Jump to content

Oljelampa blinker Suzuki DF115 4-takt


Daggad

Recommended Posts

Jeg har brukt båten mye nå i seinvinter/vår og i dag begynte oljelampa og blinke.. :nonod:

Var langt ute, men åpnet opp og sjekket oljen. Denne var det i alle fall nok av (heller litt for mye men dette skal sjekkes på kald motor) og den var ren og fin, men en del luftbobler la seg på pinnen. Stusset litt på dette, men regner med det ikke er unaturlig på varm motor. Etter at motoren fikk hvile et par minutter var de også borte.

 

Noen som har erfaring med dette ... :confused:

Link to post
Share on other sites

kjøp en Honda neste gang.....

 

det mest sannsynlige er en dårlig kontakt mellom oljetrykkgiver og oljelampa.

 

en annen mulighet er manglende skift av oljefilter alt for lite oljer men,... du har sagt oljemengden er ok.

 

bør sjekkes snarest.

 

neida, det med Honda er ikke tull....

Redigert av The Scrutinizer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er ikke service varsling da. På min 90 hk blinker iallefall lampen når jeg har kommet til service intervallene .20 timer 100 timer o.s.v, uten at det er noe fare på ferde.

 

Ps Jeg har hatt både store og små Suzuki motorer fra 90 tallet til nå og mine har i grunn fungert helt ok.

Redigert av Alo Mikkel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

I manualen til min DF40 står det at oljelampa vil blinke når det er på tide med oljeskift. Dersom du har for lavt oljetrykk el. vil lampa lyse og så vill buzzeren buzze i tilllegg. Samtidig vil maks turtal være begrenset til 3000o/min.

 

Løsningen er altså å skifte olje, og nullstille systemet. Dette gjør du ved å slå på tenningen, ta bort "nøkkelen" på dødmansknappen og dra dødmansknappen ut 3 ganger i løpet av 10 sek. Så skal du høre en kort beep. Slå av tenningen. Da skal du ha fortalt systemet at du har skiftet olje og alt burde være OK.

Link to post
Share on other sites

Må si jeg har hørt dette tidligere og dro litt på smilebåndet da jeg leste innlegget: Jeg pleier å si at når det gjelder oss nordmenn er det å lese bruksanvisning det aller aller siste vi gjør når problemer oppstår.

:cool::flag:

Ellers synes jeg det burde vært et annet lys som blinket enn det røde oljelyset. Rødt i mine øyne er øyeblikkelig fare, mens derimot et gult blinkende er mer i den gaten jeg synes passer seg en (kraftig?)påminnelse... eller? :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Takker for alle gode tilbakemeldinger ! Kunne ikke ha drømt om at dette faktisk var et varsel for 100 timers oljeskift. Trodde ikke jeg hadde brukt båten SÅ mye hittil i år, men jeg dorger mye og da går tiden fort. (Har fått Ørret på 5,2 kg :lol: )

Manualen til motoren skulle jeg lest aller først, og jeg er en liten manualfreak, men denne var bortlånt til en kompis som hadde mistet sin..

 

Slipper heldigvis å gå til Honda butikken da :wink:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...