dieselmotorer.

Holdbare er de i hvertfall.

mvh

JanS

Takk det hørtes jo veldig lovende ut :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Det som kan være problematisk med en alu.båt er følgende:

 

Det finnes et antall legeringer av alu., ikke alle er like gode

Aluminium opptrer anodisk overfor omtrent alle andre materialer

Farlig med elektrolytisk tæring

 

Holder man styr på dette, helt utmerkede båter. M.a.o. dobbelt elektrisk anlegg og ingen jording til skrog er et krav. Til alu.båter leverte vi (CAT) hydrauliske-, trykkluft- og fjærdrevne selvstartere, ikke elektriske.

Link to post
Share on other sites

Jeg ville tatt rådene fra Hulda alvorlig. Sjekket både hvilken legering det er og ikke minst hvordan det er primet spesielt innvendig. Tæringen kan gå råfort hvis materialet eller behandlingen av det er feil. Overbygg er en ting, men skrog hvor metall kan bli liggende inntill eller skrudd fast er områder du skal ta veldig alvorlig ellers kan det fort bli blubb blubb...

Link to post
Share on other sites

:cheers::sailing: Hei og takk for alle svar her. Båten var meget fin og godt bygget snakket med verkstedet som bygde båten og de forige to eiere . Båten er kjøpt og skal legges på vannet på tirsdag.

Gleder meg virkelig til min første tur med familien til uken. :sailing:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...