Jump to content

Nytt instrument panel(dashbord)

joda

Recommended Posts

Jeg har en båt der det er teak/nøttetre dashbord der lagene med lakk og treverk har flasset/løsnet.Dette går ikke ann å reparere så det må lages nytt.Får ikke kjøpt orginalt lenger.Dette har skjedd pga mye sol(båten har gått i syden igang)og saltvann.

Noen som har noe forslag til hva jeg skal gjøre?Vurdere kanskje carbon hvis det er vanskelig med treverk

• 2 år senere...

Joda, Retronic as lager nok det meste, men jeg forsøkte å bestille en liten plate etter oppgitte mål...men nei, jeg måtte heller komme igjen til høsten.

Jeg svarte vel at kanskje de hadde tatt bestillingen min mer seriøst dersom den var noe større? Det fikk jeg selvsagt ikke noe svar på.

Tenkte å gi de en mulighet til....til hsøten.

Sjekk med en møbelsnekker om han har noe 2-4mm finér du kan lime på originalplata med epoxy e.l.. Med pussing og lakking får du ett riktig så lekkert dashbord igjen. Eventuelt om du er i Oslo og kan svinge innom Oslo Finérfabrikk. Kjøpte selv ett flak på ca 300 x 60cm 2,8mm mahognyfinér for kr 100,- (med en liten sprekk) for en tid tilbake.

Litt Mahogny, kirsebær eller kanskje noe nøttetre blir nok bra :cool:

Hvis du skal ha det mer moderne selger både Biltema og Torshov Bilrekvisita Carbon-plater for dekorering.

Redigert av Honduras (see edit history)

Jeg lagde nytt instrumentpanel til Tora i tre. Limte tynne lag (ca 5mm) av rosewood på finerplate (furu) med epoxy og kantet med samme treslag. Lakkerte med to-komponent pu lakk.

Jeg brukte rosewood fordi jeg hadde noen skrapmaterialer liggende. Mahogny, teak eller nøttetre burde bli like bra.

Fremgangsmåten er vist her:

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=28704&st=120

Innlegg 127

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...